رسوایی لو رفتن ایمیل های محرمانه سفیر انگلیس در آمریکا می‌ تواند محکی در خصوص روابط میان لندن و واشنگتن باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد هنوز مقامات انگلیس درباره چگونگی رسوایی لو رفتن ایمیل های محرمانه سفیر انگلیس در آمریکا آن هم در این شرایط حساس برای انگلیس توضیحی ارائه نکرده اند، اما وزیر تجارت بین الملل انگلیس آن را اقدامی غیر حرفه‌ ای، غیر اخلاقی و مغایر با منافع ملی توصیف کرد. 

«لیام فاکس» این موضوع را پنهان نکرد که لو رفتن این ایمیل ها تاثیری مخرب بر روابط سیاسی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی انگلیس با آمریکا گذاشته که روابط مهمی به ویژه در حوزه بین الملل با یکدیگر دارند. 

این مقام دولت انگلیس ابراز امیدواری کرده فردی که مبادرت به انتشار این ایمیل های محرمانه کرده شناسایی و به شدت مجازات شود.

«کیم داروک» سفیر انگلیس در آمریکا در گزارشی محرمانه به وزارت خارجه و دولت انگلیس که لو رفته است، ترامپ را فردی بی منطق و ناکارآمد و سردرگم توصیف کرد که به ویژه در قبال ایران راهبرد مشخصی ندارد.

در یکی از پیام های ارسال شده در ماه گذشته سر کیم داروک، سیاست‌ های آمریکا در قبال ایران را «غیرمنسجم و سردرگم» معرفی می‌ کند.

سر کیم همچنین در یکی از ایمیل‌ هایش می‌ نویسد که کاخ سفید تحت کنترل دونالد ترامپ «به طور خاصی ناکارآمد» است.

سفیر انگلیس معتقد است که «نباید انتظار داشت که سیاست‌ های آمریکا در خصوص ایران در آینده ای نزدیک به روندی منطقی بازگردد زیرا دولت کنونی آمریکا دچار چند دستگی‌ شده است».

فایل‌ های لو رفته از سال 2017 تا امروز را شامل می‌ شود و در آنها سفیر انگلیس گزارش‌ های منتشر شده در خصوص «درگیری‌ ها و هرج و مرج» حاکم بر کاخ سفید را تقریبا درست دانسته است.

سر کیم داروک در این پیام‌ ها می‌ گوید: «ما به هیچ وجه اعتقاد نداریم که این دولت بتواند اساسا به صورت عادی رفتار کند به طوری که کمتر اختلال عملکرد داشته باشد، کمتر غیرقابل پیش‌ بینی باشد و یا کمتر در زمینه دیپلماسی ناآزموده و بی‌ منطق باشد.»

سفیر انگلیس همچنین سوال می‌ کند که این کاخ سفید «آیا در آینده اصلا کارآمد» خواهد بود.

وزارت خارجه انگلیس می‌ گوید که ایمیل‌ های لو رفته که روز یکشنبه توسط نشریه «میل آن ساندی» منتشر شد، با شیطنت منتشر شده اما اصالت ایمیل‌ ها را تکذیب نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به انتشار این ایمیل‌ ها گفت: مردم از دیپلمات‌ ها انتظار دارند که «بدون پرده پوشی و صادقانه» ارزیابی‌ شان را از کشور محل ماموریت گزارش کنند.

وی همچنین اعلام کرد: «این دیدگاه ها نظرات وزرای کابینه یا دولت انگلیس نیست اما ما از سفیران می‌ خواهیم که بی‌ پرده گزارش بدهند.»

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در ادامه می‌ گوید که وزیران و کارکنان دولت توصیه‌ های دریافتی از سفیران را به صورت صحیح استفاده می‌ کنند و سفیران باید بتوانند نظراتشان را محرمانه ارائه کنند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، سفارت انگلیس در واشنگتن به همکاری نزدیک‌ اش با کاخ سفید علی‌ رغم این رفتار شیطنت‌ آمیز در انتشار فایل‌ های لو رفته ادامه می‌ دهد.

رئیس جمهور آمریکا با تشدید حمله به سفیر گفته است که «دیگر با او کار نخواهیم کرد.» او در یک رشته توئیت هایی در روز دوشنبه گفت که سر کیم داروک در آمریکا فردی مورد علاقه یا خوش چهره نیست.

ترامپ پیشتر در واکنشی به لو رفتن این ایمیل ها گفته بود که «ما طرفدار سفت و سخت این شخص نیستیم و او به خوبی به انگلیس خدمت نکرده است.» او بار دیگر در ارزیابی تندی از مدیریت برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) توسط ترزا می آن را «آشفته» توصیف کرد و نوشت: «من به شدت از نحوه مدیریت برگزیت توسط نخست وزیر ترزا می انتقاد داشته ام. او و نمایندگانش واقعا چه وضع آشفته ای درست کرده اند. من راه را به او نشان دادم، اما او تصمیم گرفت مسیر دیگری را در پیش بگیرد. من سفیر را نمی شناسم، اما او فردی مورد علاقه.... یا خوش چهره در آمریکا نیست. ما دیگر با او کار نخواهیم کرد. خبر خوب برای انگلیس اینکه نخست وزیر جدیدی خواهند داشت. در حالی که من کاملا از دیدار رسمی ماه پیش از این کشور لذت بردم، اما این ملکه بود که بیش از هر کس تحسین مرا برانگیخت!»

ابعاد این رسوایی که تلاش می‌ شود از جانب رسانه‌ های دولتی انگلیس خیلی به آن پرداخته نشود، هنوز آشکار نشده است. 

برخی تحلیل گران تسویه حساب درون حزبی میان «بوریس جانسون» و «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس را که این روز‌ها به شدت در رقابت برای تصاحب کرسی نخست وزیری انگلیس اند از انگیزه‌ های افشای این اسناد محرمانه احتمالا بدست مخالفان هانت یا هواداران جانسون می دانند.

این رسوایی در حالی روی داده است که انگلیس در آستانه خروج از اتحادیه اروپا، بیش از پیش به کمک و حمایت‌ های آمریکا برای عبور از مشکلات ناشی از جدایی از اتحادیه اروپا نیاز دارد.

به طور کلی انتشار این ایمیل‌ ها می‌ تواند محکی در خصوص «روابط ویژه» میان لندن و واشنگتن باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.