سرهنگ معمر قذافی پشت ایجاد اتحادیه آفریقا به عنوان گام اول برای متحد کردن قاره آفریقا در یک کشور چند ایالتی به مانند آمریکا بود و او بود که به دنبال ضرب پول مشترک آفریقایی بود و برای این کار صدها میلیارد دلار طلا اختصاص داد.

به گزارش جماران ،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم نوشت: بی تردید سرهنگ«معمر قذافی» رهبر درگذشته لیبی در حالی که می بیند یکی از بزرگترین بلندپروازی های سیاسی اش با اعلام توافق  15 کشور در غرب آفریقا بر سر داشتن یک واحد پولی مشترک به نام«ایکو» در همه معاملات تجاری شان و قطع ارتباط کلی با بانک مرکزی فرانسه و «یورو»، در عمل محقق شده است دست هایش را در قبرش از سر خوشحالی به هم می مالد.

گروه کشورهای غرب آفریقا که شامل: بنین،بورکینافاسو،گامبیا،گینه بیسائو، غنا،کوت دیوار، دماغه سبز، لیبریا، مالی،نیجریه، سنگال، سرالئون و توگو، می شوند سه روز پیش در شهر «ابوجا» (نیجریه) نشست سرانی را برگزار کردند و تصمیم گرفتند که واحد پولی یکسانی به نام «ایکو» داشته باشند و به وسیله آن همه تعاملات تجاری خود را از ابتدای سال آینده2020 انجام دهند.

هشت کشور از این کشورها که مستعمره های سابق فرانسه به شمار می روند با «فرانک» مرتبط با یورو معاملات خود را انجام می دهند و هفت کشور دیگر نیز با واحدهای پولی داخلی خودشان. همه این کشورها بر این باورند که تکیه بر واحد پولی جدید و مشترک«ایکو» گام بزرگی در راه آزادی اقتصادشان از سلطه فرانسه و بانک مرکزی اش است که هشت کشور را که با فرانک معاملات خود را انجام می دهند مجبور کرده است که 50 درصد از ذخایر مالی خود از ارزهای خارجی را در خزانه فرانسه و با بهره کمتر از یک درصد به ودیعه بگذارند.

سرهنگ معمر قذافی پشت ایجاد اتحادیه آفریقا به عنوان گام اول برای متحد کردن قاره آفریقا در یک کشور چند ایالتی به مانند آمریکا بود و او بود که به دنبال ضرب پول مشترک آفریقایی بود و برای این کار صدها میلیارد دلار طلا اختصاص داد ولی این رویا محقق نشد یا توسط فرانسه به رهبری «نیکولا سارکوزی» تحقق آن ممنوع بود زیرا به سلطه مالی و اقتصادی اش بر فاره آفریقا به ویژه بر مستعمره های سابق فرانسه پایان می داد به همین دلیل انقلاب لیبی«جعل»شد و پیمان «ناتو» در این کشور دخالت نظامی کرد. و این اتفاقی نبود که هواپیماهای نظامی فرانسه بودند که کاروان قذافی را بمباران کردند و او را مورد اصابت قرار دادند و یک باند فرانسوی زمینی او را به «انقلابیون» لیبی تحویل داد تا بکشندش و جسدش را به شیوه شنیعی مورد اهانت قرار دهند.

رهبر سابق لیبی اشتباه هایی را مرتکب شد و به شیوه غربی دموکرات نبود ولی دارای دیدگاه و چشم انداز آزادیبخش از استعمار غربی ها بود و به دنبال خیزش سیاسی و اقتصادی آفریقا بود آن هم پس از آن که از رهبران عرب که به سلطه آمریکا تن داده اند ناامید شد. وی داشت به این بلندپروازی هایش در دوران حیاتش می رسید اگر توطئه های فرانسه و انگلیس که وی را با ابزارهای داخلی و پوشش اتحادیه عرب و «عمرو موسی» دبیر کل وقت آن سرنگون کردند نبود.

چیزی که حداقل دل های مان را خنک می کند این است که گرایشی جهانی  این روزها به رهبری چین و روسیه وجود دارد که به دنبال پایان سلطه ایالات متحده آمریکا بر سیستم مالی جهان با دلار است و نشست «سنت پترزبورگ» که ماه گذشته برگزار شد و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در کنار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  در آن شرکت کرد استراتژی روشنی را در این چارچوب از حیث استفاده نکردن از دلار در تعاملات تجاری میان دو کشور که ارزش آن 108 میلیارد دلار در سال (70 درصد آن با دلار ) است متجسد کرد.

پایان تعامل با دلار که به سرعت در حال رخ دادن است یعنی تضعیف اهمیت و تأثیر تحریم های اقتصادی آمریکاست که در حال حاضر علیه چندین کشور مانند روسیه، ایران و اتحادیه اروپا و به زودی ترکیه، چین و هند اعمال شده است  و این تحرک توسط این کشورها و تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی و آسیایی، آمریکای جنوبی و حتی اروپایی مورد تأیید قرار می گیرد.

تنها منطقه در جهان که بر تن دادن به سلطه اقتصادی آمریکا اصرار می کند و به گروکشی های مالی و دیکته های سیاسی و اقتصادی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تسلیم می شود متاسفانه منطقه عربی است که به رهبری کشورهای حاشیه خلیج فارس از این تسلیم شدن سادیستی لذت می برد و همچنان با نژادپرستی و از بالا به پایین با کشورهای آفریقایی برخورد می کنند زیرا به گمان رهبران این کشورهای عربی کشورهای آفریقایی عقب مانده هستند.

مجموع جمعیت کشورهای که واحد پولی یکسانی را صادر کردند 400 میلیون نفر است یعنی تقریبا به اندازه امت عرب ولی اختلاف میان این دو به لحاظ سیاسی،اخلاقی و اقتصادی بسیار زیاد است زیرا این کشورهای آفریقایی دارای مغزها و طرح های استراتژیک هستند و دارای نظام های حکومتی دموکراتیک هستند که مورد محاسبه قرار می گیرند و نیز ارزش های عدالت، برابری، مبارزه با فساد و دادن اولویت به رشد اقتصادی و رفاه ملت های شان دارا هستند.

مقایسه میان لیبی و اوضاع کنونی اش که سارکوزی و دار و دسته اش به ما وعده دادند که تبدیل به کشوری دموکراتیک و شکوفا و باثبات می شود با این کشورهای آفریقایی نوپا که به آینده و نسل های آینده خود اهمیت قائل هستند آن چه می خواهیم در این مطلب بگوییم را خلاصه می کند و چشم های فریب خوردگان که برای دخالت پیمان ناتو و هواپیماهایش کف زدند و برایش پوشش نابودی کشورشان را دادند باز می کند و نمی خواهیم بیشتر از این چیزی بگوییم.

خدا معمر قذافی را رحمت کند و از همه برادران آفریقایی که برای ما الگویی برای آزادی اقتصادی و قطع ارتباط با استعمارگران جدید و قدیم و اعتماد به نفس و تحقق استقلال و حاکمیت به طور کامل ارائه می کنند بسیار متشکریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.