جنبش انصار الله در انتقال جنگ به عمق عربستان سعودی و ایجاد حالتی از فلج کردن و ترس در موسسات حیاتی مانند فرودگاه ها و ایستگاه های پمپاژ و خطوط لوله نفت موفق شد به عبارتی دیگر این جنگ دیگر جاده یک طرفه به مانند چهار سال گذشته از عمر جنگ یمن نیست.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقال روزنامه رأی الیوم نوشت: جنبش انصار الله یمن روز گذشته-سه شنبه- برای سومین بار فرودگاه«ابها» بمباران کرد و سومین بمباران منجر به زخمی شدن 8 عربستانی و یک هندی و توقف پروازها در این فرودگاه برای چند ساعت شد.

استفاده از پهپادها و نه از موشک های بالستیک بالدار همانطور که در گذشته رخ داد، برای بمباران فرودگاه حکایت از آن دارد که جنبش انصار الله انواع پیشرفته ای از این هواپیماها را دارد که کشف آنها و سرنگونی شان بسیار دشوار است؛ امری که باید رهبران نظامی و سیاسی عربستان را نگران کند.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی ارتش یمن و نیروهای مقاومت مردمی فاش کرد که نیروهای وابسته به جنبش 36 عملیات را با استفاده از پهپاد طی دو ماه گذشته و پنج عملیات با استفاده از موشک های بالستیک بالدار انجام داده است که از جمله این عملیات ها 10 عملیات علیه فرودگاه ابها،7 عملیات علیه فرودگاه«جازان» و سه عملیات نیز علیه فرودگاه«نجران» انجام داده است.

مساله خطرناک در این عملیات ها این است که جنبش انصار الله در انتقال جنگ به عمق عربستان سعودی و ایجاد حالتی از فلج کردن و ترس در موسسات حیاتی مانند فرودگاه ها و ایستگاه های پمپاژ و خطوط لوله نفت موفق شد به عبارتی دیگر این جنگ دیگر جاده یک طرفه به مانند چهار سال گذشته از عمر جنگ یمن نیست.

عمق عربستان سعودی از زمان حمله نیروهای«ابراهیم پاشا» پسر«محمد علی پاشا» والی مصر به شهر «الدرعیه» پایتخت دولت عربستان در سال 1818 و نابودی آن شاهد هیچ گونه عملیات نظامی واقعی در عمق خودش نبود.جنگ یمن در دهه شصت قرن گذشته که عربستان علیه مصر در یمن به راه انداخت و شاهد کشته شدن 40 هزار سرباز مصری پس از کودتای «السلال» علیه حکومت پادشاهی شد محدود به داخل اراضی یمن و اطراف آن شد و عمق عربستان به مانند اکنون به شکل مستقیم از آن جنگ متأثر نشد.

جمله قابل توجه و تأملی که سرتیپ سریع به زبان آورد این است که فرماندهان نظامی جنبش انصار الله در صدد بررسی اجرای مرحله دوم از عملیات بازدارندگی و بازدارندگی مشروع هستند  و به رغم آن که توضیحی درباره این برنامه نداد ولی کارشناسان مسائل جنگ بر این باورند که مرحله دوم چه بسا حمله به فرودگاه در شمال و غرب مانند فرودگاه های «جده» و «ریاض» و چه بسا تأسیسات حیاتی دیگر باشد.

هدف انصار الله از این گسترش درگیری ها این است که از حالت ضعفی که عربستان سعودی از زمان قتل«جمال خاشقجی»( روزنامه نگار عربستانی که در کنسولگری عربستان در ریاض به قتل رسید و جسدش هرگز پیدا نشد) در آن به سر می برد و نیز از توقف فروش سلاح توسط چندین کشور اروپایی به عربستان در اعتراض به این جنایت یا در اعتراض به استفاده از سلاح هایی که به عربستان می فروشند علیه اهداف غیرنظامی، استفاده کند.همچنین انصار الله یمن می خواهد شروط خود را که بارزترین آنها مذاکره مستقیم با خاندان حاکم بر عربستان و نه نمایندگان آنها در یمن و نشستن با نمایندگان عربستان به شکل برابر و از موضع پیروز، اگر بشود، تحمیل کند.

استفاده انصار الله یمن از پهپادها و موشک های کروز بالدار که می توانند از رادارها عبور کرده و به اهداف خود داخل عربستان سعودی برسند بازتاب دهنده تغییر معادلات نظامی در میدان نبرد است. حالا پرسش درباره نوع سلاح پیشرفته و کشنده تر مطرح است که انصار الله تهدید کرد که در هفته ها و ماه های آینده از آن استفاده می کند و باعث شد که عربستان سعودی مدعی شود که این سلاح ها ایرانی و به منظور شکستن محاصره تهران توسط آمریکاست.

حمله به فرودگاه ابها که سومین فرودگاه بزرگ عربستان پس از فرودگاه های ریاض و جده به شمار می رود آن هم برای سومین بار باعث می شود که موضع انصار الله برای گفت و گو  تقویت شود البته اگر رهبران عربستان به مهمترین شرط این جنبش تن دهند یعنی نشستن پشت میز مذاکره برای رسیدن به راه حل سیاسی برای پایان این جنگ.

بعید نمی دانیم که رهبران عربستان سعودی به این راه حل روی بیاورند چون تا حدودی «واقع گرا»یا «عملگرا» هستند زیرا همین رهبران وقتی فهمیدند که راه حل نظامی برای بحران سوریه غیرممکن است و طرح تغییر نظام از طریق تسلیح مخالفان تقریبا محال است، چندین گام به عقب برگشتند و پشت هیأت عالی مذاکرات سوریه مخالف را خالی کردند و داشتند کانال های ارتباط با دولت سوریه باز می کردند، اگر«وتوی» آمریکا نبود.

پرسشی که خود را با قدرت مطرح می کند این است: آیا همان سناریوی سوریه در یمن تکرار می شود؟

پاسخ به این پرسش را به تحولات هفته ها و ماه های آینده واگذار می کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.