کسی که توانست به مدت هشت سال در برابر ائتلاف هفتاد کشور به رهبری آمریکا ایستادگی کند و توانست بیشتر اراضی اش را به حاکمیت دولت سوریه بازگرداند قطعا می تواند به این تحریک های اسرائیلی پاسخ بدهد.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم نوشت: در حالی که جهان سرگرم تنش روزافزون میان ایالات متحده آمریکا و ایران در منطقه خلیج فارس در پی سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی توسط پدافند ایران بر فراز حریم هوایی این کشور در منطقه تنگه هرمز است، هواپیماهای اسرائیلی یکشنبه به اهداف نظامی و غیرنظامی در حومه های «دمشق» و «حمص» تجاوز کردند که در پی آن 15 تن از جمله چند کودک و غیرنظامیان شهید شدند.

عطوان نوشت:هواپیماهای اسرائیلی به حریم هوایی سوریه نزدیک نشدند و هفت موشک خود را از حریم هوایی لبنان شلیک کردند تا مبادا پدافند هوایی سوریه آنها را به مانند  جنگنده«اف16» اسرائیلی که با موشک های اس200 تغییر یافته سرنگون کرد، سرنگون کند.

نویسنده مشهور عرب در ادامه نوشت: این حمله هوایی برای روس ها نیز چالش به شمار می رود زیرا یک هفته پس از نشست سه جانبه مشاوران امنیت ملی روسیه و آمریکا و دولت اشغالگر اسرائیلی (سه شنبه هفته گذشته) در قدس اشعالی برای رایزنی درباره حضور ایران در اراضی سوریه رخ داده است.

تحلیلگر عرب در این تحلیل خود نوشت: اطلاعات اولیه تأکید دارد که «نیکولای پاتروشف» مشاور امنیت ملی روسیه که نماینده کشورش در این نشست بود همتاهای آمریکایی و اسرائیلی خود را با این گفته غافلگیر کرد که «ایران کشور همپیمان روسیه و شریک مسکو است و تخریب چهره آن و توصیفش به عنوان خطر بزرگ برای منطقه قابل قبول نیست زیرا به شکل موثری در جنگ علیه تروریسم مشارکت دارد». این یک پیام واضح و آشکاری است که تأکید می کند رهبران روسیه با آمریکایی ها و اسرائیلی ها در زمینه تدوین برنامه ای برای پایان حضور ایران در سوریه موافق نیستند و نشست سه جانبه پیشنهاد شده توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با مشارکت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران برای رایزنی درباره اوضاع سوریه چیزی نیست جز پاسخ قوی به نشست قدس و نقض آن.

وی در ادامه نوشت: این قابل توجه بود که پدافند هوایی سوریه از موشک های«اس300» روسیه که در اختیار دارد و دقیق تر هستند برای مقابله با حمله هوایی اخیر اسرائیل استفاده نکرد بلکه از موشک های اس200 استفاده کرد همانطور که از بررسی بخش هایی از موشک سوری که در نزدیکی «نقوسیا» پایتخت قبرس سقوط کرد مشخص شد. این یعنی رهبران روسیه همچنان برای استفاده از نسخه مدرن شده یعنی موشک های اس300 برای مقابله با تجاوزهای اسرائیل«وتو»اعمال کرده اند.

عبدالباری عطوان در این تحلیل نوشت: طبیعت و دلایل محدودیتی که رهبران روسیه برای استفاده از این نوع موشک ها توسط رهبران سوریه برای مقابله با تجاوزهای مکرر اسرائیل اعمال کرده اند، مشخص نیست اما همه چیزی که می دانیم این است که این موشک ها به سوریه به عنوان واکنش به حملات هوایی اسرائیل به اهدافی در نزدیکی پایگاه هوایی«حمیمیم» روسیه در نزدیکی لاذقیه و اختلال عمدی که منجر به سقوط هواپیمای جاسوسی روسی و کشته شدن 15 کارشناس روسی سرنشین آن و انداختن مسئولیت کشته شدن آنها توسط رهبران روسیه به گردن اسرائیلی ها، تحویل داده شدند.

این نویسنده عرب نوشت: پرسشی که در این جا مطرح می شود این است: تا کی رهبران روسیه این محدودیت ها را در سایه افزایش«تجاوزهای» اسرائیلی تحریک کننده اعمال می کنند؛ امری که باعث شده است بسیار از ناظران به این نتیجه برسند که پدافند هوایی سوریه اجازه استفاده از این نوع موشک های پیشرفته را ندارد و این یعنی موافقت«ضمنی» روسیه با این حملات هوایی اسرائیل یا حداقل به شکل کافی روس ها مخالفت ندارند.

وی نوشت: استفاده اسرائیل از حریم هوایی لبنان برای شلیک موشک ها به اهدافی در سوریه دیگر قابل تحمل نیست و باید با دادن چرغ سبز به سوریه برای هدف قراردادن هواپیماهای اسرائیل در حریم هوایی لبنان ،متوقف شود به ویژه آن که موشک های اس300 می توانند اهداف خود را در فاصله 300 کیلومتری مورد اصابت قرار دهند یعنی بسیار دورتر از حریم هوایی لبنان.

عطوان با اشاره به هدف اصلی  رژیم اشغالگر از تجاوز اخیر به سوریه نوشت: هدف اسرائیل از این حملات هوایی تحریک سوریه و ایران و کشاندن آنها به سمت پاسخ به عمق اسرائیل است تا آنها را به جنگ گسترده در زمانی  بکشاند که بنیامین نتانیاهو می خواهد وانمود کند که آنها طرفی هستند که فتیله جنگ را شعله ور کردند و مسئولیت را در این زمینه به عهده دارند.

تحلیلگر مشهور عرب علاوه بر آن نوشت: بی تردید پاسخ به این تحریک های اسرائیل در راه است و در هر لحظه ممکن است این پاسخ ما را غافلگیر کند آن هم با همانگی همپیمان روس که از این تجاوزهای اسرائیل که مسکو را در تنگنا قرار داده به تنگ آمده است.تجاوزهایی که به کشوری می شود که پایگاه های روسیه در آن است و درگیر جنگی سخت و بی سابقه علیه تروریسم است که بهای آن را با خون نیروها و جایگاهش به عنوان قدرت بزرگ می دهد.

وی نوشت: برخی طرف ایرانی را سرزنش می کردند که ساکت است و اهانت های اسرائیل در حمله به نیروهایش در سوریه را می بلعد و از پاسخ اجتناب می کند اما ایران ارزیابی نادرست اینها را فاش کرد و به آمریکا این کشور بزرگ و حمایت اسرائیل پاسخ داد و پهپاد غول پیکر آمریکایی که حریم هوایی اش را بر فراز تنگه هرمز به اندازه چند متر نقض کرد بدون هیچ گونه تردیدی سرنگون کرد.

عطوان در ادامه نوشت: همانطور که برخی اطلاعات درز کرده به بیرون تأکید می کند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر خودش کسی بود که دخالت کرد و از ترامپ خواست که واکنش انتقامی آمریکا به ایران را در آخرین لحظات متوقف کند زیرا وی از واکنش ایران و همپیمانانش با ده ها هزار موشک به شکل یکدفعه ای می ترسید امری که باعث می شد اسرائیل نابود شود. همچنین همانطور که واکنش ایران قاطع و ناگهانی و برعکس همه پیش بینی ها بود واکنش سوریه نیز به همین شیوه خواهد بود اگر نگوییم با قدرت و قاطعیت بیشتر صورت خواهد گرفت. مساله فقط زمان است. همانطور که واکنش ایران بسیاری از زبان ها را لال کرد واکنش سوریه نیز همین کار را می کند یا ما امیدواریم اینچنین شود.

عبدالباری عطوان در پایان نوشت: کسی که توانست به مدت هشت سال در برابر ائتلاف هفتاد کشور به رهبری آمریکا ایستادگی کند و توانست بیشتر اراضی اش را به حاکمیت دولت سوریه بازگرداند قطعا می تواند به این تحریک های اسرائیلی پایخ بدهد به ویژه آن که معادلات به سرعت به نفع محور مقاومت در همه جبهه ها در حال تغییر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.