دیداری که روز یکشنبه در منطقه بی طرف برگزار شد با درخواست ترامپ از طریق یک توئیت در توئیتر و پس از دو دیدار شکست خورده، اولی در سنگاپور و دومی در هانوی، و پس از سلسله اتهام های دو جانبه و حتی فحش های بد صورت گرفت.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای  رأی الیوم به سومین دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی پرداخت و نوشت: این ناز کردن و علاقه ای که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نشان می دهد و تلاش اش برای دیدار با وی در منطقه عاری از سلاح میان دو کره، تأکیدی بر این نظریه است که رئیس جمهور آمریکا فقط به کسی احترام می گذارد که به وی توهین و تعدی کند و تحقیرش کند و از موضع برابر با او رفتار کند و از تحریم های اقتصادی و تهدیدهای نظامی اش نترسد.

دیداری که روز یکشنبه در منطقه بی طرف برگزار شد با درخواست ترامپ از طریق یک توئیت در توئیتر و پس از دو دیدار شکست خورده، اولی در سنگاپور و دومی در هانوی، و پس از سلسله اتهام های دو جانبه و حتی فحش های بد صورت گرفت.

ترامپ به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکایی که قدم به اراضی کره شمالی گذاشت نامش در تاریخ ثبت می شود و نه به عنوان اولین رئیس جمهوری که کره شمالی را از سلاح هسته ای و موشک های بالستیک اش عاری ساخت.پر واضح شده است که رهبر کره شمالی فهمیده است که چگونه ضعف رئیس جمهور آمریکا را مورد استفاده قرار دهد و او را فریب دهد و دو نشست با او برگزار کند بدون آن که امتیازی بدهد. رهبر کره شمالی حتی یک امتیاز ساده به ترامپ نداد و به هیچ کدام از خواسته های آمریکا برای خلع سلاح هسته ای و همه موشک های بالستیک اش تن نداد.

رهبر کره شمالی نقطه ضعف ترامپ را می داند و از کمبود اطلاعاتش درباره تحولات روابط بین الملل و به طور خاص در منطقه شرق آسیا با خبر است به همین دلیل با زبان تعارف و زبان چرب و نرم همراهشی اش می کند بدون آن که از بلندپرازی ها و خواسته های استراتژیک خود در داشتن سلاح هسته ای بازدارنده چشم پوشی کند.

این دیدار در اراضی کره پس از عقب نشینی ترامپ از تهدیداتش در جنگ تجاری علیه چین، بزرگترین همپیمان رهبر کره شمالی،و دیدارش  با «شی جین پینگ»در حاشیه نشست سران گروه بیست  که دو روز پیش به کار خود در شهر«اوساکا»ی ژاپن پایان داد، صورت گرفت. در دیدار ترامپ و شی دو کشور بر سر «آتش بس» و تعلیق تحریم های آمریکا به دلیل صلابت موضع گیری چین و تهدیدش به پایان سلطه ایالات متحده آمریکا و دلارش بر نظام مالی بین المللی، به توافق رسیدند.

کیم جونگ اون دارد به رهبران کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس درس چگونگی کنار آمدن با ترامپ رئیس جمهور آمریکا می دهد که هرگز از تمسخر این کشورها و رهبران شان و نیز خواسته های گروکشانه اش در سیطره اش بر صدها میلیارد دلار از خزانه های شان به دلیل حمایت از آنها بر نمی دارد.

به خوبی می فهمیم که این مقایسه ای که می خواهیم بکینم چندان درست نیست: رهبر کره شمالی سلاح هسته ای و موشک های بالستیک قاره پیما در اختیار دارد و این درست است اما چرا این کشورها(کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس) پیشرفت نمی کنند و ابزارهای بازدارندگی را به دست نمی آورند در حالی که آنها نه میلیاردها دلار بلکه تریلیون ها دلار از درآمدهای نفتی وارد خزانه های شان می کنند و از آن خطرناک تر این است که همین کشورها علیه عراق که در آستانه ساخت اولین بمب هسته ای بود توطئه کردند و سوریه را با دخالت نظامی شان و حمایت از گروه های مسلح در این کشور، ویران کردند.

رهبر کره شمالی مانند یک صخره در زمین کشورش ایستاده است و ترامپ برای کسب دوستی اش پیش او می رود و با خود دعوتنامه ای برای سفر به آمریکا از راه دروازه کاخ سفید دارد، البته اگر ترامپ در آن بماند... مگر به شما نگفتیم که ترامپ رئیس جمهور آمریکا ضعیف ها را که به دنبال دوستی با او هستند تحقیر می کند و در برابر قوی ها که او را تحقیر می کنند و تن دادن به خواسته هایش را رد می کنند و به تهدیداتش وقعی نمی نهند زیرا آنها به خوبی می دانند  که این تهدیدها فقط بمب دودزاست، سر خم می کند؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.