هر گونه حمله به کشتی ها یا هواپیماها در آب های منطقه ای یا حریم هوایی لیبی به معنای اعلان جنگ علیه ترکیه است و چه بسا باعث شود که آنکار در بحران لیبی بیشتر ورود کند.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی به آخرین تحولات لیبی پرداخت و نوشت: چه بسا تهدید ژنرال« خلیفه حفتر» در زمینه حمله به منافع ترکیه در لیبی و توقف سفرهای هوایی و دریایی میان طرابلس و استانبول تحولی بسیار خطرناک در بحران لیبی طی سال های اخیر به شمار می رود زیرا عملی شدن این تهدیدها به معنای توسعه دایره نزاع و بین المللی کردن آن به لحاظ نظامی و کشاندن کشورهای منطقه به آن است.

آن چه باعث شد که ژنرال حفتر این اقدام تنش زا را انجام دهد ضربه دردناکی بود که به وی زده شد و همه امیدهایش برای تصرف طرابلس پایتخت لیبی را از بین برد. این ضربه نیز موفقیت نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی( که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است) در بازپس گیری شهر«غریان» در جنوب طرابلس است. غریان دروازه پایتخت به شمار می رود که تبدیل به مقر فرماندهی ژنرال حفتر شده بود که توسط مصر، عربستان، امارات متحده عربی، فرانسه و دونالد ترامپ که شخصا با وی تلفنی صحبت کرد، مورد حمایت است.

سرلشکر«احمد المسماری» سخنگوی ژنرال حفتر تأکید کرد که حفتر به نیروهایش دستور داده است که کشتی ها و منافع ترکیه را مورد حمله قرار دهند و از پروازها از و به سمت ترکیه جلوگیری کنند و این کشور را متهم کرد که از دولت وفاق ملی با سلاح و تجهیزات پیشرفته حمایت می کند و به شکل مستقیم با نظامیان و هواپیما و کشتی های جنگی اش در جنگ پایتخت شرکت کرده است؛ اتهامی که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه آن را رد نکرد و گفت که دولتش به موجب توافقنامه همکاری نظامی با دولت وفاق ملی، سلاح و تجهیزات سنگین به این دولت می دهد.

پرسشی که با قدرت در این جا مطرح می شود این است که آیا ژنرال حفتر تهدیدهای خود در زمینه حمله به هواپیما و کشتی ها ترکیه که کالا و گفته می شود سلاح و تجهیزات سنگین به دولت وفاق ملی از راه بندرهای طرابلس و «مصرانه» منتقل می کند را عملی می کند؟ و واکنش ترکیه در صورت وقوع چنین حمله ای چه خواهد بود؟ آیا ژنرال حفتر این تهدیدها را پس از رایزنی و مشاوره با همپیمانانش در مصر،امارات، عربستان،آمریکا و فرانسه اعلام کرد و از رهبران این کشورها علاوه بر وعده های حمایت از وی در صورت دخالت نیروهای ترکیه به شکل مستقیم چراغ سبز دریافت کرد یا آن که این تنش زایی اش در نتیجه عصبانیش به دلیل از دست دادن شهر استراتژیک غریان و مقر فرماندهی اش در منطقه غربی و شکست حمله اش به طرابلس است؟

با منابع نزدیک به دو طرف بحران تماس گرفتیم تا برای این پرسش ها به پاسخی برسیم. یکی از منابع نزدیک به ژنرال حفتر گفت که وی در تهدیداتش جدی است و در عمل با همپیمانانش در مصر پیش از آن که تهدید کند مشورت کرد و از حمایت کامل بهره مند شد این در حالی است که برخی منابع وابسته به دولت وفاق ملی گفتند که اردوغان در پاسخ سخت و کوبنده به هر گونه حمله ای به کشتی ها و قایق هایش در بندرها یا در آب های منطقه ای لیبی لحظه ای تردید نمی کند.

دولت ترکیه در عمل نیرو و زره پوش به طرابلس فرستاد و دخالتش به شکل علنی در کنار نیروهای«فجر لیبیا» که هوادار دولت وفاق ملی هستند همان چیزی بود که دولت وفاق ملی را از فروپاشی نجات داد و پیشروی نیروهای ژنرال حفتر برای تصرف طرابلس و سیطره بر همه لیبی و پس از آن اعلام خودش به عنوان رئیس جمهور را متوقف کرد.

خبرنگاران از اردوغان درباره واکنش اش به تهدیدهای ژنرال حفتر در حمله به کشتی ها و منافع کشورش، طی نشست سران گروه بیست در «اوزاکا»ی ژاپن پرسیدند اما او جواب قطعی نداد و چه بسا چون از مقر فرماندهی سیاسی و نظامی اش دور بود این پاسخ را داد و به فقط به این گفته بسنده کرد:« در صورت تأیید چنین دستوری برای هدف قرار دادن هواپیماها و کشتی های ترکیه تدابیر لازم را اتخاذ می کنیم.»

هر گونه حمله به کشتی ها یا هواپیماها در آب های منطقه ای یا حریم هوایی لیبی به معنای اعلان جنگ علیه ترکیه است و چه بسا باعث شود که آنکار در بحران لیبی بیشتر ورود کند؛ امری که منجر به واکنش مصر،امارات و عربستان می شود و این یعنی خروج این بحران از دایره رویارویی جنگ نیابتی است.

عاقلانه این است که درنگ کنیم و حکم های پیشینی صادر نکنیم ولی تمام چیزی که می توانیم بگوییم این است که «دامی» محکم برای ترکیه ایجاد شده است تا در باتلاق خونین لیبی غرق شود به ویژه آن که این کشور و قطر همپیمانان قوی تر دولت وفاق ملی لیبی هستند و نیروهای فجر لیبیا طرح قوی و برنامه ریزی شده که در چندین پایخت بین المللی و عربی تدوین شده بود را با جلوگیری از تصرف پایتخت توسط ژنرال حفتر و تعیین سرنوشت در صحنه لیبی به نفعش و به نفع همپیمانانش، خنثی کردند.

روزهای آینده در پرونده طرابلس و آینده آن و چه بسا در بحران لیبی سرنوشت ساز است...و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.