پیلار تحلیلگر ارشد می گوید: «همه تایید می کنند که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بود، حتی سرویس پژوهشی کنگره آمریکا هم به این واقعیت اذعان دارد اما خروج آمریکا، تحریم های تازه، تنش های فزاینده و بازی مقابله به مثل، امکان یک جنگ بی پایان را بیشتر کرده است.»

به گزارش جماران؛ نشنال اینترست به بررسی نظرات کارشناسان و تحلیلگران مسائل بین المللی در خصوص رویکرد دونالد ترامپ نسبت به ایران و احتمال وقوع جنگ پرداخته است.

کِنِث پولاک، استاد امور نظامی سیاسی خاورمیانه، می گوید: «رویکرد ترامپ "خود زنی" است و ناکام می ماند... اظهارات ترامپ در بافت سیاست در ایران، کارآیی ندارد.»

پاول پیلار، تحلیلگر ارشد در مرکز ضدتروریستی سی.آی.ای و دستیار سردبیر نشنال اینترست، نیز خاطرنشان می کند: «فهرست دوازده گانه پومپئو، عملا یک اولتیماتوم به ایران بود و هیچ کشور مستقلی هرگز به آن تن نمی دهد. ... این هرگز واقع بینانه نبود که ایران برای همیشه ساکت بماند تا دیگران برایش پخت و پز کنند هرچند ایران برای یکسال این کار را کرد.»

پیلار اضافه کرد: «همه تایید می کنند که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بود، حتی سرویس پژوهشی کنگره آمریکا هم به این واقعیت اذعان دارد اما خروج آمریکا، تحریم های تازه، تنش های فزاینده و بازی مقابله به مثل، امکان یک جنگ بی پایان را بیشتر کرده است.»

همان گونه که نشنال اینترست نوشته، هر دو کارشناس بر این باورند که ایرانی ها دیگر اعتمادی به آمریکا و رغبتی به گفتگو ندارند.

یاکوب هایلبرون سردبیر نشنال اینترست می گوید که «ایران روی ریل قرار دارد و ترامپ نه تنها آن را تضعیف نکرد بلکه آن را تقویت کرد.»

در همین حال، باربارا سلاوین از شورای آتلانتیک که نُه بار به ایران سفر کرده، هشدار داد که عدم انسجام رویکرد آمریکا موجب شده که هیچکس از هدف واشنگتن سر در نیاورد... «آیا خود ما می توانیم بفهمیم که دولت ترامپ چه می خواهد؟... خوب که دقت می کنیم در می یابیم که آنها فقط دنبال تضعیف ایران هستند و نه رسیدن به یک توافق تازه یا توافق بهتر.»

پیلار تاکید می کند که بسیار مهم است که جان بولتون کنترل شود. چیزی که مداخله گرانی همچون بولتون نمی دانند این است که چه بسا در ایران، به جای این رژیم یک رژیم ملی گراتر که دشمنی بیشتری با آمریکا دارد، سر کار بیاید.

پولاک هم ابزار عقیده کرد: «تاریخچه عملکرد آیت الله خامنه ای نشان می دهد که وی با بی احتیاطی گامی بر نمی دارد. گفت و گو با آمریکا حرکت بسیار بزرگی است و در نتیجه بعید است.»

پیلار در پایان یادآور می شود که «این کافی نیست که نامزدهای دمکرات فقط بگویند به برجام باز می گردیم. آنها همچنین باید به روشنی بگویند که راه حل واقعی این بحران یک راه حل دیپلماتیک است که ضرورتا در گام نخست با بازگشت به برجام آغاز می شود."

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.