اختلافات تجاری چین و آمریکا از موضوعات مهمی است که بر نشست جهانی گروه 20 سایه افکنده است؛ موضوعی که امیدی به حل آن نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: هیچ نشانه ای از کاهش تنش ها میان آمریکا و چین بر سر تعرفه های تجاری پس از دیدار میان رهبران دو کشور در حاشیه اجلاس گروه 20 در اوزاکای ژاپن دیده نمی شود.

«دونالد ترامپ» و «شی جینپینگ» در خصوص تنش های تجاری نشستی برگزار کردند.

شی جینپینگ رئیس جمهور چین به دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود گفت گفت و گو بهتر از رویارویی است.  

رئیس جمهور آمریکا در این نشست اعلام کرد از یک توافق تجاری تاریخی با چین استقبال می کند.

این دیدار یکی از مهم ترین دیدارها در حاشیه اجلاس گروه 20 محسوب می شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشتر در روز جمعه در مورد گفت‌ و گوهای سازنده با رهبر چین پیرامون جنگ تجاری دو کشور که بر رشد اقتصاد جهانی سایه انداخته، اظهار امیدواری کرد ولی گفت در خصوص برداشتن تعرفه‌ های رو به افزایش بر کالاهای چینی هیچ وعده ای نداده است.

جنگ تجاری و افت رشد اقتصادی جهان یکی از موضوعات مهم اجلاس دو روزه سران گروه 20 است که در شهر اوساکای ژاپن برگزار می شود. 

امیدواری به کاهش تنش در روابط تجاری دو کشور کاهش یافته است.

دونالد ترامپ پس از ملاقات با چند تن از رهبران حاضر در این اجلاس گفت: «حداقل این مذاکرات سازنده خواهد بود. خواهیم دید چه نتیجه ای خواهد داد.»

او تاکید کرد اولویت او تجارت دوجانبه با هدف رونق اقتصادی آمریکاست.

او در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد که برای کاهش تعرفه ها بر 300 میلیارد کالای چینی هیچ وعده ای نداده است.

دولت آمریکا در ماه های گذشته بر 250 میلیارد کالای وارداتی از چین تعرفه وضع کرده و تهدید کرده است که حدود 300 میلیارد دلار دیگر از کالاهی چینی را مشمول تعرفه خواهد کرد که تقریبا تمامی صادرات چین به آمریکا را در برخواهد گرفت. دولت چین نیز به تلافی این اقدامات بخشی از کالاهای آمریکایی را مشمول تعرفه کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری در پکن اظهار امیدواری کرد که آمریکا در این مورد مصالحه کند. او افزود: «جامعه بین المللی امیدوار است که دو کشور در مورد توافقی که به نفع هر دو طرف باشد به نتیجه برسند.»

دولت چین تاکنون در برابر انتقادهای آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد دشواری فعالیت شرکت های غربی در چین و حقوق معنوی مقاومت کرده است.

رهبر چین در دیدار با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان گفت:«وعده چین برای گشایش بیشتر بازار و اقتصاد کشور چک سفیدی نیست که دیگران از آن سود ببرند.»

دولت آمریکا با ژاپن، هند و آلمان نیز درگیر یک جنگ تجاری است. ترامپ گفت پس از انتقاد او از توافق امنیتی آمریکا و ژاپن و درخواست از هند برای لغو تعرفه کالاهای آمریکایی، چشم انداز اقتصاد آمریکا بهبود یافته است.

او قبل از ملاقات با «نارندرا مودی» رئیس جمهور هند گفت: «فکر می کنم قرار است معاملات خیلی بزرگی را اعلام کنیم.» او جزئیات این توافق ها را اعلام نکرد. یک مقام کاخ سفید گفت رهبران آمریکا و هند از مشاوران خود خواسته اند تا راه های گسترش معاملات تجاری که به نفع هر دو کشور باشد را بررسی کنند.

یکی دیگر از مسائلی که دونالد ترامپ در حاشیه اجلاس سران گروه 20 روی آن تمرکز کرد نگرانی های آمریکا از فعالیت هوآوی شرکت چینی تولید کننده وسایل و شبکه های ارتباطی است.

دولت آمریکا از متحدان و کشورهای دوست خواسته است به دلیل ملاحظات امنیتی از فناوری هوآوی برای شبکه جدید ارتباطات موبایل (جی 5) استفاده نکنند. موضع آمریکا در قبال این شرکت در مذاکرات با چین می تواند عامل مهمی باشد.

چندین تن از رهبران شرکت کننده در اجلاس گروه 20 هشدار داده اند که تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا رشد اقتصادی جهان را تهدید می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.