اجلاس گروه 20 در حال برگزاری است. کارشناسان می‌ گویند نباید انتظار زیادی از نتایج این نشست داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد سیاستمداران در اجلاس رهبران 20 کشور قدرتمند اقتصادی جهان می‌ کوشند نشان دهند که با وجود موضوعات مناقشه‌ برانگیز با هم سازگاری و توافق دارند. اما روشن نیست که گفت‌ و گوهای آنان در «اوساکا»ی ژاپن به نتیجه‌ ای مشترک منجر شود.

هنگامی که سیاستمداران مختلف در سالن این اجلاس با هم بودند بسیار صحبت کردند، اما واقعیت این است که انتظار ثمربخشی را باید تنها از گفت‌ و گوهایی داشت که معمولاْ میان دو سیاستمدار صورت می‌ گیرند.

ترامپ و پوتین در صلح

غیرمنتظره‌ ترین گفت‌ و گو بین پوتین و ترامپ روسای جمهور روسیه و آمریکا صورت گرفته است. این دو هیچ فرصتی را از دست نمی‌ دادند تا نشان دهند همدیگر را به خوبی می‌ فهمند. ترامپ اعلام کرد که روسیه و آمریکا درباره مشکلات احتمالی تجاری و مسائل نظامی و کاهش تسلیحات با هم گفت‌ و گو خواهند کرد. این در حالی است که تا پیش از این افزایش تسلیحات حرف اول را در روابط روسیه و آمریکا می‌ زد.

گفت‌ و گوی مرکل با ترامپ درباره ایران 

بر عکس آن، گفت‌ و گوهای میان رهبران آمریکا و آلمان بود: در حالی که دونالد ترامپ به طور مبالغه‌ آمیز از «آنگلا مرکل» استقبال کرد و او را زنی بی‌ نظیر خواند، صدراعظم آلمان در ابتدا او را حتی نگاه هم نکرد.

با این حال، او پس از گفت‌ و گو با ترامپ گفت که کوشیده تا بتواند نقشی در کاهش تنش میان ایران و آمریکا ایفا کند. مرکل گفت خواستار شروع روند مذاکره شده است، «اما طبیعی است که وضعیت هنوز بسیار پرتنش است».

«دیگران نیز عقایدی دارند»

همچون بسیاری از نشست‌ های بین‌ المللی که ترامپ در آن حضور می‌ یابد، خبرنگاران با دوربین‌ هایشان در پی شکار تصویری از او بر می‌ آیند و نظر او می‌ تواند بر دیگران تاثیر بگذارد.

اما به گفته «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نباید به اشتباه افتاد، زیرا «این گونه نیست که جی 20 تنها تحت تاثیر خلق و مزاج رئیس جمهور آمریکاست، بلکه دیگران هم عقایدی دارند.»

و بدین ترتیب به نظر می‌ رسد که گفت‌ و گوها تنها به زحمت پیش می‌ رود. در رابطه با پیمان تجاری بین‌ المللی، ترامپ ترجیح می‌ دهد که آمریکا وارد این پیمان نشود. در رابطه با پیمان حفاظت اقلیمی، کسی نه آمریکا را می‌ خواهد و نه برزیل را و حتی شاید ژاپن را نیز نمی‌ خواهند.

کارشناسان معتقدند که امسال نباید انتظار زیادی از نتایج این نشست اقتصادی داشت، زیرا حتی تهیه متن بیانیه مشترک پایانی این نشست با مشکلات اساسی روبرو شده است. اینکه آیا اصلا بیانیه مشترکی منتشر شود، جای تردید است. البته به قول یونکر، این بیانیه را به هر حال کسی نمی‌ خواند.

«شینزو آبه» نخست‌ وزیر ژاپن هم گفته است که تصورات کشورهای شرکت‌ کننده از حل مشکلات اقتصادی و مالی بسیار متفاوت است. او امیدوار است که اعضای گروه 20 دست‌ کم در زمینه کاهش زباله‌ های پلاستیکی به توافق برسند.

در ضمن آنگلا مرکل که در روزهای اخیر دو بار در مجامع رسمی دچار لرزه شده بود بدون مشکل توانست در اجلاس دو روزه در ژاپن شرکت کند و تنها برخی اوقات چند کلمه جدی و خشک بگوید مثل: «اینجا مثل کلاس‌ های مدرسه است!»

مشت نمونه خروار

روز 8 ژوئن (18 خرداد) وزیران دارایی کشورهای عضو گروه 20 در شهر «فوکوئوکا» ژاپن بر سر مسائل مهم اقتصادی و مالی جهانی صحبت کردند اما بر خلاف انتظار توافق مهمی حاصل نشد.

آنها تنها در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی شرکت‌ های بزرگ اینترنتی مانند گوگل اتفاق‌ نظر داشتند.

نکته قابل توجه این نشست بیانیه پایانی آن بود که در متن آن آمده است: «ما تلاش‌ می‌ کنیم که زمینه را برای بازرگانی و سرمایه‌ گذاری آزاد، عادلانه و شفاف فراهم کنیم».

برای برخی کارشناسان عبارت «تلاش می‌کنیم» در بیانیه پایانی نشست وزیران دارایی گروه 20 بیانگر این واقعیت است که رهبران کشورهای عضو این گروه نیز تنها به «تلاش» در آینده راضی باشند و در نشست اوزاکا به هیچ توافقی دست نیابند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.