پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نتیجه یک نظرسنجی نشان داد؛

دموکراسی در جهان رو به زوال است

اکثریت کشورهای غربی مانند کانادا و کشورهای اروپایی معتقدند ایالات متحده بر روی دموکراسی تاثیر منفی گذاشته است.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، نتیجه یک نظرسنجی بین المللی نشان می دهد که تنها نصف مردم جهان معتقدند که کشورشان دموکراتیک است.

این نظرسنجی که توسط شرکت آلمانی آمایش دالیا از مرکز پژوهش و اتحاد دموکراسی روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئیه (چهار تیرماه) منتشر شد نشان می‌دهد که تنها ۳۸ درصد از مردم از شرایط حاکم رضایت دارند.

۱۵۰ هزار نفر از ۵۷ کشور مختلف دنیا در این نظرسنجی شرکت کردند.

مدیرعامل شرکت آمایش دالیا پس از انتشار نتایج این نظرسنجی در بیانیه‌ای اعلام کرد: « بزرگترین تهدید امروز کشورهای دموکراتیک این است که مردم دیگر آن ها را دموکراتیک نمی‌دانند.»

بر اساس این نظرسنجی، مردم، بانک‌ها و شبکه‌های اجتماعی را عوامل تهدیدآمیز دموکراسی عنوان کرده‌اند.

از میان شهروندان آمریکایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند ۴۶ درصد معتقدند که آمریکا یک کشور دموکراتیک است. در مقابل ۴۰ درصد معتقدند که آمریکا به اندازه کافی دموکراتیک نیست.

طبق یافته‌های این نظرسنجی، بیشتر از نیمی از شهروندان آمریکا معتقدند این کشور تاثیر مثبتی بر روی دموکراسی در سرتاسر جهان می‌گذارد. اما اکثریت کشورهای غربی مانند کانادا و کشورهای اروپایی معتقدند ایالات متحده بر روی دموکراسی تاثیر منفی گذاشته است.

در اروپا، ۵۲ درصد معتقد هستند که اتحادیه اروپا در جهت منافع اروپایی اقدام نمی‌کند. بیشتر منتقدان اتحادیه اروپا از کشورهای ایتالیا، فرانسه و یونان هستند.

نتایج این نظرسنجی در زمانی منتشر می‌شود که در چند روز آینده سران ۲۸ کشور اتحادیه اروپا باید مقام‌های بلندپایه نهادهای این اتحادیه را انتخاب کنند. بسیاری فرآیند تعیین این افراد را به اندازه کافی دموکراتیک نمی‌دانند.

طبق این نظرسنجی، ۶۹ درصد از شهروندان ایتالیا معتقدند تصمیمات اتحادیه اروپا در جهت منافع شهروندان این کشور نیست.

بیشتر مردمان اروپا معتقدند که بانک‌ها و صنایع مالی بر روی دموکراسی تاثیر منفی گذاشته است.

۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند کشورهایشان برای یک بحران مالی دیگر آمادگی ندارد.

۴۰ درصد از شهروندان آمریکا، کانادا و اتریش در این نظرسنجی معتقدند فیسبوک و توییتر بر روی دموکراسی تاثیر منفی گذاشته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.