5 میلیون و 545 هزار و 540 آواره فلسطینی فقط تعداد «ثبت شده ها» در آنروا هستند و اینها بخشی از 25.9 میلیون آواره از ملیت های مختلف در جهان هستند.

به گزارش جماران، المیادین در گزارشی نوشت:تصمیم «دونالد ترامپ» برای توقف تأمین مالی آژانس بین المللی امداد و اشتعال زایی فلسطینینان(آنروا) در تاریخ 31 آگوست 2018 چیزی نبود جز گام اول برای حذف مساله پناهندگان و فشار بر آنها به منظور مقدمه سازی برای طرح موسوم به «معامله قرن» که اخیرا نشانه های آن به ویژه با کنفرانس اقتصادی بحرین. شروع به نمایان شدن کرده است. 

5 میلیون و 545 هزار و 540 آواره فلسطینی فقط تعداد «ثبت شده ها» در آنروا هستند و اینها بخشی از 25.9 میلیون آواره از ملیت های مختلف در جهان هستند. بسیار دشوار است که درباره تعداد کامل آنها گمانه زنی کرد تعدادی که بر اساس برخی تخمین ها به 9 میلون نفر می رسد زیرا بسیاری از پناهندگان فلسطینی ثبت نشده اند.

اصطلاح«رنج» کمترین چیزی است که می توان برای اوضاع معیشتی و انسانی آنها توصیف کرد زیرا آنروا به رغم همه کمک هایش تأکید می کند که اوضاع اجتماعی و اقتصادی در اردوگاه های فلسطینی«به طور کلی آمیخته با فقر و کثرت جمعیت و اوضاع زندگی سخت و زیرسخت هایی مانند همه خیابان ها و فاضلاب ها نامناسب است.» این اوضاع به ویژه در نوار غزه و کرانه باختری به دلیل ادامه تجاوزهای اسرائیلی بدین گونه است.

تصمیم به قطع کمک ها آمریکا به آنروا به شکل غیرمنتظره پس از جنگ طولانی با این سازمان  به ویژه توسط «نیکی هایلی» نماینده دائمی سابق آمریکا در سازمان ملل اتخاذ شد. هایلی همیشه درتعداد پناهندگان فلسطینی تشکیک می کرد.

به عبارتی دیگر رقم 5میلیون و 500هزار آواره فلسطینی نه هایلی و نه «جارد کوشنر» مشاور و داماد دونالد ترامپ که از بزرگترین حامیان توقف تنها شریان زندگی پناهندگان بودند را قانع نکرد.

هایلی در یکی از سخنرانی هایش که چند روز پس از توقف حمایت مالی از آنروا ایراد کرد گفت که آنروا به فلسطینی ها خدمات ارائه نمی کند بلکه یک شاخه سیاسی است که ادعا می کند به فلسطینی خدمات ارائه می کند.

به رغم جنگ هایلی با آنروا و مخالفت شدیدش با حق فلسطینی در بازگشت به کشور و اراضی شان اما همیشه تلاش کرد از مقام خود در سازمان ملل بهره برداری کند و وانمود کند که با پناهندگان فلسطینی همبستگی می کند.

مجله فارن پالیسی آمریکا در ماه آگوست سال 2018 ایمیل هایی را منتشر کرد که نشان می دهند چگ.نه جارد کوشنر به دولت آمریکا فشار وارد آورده است تا مساله پناهندگان از طریق کنار گذاشتن آژانس آنروا حذف کند.

دولت ترامپ در توجیه قطع حمایت مالی از آنروا مدعی شد که ادامه فعالیت این سازمان باعث ادامه نزاع فلسطینی ها و اسرائیلی می شود.ترامپ همچنین مدعی شد که این سازمان در تعداد پناهندگان فلسطینی بزرگ نمایی می کند و در نهایت نیز باید «بار مالی کلان» که کشورش برای حمایت مالی از سازمان  متحمل می شود باید کاهش دهد.

61 اردوگاه فلسطینی ها در 4 کشور عربی به رغم کوچک بودن مساحت آنها بیش از 5.4میلیون پناهنده را جا داده اند و رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند با طرح موسوم به معامله قرن سرنوشت آنها که تا کنون مبهم بوده است را تعیین کند ولی «اسکان دادن» آنها در جایی که هستند پایان کار است البته اگر معامله قرن برای تأمین منافع اسرائیل به راحتی به سرانجام برسد. معامله ای که بر اساس آن مساله فلسطین حذف و رویای میلیون ها فلسطینی برای بازگشت به دیارشان نیز از بین می رود امری که باعث می شود کشورهای میزبان به ویژه لبنان با مشکلات بزرگی رو به رو شوند و اگر چه ایالات متحده آمریکا تلاش می کند با دادن پول به آنها تطمیع شان کند اما این پول ها نمی تواند نتایج و پیامدهای منفی اسکان پناهندگان فلسطینی را از بین ببرد.

مانع تراشی در مسیر تأمین مالی آنروا وسیله ای برای فشار آشکار بر رهبران فلسطینی برای تحمیل بیشتر شروط در جریان مذاکرات درباره به اصطلاح«صلح» و معامله قرن است.به همین دلیل تلاش ترامپ و دامادش برای منحل کردن سازمان آنروا و دعوت آشکار آنها برای این که پناهندگان فلسطینی از امروز به بعد پناهده به شمار نروند بخشی از طرح ترسیم شده ای است که باعث می شود مساله فلسطین تبدیل به فقط«گذشته» شود و بحران پناهندگان را منتهی به فاجعه بزرگتری بکند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.