وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام کرد که نخستین بخش از S-400 ها در آینده نزدیک به ترکیه تحویل داده خواهد شد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، روسیه به زودی فرایند تحویل سامانه دفاع موشکی «اس400» را به ترکیه آغاز می کند.

وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام کرد که نخستین بخش از S-400 ها در آینده نزدیک به ترکیه تحویل داده خواهد شد.

«دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه در گفتگو با خبرگزاری اینتر فاکس با اشاره به پیشرفت خوب همکاری نظامی و فنی کشورش با آنکارا، اظهار داشت: نخستین بخش از تحویل S-400 ها به ترکیه در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اعمال فشار بر ترکیه از سوی آمریکا در این باره، افزود: موضع ترکیه در قبال خرید S-400 ها پایدار و غیرقابل انعطاف است. تمام تصمیمات لازم در خصوص تحویل آنها گرفته شده است.

مانتوروف با اشاره به توجه کشورهای بسیاری به این سامانه ها، گفت: تحویل S-400 های خریداری شده توسط چین مدتی پیش آغاز شد. قرارداد با چین آوریل 2015 امضا شده بود، اما جزئیات آن اعلام نشد. تحویل آنان طبق زمان‌بندی مشخص شده در قرارداد انجام خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه  نیزاعلام کرد که روند دریافت سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 از روسیه، ماه آینده آغاز خواهد شد.

«رجب طیب اردوغان» رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی گفت: روند دریافت سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 از روسیه ماه آینده آغاز خواهد شد.

اردوغان افزود: موضوع خرید اس-400 به طور مستقیم با حق حاکمیت ما مرتبط است و در این خصوص گامی به عقب برنخواهیم داشت.

این در حالی است که پیش از این وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد سامانه دفاع موشکی اس400 علی رغم احتمال تحریم های آمریکا خریده شد.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ریچارد سزیبرا» وزیر خارجه و همکاری های بین المللی روآندا در آنکارا گفت: سامانه موشکی اس400 را علی رغم تمامی تهدیدها و تحریم های احتمالی آمریکا خریدیم. اکنون در روند تحویل آن قرار داریم.

چاووش اوغلو موضع آمریکا در این باره را غیر قابل فهم دانست و ادامه داد: جمهوری ترکیه یک کشور آزاد و مستقل است. ترکیه کشوری نیست که به درخواست آمریکا یا کشور دیگری حرکت کند. بنابرین احتمال صرف نظر کردن از تصمیم خرید اس 400 وجود ندارد چون که ترکیه فورا به سامانه پدافند هوایی نیاز دارد.

وزیرخارجه ترکیه با بیان این که ترکیه بالغ بر 1 میلیارد دلار بر برنامه توسعه جنگنده های اف 35 سرمایه گذاری کرده، گام های آمریکا را مغایر اصول همکاری و قوانین ارزیابی دانست. 

وی در خصوص دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست سران گروه 20 در ژاپن گفت: در این دیدارموضوعاتی مانند سرنوشت ادلب، خروج نیروهای آمریکا از سوریه، کمیسیون مشترک و ایجاد منطقه امن در راستای خروج این نیروها و همچنین موضوعات دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزارت دفاع آمریکا چندی پیش اعلام کرد که آموزش خلبانان ترکیه برای به پرواز درآوردن جنگنده های اف35 را در یک پایگاه هوایی در ایالت «آریزونا» را متوقف کرده است.

اختلاف میان دو کشور عضو ناتو درباره خرید سامانه موشکی اس400 از ماه ها پیش آغاز شده بود. ایالات متحده آمریکا می گوید که سامانه اس400 با شبکه دفاعی ناتو همخوانی ندارد و می تواند تهدیدی برای جنگنده های اف35 است.

به موجب قانونی که در سال 2017 در آمریکا تصویب شد ترکیه به دلیل خریدن تجهیزات نظامی از روسیه تحریم می شود.

اردوغان روز پنجشنبه اعلام کرد که در حاشیه نشست گروه بیست که هفته جاری در ژاپن برگزار می شود با ترامپ دیدار می کند و با وی درباره مساله اس400 رایزنی می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سامانه اس400 روسیه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.