محبوبیت ترامپ به شدت کاهش پیدا کرده است و جو بایدن کاندیدای دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری آتی از او پیشی گرفته است.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: پس از فروپاشی همه طرح ها «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای تغییر نظام در ونزوئلا از طریق کودتای نظامی و نیز شکست محاصره اش در به زانو در آوردن «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور این کشور، حالا رئیس جمهور آمریکا جنگ دیگری را علیه مهاجران غیرقانونی در کشورش که بیشتر آنها از آمریکای لاتین هستند و توقف کمک های مالی به کشورهایی که این مهاجران از آنها می آیند اگر دست به اقداماتی نزنند که ووردشان به آمریکا را متوقف کند به ویژه السالوادور، هندوراس و گواتمالا به راه انداخت.

این اقدامات که هیچ کدام از روسای جمهور آمریکا در گذشته به آنها دست نزدند در چارچوب به دست آوردن محبوبیت نزد شهروندان آمریکایی سفیدپوست دارای گرایش نژادپرستانه صورت گرفته است و تلاشی بیهوده توسط ترامپ برای افزایش محبوبیت سقوط کرده اش با نزدیک شدن به آغاز تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری در ماه نوامبر آینده است. به ویژه آن که نظرسنجی ها نشان می دهد که «جو بایدن» کاندیدای دموکرات ها از ترامپ پیشی گرفته است.

همه دولت های آمریکایی سابق با پناهندگان غیرقانونی تسامح به خرج می دادند و هر از چند گاهی عفو عمومی برای شان صادر می کردند امری که حضورشان در آمریکا را قانونی می کرد و به آنها فرصت ماندن و ادغام در جامعه آمریکا را می داد.دولت«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا در این زمینه رکودی بی سابقه شکست زمانی که نزدیک به 11 میلیون نفر از این پناهندگان که به شکل غیرقانونی در کشورش به مدت چندین سال اقامت داشتند را ملیت داد.

ترامپ با این مساله به شیوه نژادپرستانه صرف برخورد می کند و زمانی که در ابتدای ریاست جمهوری اش فرزندان مهاجران را از والدین شان جدا کرد و آنها را در اردوگاه های بازداشت به مانند اردوگاه های بازداشت نازی ها نگه داشت جنجال گسترده ای به راه انداخت؛امری که سر و صدای زیادی داخل و خارج از آمریکا به راه انداخت به ویژه سازمان های حامی حقوق بشر و موسسات قضایی آمریکا سر و صدای زیادی راه انداختند و موفق شدند این اقدامات شنیع و زشت را لغو کنند.

ترامپ که اجداد سفیدپوستش بیش از صد میلیون نفر از سرخ پوست ها، ساکنان اصلی آمریکا، را به قتل رساندند می خواهد این میراث خونین را احیا کند ولی به شیوه ای متفاوت و می خواهد از همه پناهندگان سیاه پوست یا دارای تبار آفریقایی را برای حفظ نژاد سفید و اکثریت در آمریکا، راحت شود.

این سیاست های نژادپرستانه که مهاجران مسلمان را نیز شامل شود همان چیزی است منجر به فروپاشی آمریکا و تجزیه آن و نیز بی ثبات و ناامنی اش می شود. اینها همان سیاست هایی است که ترامپ تلاش می کند که در منطقه خاورمیانه از طریق دخالت های نظامی در جهت سلطه رژیم اسرائیل و غارت ثروت های منطقه به اجرا در بیاورد.

آمریکا در اصل و اساس کشور مهاجران است و طی سه قرن گذشته از عمرش بستری برای آنها بدون در نظر گرفتن رنگ یا نژادشان شکل داد. اکنون به نظر می رسد که نژادپرستی ترامپ و راستگرایان تندروی پیرامون رئیس جمهور آمریکا می خواهد که این میراث را تغییر دهد و آن را منحصر به سفیدپوست ها کند و این تأسف بار است که ترامپ می خواهد این نژادپرستی را به اروپا صادر کند. ترامپ از طریق حمایتش از برخی سیاستمداران نژادپرست سفید پوست مانند«نایجل فاراج» و «بوریس جانسون» ضد مهاجرت که از بارزترین هواداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند و نیز با حمله تندش به «صادق خان» شهرودار مسلمان پاکستانی تبار لندن این نژادپرستی را می خواهد به اروپا صادر کند.

مردم آمریکای جنوبی که به آمریکا برای درخواست مهاجرت و زندگی بهتر و فرصت های کار می روند خودشان ساکنان اصلی آمریکای شمالی و جنوبی هستند و اینها همان مردمی هستند که قربانی اوضاع اقتصادی ناشی از محاصره های اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه کشورهای شان و حمایت دولت های آمریکایی از نظام های دیکتاتوری فاسد هستند؛مکزیک، ونزونلا، نیکاراگوئه، بولیوی و کوبا بهترین مثال ها در این زمینه هستند.

ترامپ برای امنیت و ثبات جهان با در پیش گرفتن سیاست های فاشیستی و نژادپرستانه یک خطر جدی به شمار می رود به همین دلیل باید با جبهه ای متحد داخل و خارج از آمریکا برای مقابله با وی رو به رو شود. باید ترامپ را در سریع ترین زمان ممکن و قبل از آن که کار از کار بگذرد سرجایش نشاند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.