اردوغان پس از بازگشت از نشست سیکا از تحویل سامانه دفاع موشکی اس 400 در ماه آینده خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی صباح گزارش داد «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه که در بازگشت از نشست سیکا در تاجیکستان با خبرنگاران صحبت می‌ کرد، گفت انتظار می‌ رود تحویل سامانه دفاع موشکی اس 400 توسط روسیه به ترکیه، از نیمه نخست ماه ژوئیه، ماه میلادی بعدی، آغاز شود.

اردوغان گفت که با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود، در حاشیه نشست سیکا گفت‌ و گو کرده‌ است.

رئیس‌ جمهور ترکیه گفت: «ما امضای خود را پای این قرارداد گذاشتیم و کاری را که آغاز کرده‌ ایم، تمام می‌ کنیم.»

رجب طیب اردوغان گفته است که درمورد خرید سیستم دفاع موشکی از روسیه با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در نشست گروه 20 در پایان ماه جاری میلادی گفت و گو خواهد کرد.

اردوغان گفت که ترجیح می‌ دهد درباره حل و فصل این گونه مسائل با خود ترامپ گفت و گو کند تا با افرادی از رده‌ های پایین دولت آمریکا.

خرید این سامانه پدافند موشکیِ ساخت روسیه، باعث تنش در روابط آنکارا و واشنگتن شده‌ است. دولت آمریکا می‌ گوید در واکنش به خرید این موشک‌ ها، ترکیه از مشارکت در تولید جنگنده‌ های پیشرفته اف 35 حذف خواهد شد. آمریکا گفته است ترکیه نباید همزمان جنگنده اف 35 آمریکا و سیستم اس 400 روسیه را که گفته شده پدافند موثر علیه این جنگنده است در اختیار داشته باشد.

ترکیه یکی از تولیدکنندگان قطعات اف 35 است و به همراه هفت کشور دیگر - انگلیس، ایتالیا، نروژ، هلند، کانادا، استرالیا و دانمارک - در پروژه تولید این جنگنده فوق پیشرفته که آمریکا سرمایه‌ گذار و مدیریت آن را برعهده دارد، مشارکت کرده است.

آمریکا همچنین ترکیه را به تحریم‌ های اقتصادی تهدید کرده‌ است.

«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا چند روز پیش گفت که ترکیه را از برنامه مربوط به تولید، خرید و آموزش خلبان‌ های جنگنده اف 35 خارج خواهد کرد. شاناهان هشدار داد که قرارداد با روسیه برای خرید اس 400 به روابط ترکیه با ناتو لطمه زده و بر روابط این کشور با آمریکا هم تاثیر منفی خواهد گذاشت که در نهایت به اقتصاد ترکیه آسیب می‌ رساند.

وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در پاسخ گفت اگر آمریکا به این دلیل ترکیه را تحریم کند، «اقدامات متقابل» انجام خواهد داد.

مقام‌ های دولت آمریکا تاکنون چندین بار به ترکیه در مورد خرید سیستم دفاع موشکی پیشرفته از روسیه به این کشور هشدار داده‌ اند اما دولت ترکیه گفته است تحت تاثیر فشارها قرار نخواهد گرفت.

آوریل امسال، «مایک پنس» معاون رئیس‌ جمهور آمریکا گفت ترکیه باید میان عضویت در ناتو یا به خطر انداختن امنیت ناشی از این همکاری یکی را انتخاب کند.

ترکیه و آمریکا هر دو از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

موضوع خرید اس 400 به تازه‌ ترین تنش میان آنکارا و واشنگتن بدل شده که طی چند سال اخیر و پس از کودتای نافرجام تابستان 2016 در ترکیه آغاز شده است.

پس از آن کودتا ترکیه از آمریکا خواست «فتح الله گولن» روحانی منتقد دولت اردوغان را به این کشور مسترد کند چرا که از نظر آنکارا، گولن پشت کودتای ژوئیه 2016 بوده است؛ درخواستی که آمریکا تاکنون به آن تن نداده هر چند گفته درخواست رسمی آنکارا را در دست بررسی دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.