سناتور آمریکایی در آستانه رای گیری قطعنامه های توقف سلاح به عربستان و متحدانش در سنا، یادداشتن تندی را علیه رویکرد آمریکا منتشر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «رند پال» سناتور ایالت «کنتاکی» و عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در یادداشتی در شبکه فاکس نیوز نوشت: خاورمیانه دیگ داغی است که مدام احتمال جوش آمدن آن وجود دارد.

ارسال سلاح به درگیری های با سابقه چند قرنی در این منطقه، کار اشتباهی است.

هیچ تضمینی وجود ندارد که تسلیحات ارسالی ما به خاورمیانه، روزی علیه سربازان خود ما استفاده نشود. در حقیقت این خطر وجود دارد که روزی سربازان جوان ما برای جنگیدن با همین تسلیحاتی که کنگره امروزه مجوز ارسال آنها را می‌ دهد، اعزام شوند.

اکنون این اتفاق افتاده است. در عراق، تسلیحاتی که ما به این کشور برای جنگ با ایران دادیم هنوز آنجاست. در افغانستان مقادیری از سلاح که ما به مجاهدین برای جنگ با روس‌ ها (شوروی) داده بودیم، در زمان جنگ با طالبان هنوز آنجا باقی بود.

گسترش تسلیحات در بحبوحه هرج و مرج، در واقع یک دستورالعمل برای فاجعه است. خیلی سخت خواهد بود که اینگونه استدلال کنیم که ارسال تسلیحات به لیبی یا سوریه به هر طریقی سبب گسترش آزادی‌ شده باشد.

رویا پردازان اغلب با اشتیاق درباره یک طرح صلح برای خاورمیانه صحبت می کنند. شاید ما باید به فکر یک طرح صلحی باشیم که در آن ارسال تسلیحات به این منطقه پر از آشوب، جنگ داخلی و هرج و مرج لحاظ نشده باشد.

این استدلال مطرح می شود که ما باید هر کشوری که مقابل ایران قرار دارد را مسلح کنیم. به ما گفته شده به دلیل تهدید ایران، آمریکا باید فروش سلاح را به هر کسی که مخالف ایران است، بپذیرد؛ حتی کشوری که با اره استخوان بُر، مخالفی را در یک کنسولگری خارجی به قتل می رساند.

خب اگر ما در چنین شرایطی نه بگوییم، چه اتفاقی می‌ افتد؟ چه اتفاقی می‌ افتد اگر ما به سهولت فروش تسلیحات را به رفتار دیگر کشورها مشروط کنیم؟

آیا سعودی‌ ها انقدر ضعیف هستند که بدون تسلیحات اضافی ما، ایران آنها را زیر پا له کند؟

البته که اینطور نیست. سعودی‌ ها هم اکنون حتی بیشتر از روسیه بر روی ارتش‌ شان سرمایه گذاری می‌ کنند. سعودی‌ها هم اکنون سومین بودجه بزرگ نظامی را در اختیار دارند.

سعودی‌ ها و متحدان آنها در خلیج فارس هشت برابر بیش از ایران پول صرف خرید تسلیحات می‌ کنند.

سعودی‌ها با این همه تسلیحات چه می‌ کنند؟

یکی از کارهایی که می‌ کنند، بمباران غیرنظامیان یمنی است. سعودی‌ ها با بمب‌ ها و هواپیماهایی که ما سوختشان را تامین می کنیم، یک مراسم عزاداری را هدف قرار دادند و بیش از 400 نفر را زخمی کردند و 150 نفر را هم قتل عام کردند. سال گذشته بمب‌ های سعودی‌ ها سبب مرگ 40 کودک در اتوبوس مدرسه شد.

سعودی‌ ها با حمایت ما بندر «حدیده» را که بندری حیاتی برای ورود مواد غذایی برای یک ملت در قحطی است را محاصره کرده‌ اند. در نتیجه جنگ داخلی یمن، 17 میلیون نفر از مردم این کشور با گرسنگی مواجه هستند.

به علاوه، سعودی‌ ها بدون تشخیص، به جنگ داخلی سوریه تسلیحات تزریق کردند. حتی «هیلاری کلینتون» هم در آن زمان در ایمیلی به «جان پودستا» دستیارش اذعان کرده بود که «ما باید از دارایی‌ های دیپلماتیک و اطلاعاتی‌ مان برای اعمال فشار بر دولت‌ های قطر و عربستان سعودی که حمایت‌ های مالی و لجستیکی به داعش و دیگر گروه‌های تندرو در منطقه می‌ کنند، بهره ببریم.»

بیایید تکرار کنیم تا هیچ کسی این نکته را از یاد نبرد. هیلاری کلینتون اذعان کرد که قطر و عربستان سعودی کمک مالی و تسلیحاتی به داعش می‌ کردند!

هیلاری کلینتون بعدا در یک سند دیگر وزارت خارجه آمریکا مربوط به دسامبر 2019نوشته بود که «عربستان سعودی همچنان پایگاه مهم حمایت مالی برای القاعده و طالبان است.»

همان گونه که «پاتریک کاکبرن» تحلیلگر ایندپندنت در گزارشی به این نتیجه رسید که ایمیل‌ های هیلاری کلینتون افشا کردند که «وزارت خارجه و سازمان‌ های اطلاعاتی آمریکا درباره تامین مالی داعش توسط عربستان و داعش هیچ تردیدی نداشتند.»

اکنون گزارش‌ هایی وجود دارد درباره اینکه ائتلاف به رهبری سعودی در یمن در حال ارسال تسلیحات آمریکایی به جنگجویان وابسته به القاعده و شبه نظامیان سلفی تندرو است.

از یک طرف القاعده دشمنی است که 11 سپتامبر 2001 به ما حمله کرد، و از طرف دیگر به ما گفته می‌ شود که چشم‌ مان را به روی این ارسال تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی و قطر و رسیدن آنها به دست داعش ببندیم.

کدام انسان عاقلی تسلیحات را در اختیار رژیم‌ هایی قرار دهد که مخالفانشان را زندانی و شکنجه می‌ کند و در نهایت می‌ کشد.

سعودی ها به طور مستمر مخالفانشان را اعدام می کنند. شیخ نمر النمر یکی از افرادی بود که اعدام شد.

تخمین زده می‌شود که سعودی‌ ها از دهه 1980 برای صدور تندروی که نفرت از یهودیان، مسیحیان و هندوها را می‌ پراکند، 100 میلیارد دلار هزینه کرده‌ باشد.

سعودی‌ها ده‌ ها هزار مدرسه را که در آنها نفرت و خشونت علیه غرب تدریس می‌ شود، تامین مالی کرده‌ اند. گفته شده که 80 درصد از محصلان این مدارس برای جنگ با آمریکایی‌ ها به طالبان پیوستند.

کدام انسان عاقلی به چنین افرادی فناوری هسته‌ ای می‌ دهد؟

گزارش‌ های خبری نشان می دهند که دولت آمریکا چند هفته بعد از قتل «جمال خاشقچی»، به عربستان سعودی مجوز فناوری هسته‌ ای داده است.

حتی بعد از اینکه سازمان سیا به این نتیجه رسید که ولیعهد عربستان سعودی دستور این ترور را صادر کرده، مجوزهای هسته‌ ای بیشتری ارائه شد.

بعید نیست که عربستان سعودی از فناوری هسته‌ ای صلح آمیز در جهت تلاش برای دستیابی به سلاح‌ های اتمی سوء استفاده کند.

آیا ما باید سلاح های تهاجمی را به رژیمی بفروشیم که علیه مخالفان سیاسی از خشونت بهره می برد؟ آیا ما باید سلاح های تهاجمی را به رژیمی بفروشیم که علیه مردم یمن جنگ به راه انداخته است؟ آیا ما باید سلاح های تهاجمی را به رژیمی بفروشیم که مخالفات را شکنجه، و با بی عدالتی زندانی می کند؟ 

حقایق در نظر گرفته نمی شوند. عربستان، بحرین و قطر اجازه می دهند سلاح های آمریکا به گروه های تندرو در سراسر خاورمیانه تزریق شود.

این هفته سنا به قطعنامه هایی برای توقف فروش سلاح رای می دهد. امیدوارم سناتورها به این قطعنامه ها رای مثبت بدهند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.