سفر همزمان بایدن و ترامپ به ایالت مهم آیووا این فرصت را ایجاد کرد تا هر دو یک جنگ انتخاباتی تن به تن را مقابل رای دهندگان به نمایش بگذارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان در گزارشی نوشت: تا انتخابات ریاست جمهوری 2020 هنوز 17 ماه مانده است، اما شب گذشته در ایالت آیووا گویی انتخابات نزدیک بود. «دونالد ترامپ» جمهوری خواه و «جو بایدن» دموکرات و معاون پیشین باراک اوباما، هر دو در آن ایالت مملو از مزارع کشاورزی گردهمایی انتخاباتی برگزار کردند.

حزب دموکرات اولین انتخابات درون حزبی را ماه فوریه از همین ایالت شروع می کند. ترامپ در انتخابات سال 2016 آرای این ایالت را از آن خود کرد.

بایدن آغازکننده این دوئل بود. او در این سخنرانی به تفاوت های عمده خود با ترامپ در مورد وضع تعرفه های سنگین علیه کشورهای دیگر، تغییرات آب و هوایی و ارزش های آمریکایی پرداخت.

از نظر بایدن، آیووا که یک ایالت متکی به کشاورزی است، بهترین جایی بود تا برای خودش رای جمع آوری کند. او گفت که «ترامپ با آغاز «جنگ تعرفه علیه چین» کشاورزان آمریکایی را به نابودی کشانده که این نشان دهنده عدم همدلی ترامپ با روستانشینان است. جنگ تعرفه ای ترامپ علیه چین، آتش به خرمن کشاورزان زده و باعث شده که چین از کشاورزان آمریکایی غلات خریداری نکرده و به جای آن از برزیلی ها خرید کند.»

 

ap_biden_iowa2

 

بایدن در جمع هوادارانش گفت: «به نظرتان ترامپ بابت ضربه‌ ای که به زندگی کشاورزها می‌ زند چند شب بی‌ خوابی کشیده است؟ هیچ شبی!»

بایدن معتقد است که «ما نمی توانیم هر روزه در رقابت با چین پیشی بگیریم.» او مسیر متفاوتی با آنچه که ترامپ در قبال چین اتخاذ کرده، پیشنهاد داده است. معاون سابق اوباما تاکید کرده که برای مقابله با چین باید سرمایه گذاری بیشتری در زمینه تحقیقات علمی، زیرساخت ها و تربیت نیروی کار مدرن انجام شود. وی همچنین خواستار ایجاد جبهه ای متحد برای به چالش کشیدن «رویکردهای سودجویانه» چین شده است.

کاندیدای پیشتاز دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت دوره چهار ساله ترامپ یک انحراف در تاریخ آمریکا تلقی خواهد شد.

ترامپ که برنامه سفرش به آیووا با برنامه بایدن همزمان شد، قبل از آنکه سوار هواپیما شود معاون اوباما را به رگبار انتقاد و اهانت بست. ترامپ در کاخ سفید 19 دقیقه با خبرنگاران صحبت کرد و بخش زیادی از مصاحبه اش به تولید الفاظ تند علیه بایدن گذشت. 

رئیس جمهور آمریکا قبل از آنکه از پله های هواپیما بالا برود بایدن را «بازنده، پخمه، جوی یک درصدی و ضعیف از نظر عقلی» نامید.

رئیس جمهور آمریکا سعی کرد سن و سال و وضعیت سلامتی و تجارب قبلی بایدن در انتخابات را به نقطه ضعف او تبدیل کند. ترامپ که به زودی 73 ساله می شود درباره بایدن 76 ساله گفت که او در مبارزات انتخاباتی 1988 و 2008 شکست خورده و «هرگز بیشتر از یک درصد رای به دست نیاورد. اوباما او را از زباله دان جمع کرد».

او در جمع خبرنگاران گفت دوست دارد در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2020 با بایدن رقابت کند. او بایدن را فردی «بازنده» توصیف کرد که رئیس‌ جمهور سابق آمریکا او را از میان انبوهی از زباله بیرون کشید. 

 

QWAJZ2SFPJEIZMCOFVOHE4LF6Q

 

رئیس‌ جمهور آمریکا درباره بایدن گفت: «[اکنون] او آدم متفاوتی شده است. نسبت به گذشته، متفاوت به نظر می‌ رسد. متفاوت از آنچه قبلا بوده عمل می‌کند و البته کندتر از آن چیزی که پیشتر بود عمل می‌کند.» 

ترامپ ادامه داد: «ترجیح می‌ دهم با جو بایدن رقابت کنم تا هر شخص دیگری- فکر می‌ کنم او از لحاظ عقلی از همه ضعیف‌ تر است.»

رئیس جمهور آمریکا گفت: تمام مبارزه انتخاباتی بایدن به حمله به ترامپ اختصاص داده شده است. وقتی بارها و بارها از من نام می برد احساس می کنم که از من تعریف می شود. وقتی فردی در یک سخنرانی 76 بار از من نام می برد، این به معنای آن است که او دچار دردسر شده است.

ظاهرا ترامپ هم دچار مشکلی به نام بایدن شده است. بایدن قوی ترین کاندیدای دموکرات ها تا این لحظه است و در نظرسنجی ها برتر از سایر هم حزبی ها خود قرار دارد.

مشاوران می گویند ترامپ نگران است بایدن حامیان او را جذب کند؛ رای دهندگانی که او را در شکست «هیلاری کلینتون» در انتخابات 2016 یاری دادند.

هنوز روشن نیست که بایدن کاندیدای دموکرات ها در انتخابات 2020 باشد، ولی فاصله او با رقبای دموکراتش چشمگیر است.

برطبق تازه ترین نظرسنجی «دانشگاه کوئینیپیاک»، جو بایدن در سطح ملی آرای اکثر رای دهندگان آمریکایی را با خود دارد و با 13 امتیاز از ترامپ جلوتر است. بر این اساس، بایدن 53 امتیاز و ترامپ 40 امتیاز دارند. «برنی سندرز»، «کامالا هریس» و «الیزابت وارن» دیگر کاندیداهای حزب دموکرات نیز هر کدام به ترتیب 9،8، و 7  امتیاز از ترامپ جلوتر ایستاده اند.

گویا ترامپ خودش هم می داند اوضاع وخیم است. اقتصاد، تعرفه تجاری علیه چین و مکزیک و دیگران و همچنین مذاکره با کره شمالی بخشی از پرونده های مورد علاقه ترامپ برای نمایش دادن به رای دهندگان است.

دونالد ترامپ اعلام کرد نامه‌ای از «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دریافت کرده است. ترامپ این نامه را صمیمانه و دوستانه خواند و ابراز اطمینان کرد که دو طرف به توافقی دست پیدا خواهند کرد.

او پیش از ترک کاخ سفید، از دریافت این نامه خبر داد و گفت این نامه یک روز پیشتر رسیده و افزود: امکان برقراری ملاقاتی دیگر با کیم جونگ اون وجود دارد. رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی دو بار پیش از این دیدار کردند. آخرین دیدار در هانوی پایتخت ویتنام قرار بود به توافق منجر شود ولی در آخرین لحظات بدون نتیجه پایان یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.