دو رزم ناو آمریکایی و روسی در غرب اقیانوس آرام تنها با فاصله چند متر از کنار هم رد شدند؛ رویارویی ای که بسیاری آن را خطرناک خوانده‌ اند و هر دو طرف هم یکدیگر را سرزنش می‌ کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان گزارش داد دو رزم‌ ناو روسی و آمریکایی که در دریای چین جنوبی عبور می‌ کردند، نزدیک بود با هم برخورد کنند.

این دو ناو روز جمعه در ساعت ۳ و ۳۵ دقیقه به وقت گرینویچ در منطقه‌ ای واقع در غرب دریای چین جنوبی چنان به هم نزدیک شدند که هر لحظه احتمال برخورد آنها می‌ رفت. فرماندهان ناو آمریکایی «یو اس‌ اس چنسلرزویل» و ناوشکن روسی «آدمیرال وینوگرادوف» هر کدام کشتی دیگری را متهم می‌ کنند که فاصله ایمنی حداقل یعنی 50 متر را رعایت نکرده‌ اند.

روایت‌ های متضاد دو کشور

به گفته مسئولان ارتش روسیه، ناو این کشور مجبور به انجام حرکت اضطراری برای اجتناب از تصادف با کشتی آمریکایی شده است. اما مقام‌ های نظامی آمریکا می‌ گویند در این رویداد ناو روسی مقصر بوده است.

«کلایتون داس» فرمانده ناوگان هفتم ارتش آمریکا با «تبلیغاتی» خواندن اتهام روسیه گفت: «روس‌ ها بسیار غیرحرفه‌ ای و نامطمئن عمل کردند و ناوشکن آنها حرکت خطرناکی علیه یو اس‌ اس چنسلرزویل انجام داد.»

آمریکا می‌ گوید آدمیرال وینوگرادوف در دریای فیلیپین به فاصله 15 متر و 30 سانتی‌ متری کشتی آمریکایی رسیده که فاصله بسیار خطرناکی است.

«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفته رسما نسبت به این واقعه و آنچه رفتار ناایمن ناو روسی خوانده، شکایت خواهد کرد.

با این حال فرماندهان کشتی روسی محل این حادثه را در جنوب شرقی دریای چین شرقی ذکر کرده و گفته‌ اند که در لحظه نزدیک شدن به ملوانان مستقر در کشتی آمریکایی پیام هشدار داده‌ اند. ارتش روسیه با انتشار بیانیه‌ ای در این زمینه گفته است که کشتی آمریکایی با «تغییر مسیر ناگهانی» به فاصله کمتر از 50 متری کشتی روسی رسیده و ملوانان روسی را به شکل اضطراری مجبور به تغییر مسیر کرده است.

روایت نظامیان آمریکایی و روسی از این رویداد بسیار خطرناک متضاد هم است، اما آن چه در عالم واقع روی داد این است که چیزی نمانده بود که دو کشتی با هم برخورد کنند؛ حادثه‌ ای که معلوم نبود چه پیامدی به همراه می‌ داشت.

آیا این رویداد تصادفی است؟

سوای روایت دو کشور، برخی کارشناسان نظامی بر این باورند که به احتمال زیاد تعمدی از سوی یکی از طرفین یا هر دو آنها در این رویداد وجود داشته، زیرا بعید است که دو ناو پیشرفته متعلق به دو ابرقدرت نظامی جهان در این سطح به سادگی مرتکب چنین اشتباه خطرناکی بشوند.

با توجه به این که نظیر چنین رویدادهایی اخیرا چند بار دیگر نیز اتفاق افتاده، برخی دیگر از تحلیل‌ گران می‌ گویند بعید نیست این حرکت علامتی از سوی روسیه برای هشدار به آمریکا و جلب توجه به حضور خود در دریای چین باشد.

روسیه و آمریکا متناوبا یکدیگر را به مانورهای خطرناک نیروهایشان در آسمان و دریا متهم می‌ کنند.

ماه نوامبر گذشته هم ارتش آمریکا تصاویر ویدئویی منتشر کرد که از رخنه یک جنگنده روسی به حریم پروازی یک جنگنده آمریکایی بر فراز دریای سیاه خبر می‌ داد.

آمریکا آن واقعه را «غیرمسئولانه» خواند اما روسیه مدعی شد که جنگنده این کشور این مانور را برای اخطار به جنگنده آمریکایی که وارد حریم هوایی روسیه شده بود انجام داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.