دولت ترامپ به دلیل گسترش قدرت اقتصادی و نظامی چین نه فقط در شرق آسیا بلکه در مناطق مختلف جهان از جمله ونزوئلا، منطقه به شدت ملتهب در بیخ گوش آمریکا به شدت نگران است.

 

به گزارش جماران ، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم نوشت: جنگ سردی که میان آمریکا و چین از زمان رسیدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید شعله ور شده است وارد مرحله جدیدی از تشدید شده و در حال خارج شدن از چارچوب تجاری آن و وارد شدن به چارچوب نظامی خطرناک تر است.

چهار منبع آمریکایی به خبرگزاری رویترز تأکید کردند که ایالات متحده آمریکا قصد دارد هواپیما، تانک و موشک های پیشرفته به ارزش دو میلیارد دلار به تایوان بفروشد که شامل 66 هواپیما از نوع«اف16»، 108 تانک از نوع«آبرامز» و 1240 موشک ضد زره از نوع«تاو» و نیز 250 موشک ضد هوایی از نوع «استینگر» که می توان روی دوش آنها را حمل کرد، می شوند.

دولت ترامپ به دلیل گسترش قدرت اقتصادی و نظامی چین نه فقط در شرق آسیا بلکه در مناطق مختلف جهان از جمله ونزوئلا، منطقه به شدت ملتهب در بیخ گوش آمریکا به شدت نگران است.

از زمان روی کار آمدن «شی جین پینگ» به قدرت و حکومت مشت آهنین اش بر امور کشور و لغو انتخابات حزبی ریاستی ده سال قبل، پس از آن که زیرساخت های اقتصادی اش را تکمیل کرده و رتبه دوم را به عنوان قدرت اقتصادی پس از ایالات متحده آمریکا (انتظار می رود که طی پنج سال آینده رتبه نخست را از آن خودش کند) به دست آورد، چین را به ایفای نقش سیاسی گسترده تر در سطح همه جهان منتقل کرد؛ امری که آمریکا و دولت عمیق آن را به وحشت انداخت به همین دلیل ترامپ رئیس جمهور آمریکا به رای دهندگان وعده داد که عظمت و برتری را به آمریکا برگرداند و تلاش کرد که قدرت اقتصادی رو به رشد چین را  با جنگ اقتصادی و قدرت نظامی آن را از طریق نفوذ به حیاط خلوتشچین با حمایت نظامی از تایوان تضعیف کند.

شی جین پینگ رهبر چین تسلیح تایوان را خط قرمز و خروج از سیاست های حداقلی از توافقنامه های آرامش با ایالات متحده می داند به همین دلیل بعید نیست که با قدرت بیشتری پاسخ دهد به ویژه آن که مذاکرات تجاری میان دو طرف به دلیل کارشکنی آمریکا به بن بست خورده است و بعید نیست که در سه منطقه یعنی ایران، ونزوئلا و کره شمالی پاسخ آمریکا را بدهد.

جنگ سرد چین و آمریکا که به شکل روزافزونی با شدت تنش میان دو کشور در چندین عرصه داغ می شود منجر به حالتی از اردوکشی نه فقط در آسیا بلکه در آفریقا و خارومیانه و نیز آمریکای جنوبی می شود و بر همه نظام جهانی بازتاب پیدا می کند؛ امری که یادآور جنگ سرد میان روسیه و آمریکا در نیمه آخر دهه نود قرن گذشته است.

سفارش می کنیم که زبان چینی را برای دنبال کردن اوضاع این قدرت بزرگ رو به صعود در همه جنبه های تاریخی و اقتصادی یاد بگیرید؛ این غول چینی از چراغ جادو بیرون آمده و دوباره به آن باز نمی گردد و این به مصلحت همه ملت ها و در رأس آنها عرب ها و مسلمانان است که از ظلم آمریکا به ستوه آمده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.