اتحادیه آفریقا امروز پنجشنبه عضویت سودان را تا زمان انتقال قدرت به یک دولت مدنی منتخب به حالت تعلیق در آورد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، اتحادیه آفریقا اعلام کرد که عضویت سودان در این اتحادیه به حالت تعلیق در آمده است.

کمیسیون اتحادیه آفریقا امروز پنجشنبه عضویت سودان را تا زمان انتقال قدرت به یک دولت مدنی منتخب به حالت تعلیق در آورد.

تعلیق عضویت سودان در اتحادیه آفریقا پس از آن صورت می گیرد که ارتش سودان به تحصن کنندگان در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خاطوم پایتخت حمله کرد و بیش از 100 تن از آنها را به قتل رساند.در این حمله صدها تن از متحصن کنندگان نیز زخمی شدند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان شب گذشته اعلام کرد که شمار کشته های حمله ارتش به تحصن کنندگان در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم با بیرون کشیدن اجساد 40 تن از معترضان از رودخانه نیل به 101 تن رسید. 

این کمیته با صدور بیانیه ای در صفحه خود در فیس بوک تأکید کرد که اجساد 40 معترض روز گذشته از نیل بیرون کشیده شد. این 40 تن توسط شبه نظامیان «جنجوید» با خودرو به مکان نامعلومی منتقل شدند.

در بیانیه این تشکل سودانی آمده است: «شمار شهدا در حوادث خشونت بار اخیر کشور از 100 گذشته اما رقم واقعی بیش از این است. در شفاف سازی ارقام واقعی با مشکل مواجه هستیم.»

سرپرست وزارت بهداشت سودان نیز در مقابل امروز پنجشنبه اعلام کرد که شمار کشته های روز دوشنبه به 61 تن افزایش یافته است.

نیروهای ارتش سودان در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه به تجمع معترضان مخالف با کودتا در مقابل وزارت دفاع در پایتخت این کشور حمله کردند و تاکنون براساس آمار موثق 60 نفر در این حملات جان باخته اند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی در خارطوم٬ صبح روز دوشنبه 3 ژوئن 2019 تعداد زیادی از سربازان ارتش این کشور منطقه ای که مخالفان سودانی از روز 6 آوریل در آن تحصن و خواستار انتقال قدرت به دولت مدنی هستند را محاصره کردند. در پی آن نیز صدای تیراندازی از این منطقه شنیده و ستون هایی از دود به آسمان بلند شد.

حزب مخالف کنگره مردمی سودان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور به تحصن کنندگان در شهر «النهود» یورش برده و چادرهای آنان را تخریب کرده اند.

در پی این حادثه شهرهای مختلف سودان شاهد آشوب و بستن خیابان ها شد و خالفان نیز هر گونه مذاکره با شورای نظامی حاکم را رد کرده و خواستار سرنگونی آن شدند.

اقدام ارتش سودان در کشتار تحصن کنندگان مسالمت آمیز که خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان هستند با محکومیت و واکنش شدید بین المللی مواجه شد. 

در همین حال، برخی منابع دیپلماتیک اعلام کردند که «ابی احمد» نخست وزیر اتیوپی برای میانجی گری میان شورای نظامی حاکم بر سودان و ائتلاف مخالفان درباره انتقال دموکراتیک قدرت در این کشور به خارطوم می رود.

سازمان ملل نیز در پی خوادث هفته جاری در سودان تصمیم گرفت که برخی از کارمندان خود را به شکل موقت به خارج از سودان منتقل کند.

بنابراین گزارش، به دنبال گسترش تظاهرات علیه دولت سودان، نیروهای ارتش روز 11 آوریل سال جاری نهادهای دولتی را محاصره و بیش از 100 عضو حزب کنگره ملی حاکم این کشور از جمله «عمر البشیر» رئیس جمهور را بازداشت کردند.البشیر و بسیاری از اعضای حکومتش اکنون در زندان به سر می برند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.