رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که کشورش هرگز از خرید سامانه موشکی « اس400» روسیه عقب نشینی نمی کند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که کشورش هرگز از خرید سامانه موشکی « اس400» روسیه عقب نشینی نمی کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پس از ادای اقامه نماز عید فطر در بزرگترین مسجد استانبول به خبرنگاران گفت:  درباره پروژه اس400  توافق و تصمیمی راسخ داریم. در این زمینه هیچ گونه عقب نشینی مطرح نیست.

وی افزود: پیشنهاد آمریکا برای فروش سامانه موشکی«پاتریوت»به ترکیه به مانند پیشنهاد روسیه خوب نیست.

اردوغان درباره توافق با مسکو تأکید کرد که «گام مشخصی را برداشتیم، به توافق رسیدیم و به آن پایبند هستیم و از آن عقب نشینی نمی کنیم.»

برنامه آنکارا برای خرید سامانه پدافند موشکی اس400 روسیه به یک چالش جدی میان ترکیه و ایالات متحده، متحد این کشور در سازمان پیمان  ناتو تبدیل شده است.

ارتش آمریکا با انتقاد از این تصمیم آنکارا اعلام کرده است که سامانه موشکی یاد شده می تواند برای برملا شدن اسرار فناوری جنگنده‌های رادارگریز اف35 آمریکایی که ترکیه قصد خرید شماری از آنها را نیز دارد، بسیار خطرناک باشد.

واشنگتن و دیگر هم‌پیمانان ترکیه در سازمان پیمان ناتو با این استدلال آنکارا را از خرید موشک های روسی منع کرده اند که سامانه پدافند موشکی اس400 با سیستم‌های مورد استفاده در ناتو هم‌خوانی ندارد.

مقامات ترکیه با این حال از چندین هفته پیش تا کنون بر قطعی بودن خرید این سامانه تاکید کرده‌اند و گفته اند که قرارداد خرید موشک‌ها و تجهیزات سامانه اس400 قطعی و بی بازگشت است.

زمان تحویل سامانه موشکی جنجال برانگیز اس400 تابستان سال جاری میلادی عنوان شده و ترکیه اعلام کرده به هیچ وجه حاضر نیست زمان دریافت موشک ها و تجهیزات این سامانه را به تاخیر بیاندازد.

مقامات ترکیه همچنین تاکید کرده‌اند که به رغم بهبود چشم‌انداز گفتگو گفتگوها با ایالات متحده بر سر خرید جنگنده‌های اف-35 خود را برای تحریم‌های احتمالی آمریکا پس از دریافت سامانه موشکی روسیه آماده کرده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.