آینده دولت ائتلافی آلمان با کناره‌ گیری رئیس حزب سوسیال دموکرات، شکننده و نامشخص به نظر می‌ رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دویچه وله گزارش داد در حالی‌ که احزاب محافظه‌ کار مسیحی خواهان تداوم دولت ائتلافی هستند، برخی احزاب اپوزیسیون بر تغییر سریع دولت اصرار می‌ کنند.

صدراعظم آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین تاکید کرد که با وجود بحران در حزب سوسیال دموکرات، دولت به کار خود ادامه خواهد داد. «آنگلا مرکل» گفت: «ما به کار در دولت با جدیت و احساس مسئولیت بالا ادامه خواهیم داد.»

صدراعظم آلمان در عین حال به چالش‌ های پیش رو در کار دولت نیز اشاره کرد و از رئیس مستعفی حزب سوسیال دموکرات به عنوان «شخصیتی خوب» نام برد. 

«آنه‌ گرت کرامپ کارن‌ باوئر» رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز «آندریا نالس» را به عنوان «چهره‌ ای قوی، صادق و قابل اعتماد» ستود و از حزب سوسیال دموکرات خواست مسائل داخلی خود را به گونه‌ ای حل کند که خطری متوجه ائتلاف بزرگ نشود. 

«مارکوس زودر» رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان (CSU) از سوسیال دموکرات‌ ها خواست مسئولانه رفتار کنند و در توئیتر نوشت: «ما انتظار داریم که حزب سوسیال دموکرات به وظیفه خود برای حفظ ثبات دولت عمل کند.»  زودر که همچنین نخست‌ وزیر دولت محلی بایرن است، از کناره‌ گیری خانم نالس ابراز تاسف کرد و گفت که او مسئول اصلی نتایج ناموفق انتخاباتی سوسیال دموکرات‌ ها نیست.

استعفای نالس از ریاست حزب سوسیال دموکرات آلمان، موجی از بحث پیرامون سرنوشت این حزب را به راه انداخته است. «اولاف شولتس» معاون حزب سوسیال دموکرات، وزیر دارایی و معاون صدراعظم آلمان، پیش از اعلام این کناره‌ گیری گفته بود که سوسیال دموکرات‌ ها را در انتخابات بعدی، از ورود به یک ائتلاف بزرگ منع کرده است. اشپیگل به نقل از  شولتس نوشت، سه مرتبه ائتلاف بزرگ کمکی به دموکراسی در آلمان نکرده است: «هیچکس چنین ائتلافی را دیگر برای سال 2021 نمی‌ خواهد. نه فقط شهروندان یا احزاب محافظه‌ کار، بلکه سوسیال دموکرات‌ ها هم در صدد چنین چیزی نیستند.»

قرار است کادرهای سوسیال دموکرات‌ ها درباره پیشنهادهای خود برای تعیین جانشین نالس در نشست امروز تصمیم‌ گیری کنند.

خانم «مالو درایر» نخست وزیر دولت ایالت «راین‌ لند- فالتس» نیز با ادای احترام به نالس و معاونانش، ابراز اطمینان کرد که حزب سوسیال دموکرات بدون رهبری نخواهد ماند. هم اینک در جبهه سوسیال دموکرات‌ ها گفت‌ و گوهایی برای سپردن ریاست موقت حزب به خانم مالو در جریان است. همچنین گفته می‌ شود که «رالف موتزنیش» معاون فراکسیون سوسیال دموکرات‌ ها در مجلس آلمان، موقتا ریاست فراکسیون را بر عهده خواهد گرفت تا جای خالی نالس پر شود.

سیاستمداران دو حزب چپ‌ ها و سبزها نیز با احترام از آندریا نالس نام برده‌ اند. «دیتمار بارتش» رئیس فراکسیون چپ‌ ها در مجلس آلمان گفته است: «احتمالا همه ما به این فکر می‌ کنیم که سیاست چقدر خشن است.»

«آنالنا بائربوک» و «روبرت هابک» روسای حزب سبز‌ها نیز با تقدیر از شجاعت آندریا نالس در تصمیم‌ گیری، ابراز امیدواری کرده‌ اند که حزب سوسیال دموکرات بتواند به سرعت بر خلاء کنونی غلبه کند و با نیروی تازه روی وظایفش متمرکز شود. حزب سبزها اعلام کرد که حاضر نیست در صورت خروج سوسیال دموکرات‌ ها از دولت ائتلافی جای آنها را پر کند.

حزب جایگزین برای آلمان اما ائتلاف بزرگ را پایان یافته خوانده است. «آلیس وایدل» رئیس فراکسیون جایگزین برای آلمان در مجلس گفت: «سوسیال دموکرات‌ ها برای راه‌ حل دست و پا می‌ زنند و ائتلاف بزرگ همچون مرده‌ ای متحرک، گرد صحنه سیاسی می‌ چرخد.»

وایدل، ریزش آرای سوسیال دموکرات‌ ها را «هزینه خیانت» این حزب به رای دهندگان دانست.

«اما یورگ مویتن» رئیس حزب جایگزین برای آلمان خواستار کناره‌ گیری دولت آلمان شده و گفته است: «چه فرقی می‌ کند که نالس برود و یکی دیگر جای او را در حزب سوسیال دموکرات بگیرد؟ آن کسی که باید سرانجام استعفا کند تا راه برای شروعی تازه باز شود، آنگلا مرکل است؛ و نه فقط مرکل بلکه تمام اعضای کابینه او.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.