ترامپ در دومین مصاحبه مطبوعاتی خود طی چند روز اخیر، به نسخه پیچی برای انگلیسی ها همزمان با بحران برگزیت در این کشور پرداخت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ­خبرگزاری رویترز گزارش داد رئیس جمهور آمریکا از انگلیس خواست میز مذاکرات را در صورت دست نیافتن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر هزینه خروج از آن، ترک کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در گفت و گو با روزنامه ساندی تایمز گفت: اگر بروکسل به انتظارات لندن پاسخ ندهد، انگلیس باید از پرداختن هزینه های خروج از اتحادیه اروپا که 39 میلیارد پوند برآورد می شود، خودداری کند.

ترامپ در این مصاحبه که قرار است یک روز پیش از سفرش به انگلیس منتشر شود، اظهار داشت نخست وزیر آینده انگلیس باید «نایجل فاراژ» را برای پیشبرد مذاکرات برگزیت معرفی کند.

رئیس جمهوری آمریکا بهره نبردن از فاراژ را در مذاکره با اتحادیه اروپا یک اشتباه خواند.

ترامپ روز جمعه هم از «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق انگلیس و از مدافعان سرسخت برگزیت به عنوان بهترین گزینه برای رهبری حزب محافظه کار و جایگزینی «ترزا می» نام برده بود.

ترامپ روز جمعه در مصاحبه با روزنامه سان، جانسون را فردی «بسیار با استعداد» خواند که کارش را به نحو احسن انجام خواهد داد.

رئیس‌ جمهور آمریکا در این مصاحبه همچنین از «جرمی هانت» یکی دیگر از کاندیداهای حزب محافظه‌ کار برای رهبری این حزب تمجید کرده است.

روزنامه سان، اظهارات ترامپ را «ناقض» اصول دیپلماتیک خوانده و گفته است در صورتی که جانسون در انتخابات درون حزبی شکست بخورد، مشکلات دیپلماتیک میان دو کشور به وجود خواهد آمد.

ترامپ در حالی این مصاحبه ها را انجام داده که قرار روز دوشنبه (سوم ژوئن) به همراه هیاتی بلندپایه برای دیدار رسمی سه روزه وارد لندن شود و با ملکه الیزابت دوم و رهبران انگلیس دیدار کند.

پیش از ورود ترامپ، برخی از سیاستمداران ارشد انگلیس گفته اند که این سفر اشتباه است و آنها در شام ملکه در کاخ باکینگهام حضور نخواهند داشت. «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر هم حاضر نشده در این مراسم شرکت کند و گفته ترزا می نباید برای رئیس جمهوری که از معاهدات بین المللی حیاتی خارج شده، فرش قرمز پهن کند. او تنها رهبر سیاسی ای نیست که از دیدار با رئیس جمهور آمریکا سر باز زده است. «وینس کیبل» رهبر لیبرال دموکرات ها هم حاضر نشده در ضیافت شام با ترامپ حاضر شود. و «صادق خان» شهردار لندن دعوت ترزا می از ترامپ را «دعوتی از روی بی فکری» خوانده است.

سفر ترامپ به انگلیس در زمانی صورت می گیرد که این کشور با عمیق ترین بحران خود پس از جنگ جهانی دوم مواجه است.

ترامپ در انگلیس به شکل گسترده ای منفور است. بر اساس تحقیقات موسسه «یوگاو» اقبال عمومی در انگلیس به ترامپ تنها 21 درصد است؛ در حالی که این رقم برای «باراک اوباما» سلف او 72 درصد بود.

انتظار می رود روز سه شنبه یعنی یک روز بعد از ورود ترامپ به انگلیس، هزاران نفر از مردم در خیابان های پایتخت دست به اعتراض بزنند، همان گونه که در طول آخرین دیدارش در ماه ژوئیه دست به اعتراض زدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.