سفر دونالد ترامپ به انگلیس به دردسری دیپلماتیک برای این کشور، حتی پیش از آغاز این سفر، تبدیل شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: ممکن است انگلیس و آمریکا روابط ویژه ای داشته باشند، اما سفر «دونالد ترامپ» یک اقدام متعادل کننده دیپلماتیک برای انگلیس محسوب می شود؛ جایی که ترامپ به شدت غیر محبوب است.

حتی قبل از ورودش به سواحل انگلیس، رئیس جمهور آمریکا با حمایت از «بوریس جانسون» برای جانشینی «ترزا می» به عنوان نخست وزیر و انتقاد از «مگان مارکل» دوشس ساسکس آشوب ها را بیشتر کرد.

سفر ترامپ به انگلیس در زمانی صورت می گیرد که این کشور با عمیق ترین بحران خود پس از جنگ جهانی دوم مواجه است.

این کشور در حال حاضر در میانه جدایی جنجالی از اتحادیه اروپا، به عنوان بلوک اقتصادی و سیاسی است که بیش از 40 سال است که به آن تعلق دارد.

این رویداد موسوم به برگزیت در کمتر از سه سال دو نخست وزیر را سرنگون کرده است.

ترزا می در روز 24 مه اعلام کرد که او تنها چند روز پس از دیدار با رئیس جمهور آمریکا از سمت نخست وزیری و رهبر حزب حاکم محافظه کار خود کنار می رود. حزب او اکنون در میان یک رقابت داغ است تا تصمیم بگیرد که چه کسی رهبر بعدی آن و همچنین نخست وزیر بعدی کشور خواهد بود.

ترامپ در مصاحبه روز جمعه اش با روزنامه سان گفت که بوریس جانسون - پوپولیست و وزیر خارجه خارجه پیشینی که گزینه مطلوبی برای جایگزین ترزا می است - نخست وزیری عالی است.

او گفت: «من فکر می کنم بوریس خوب کار می کند. فکر می کنم او عالی خواهد بود.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین به دوشس ساسکس که متولد آمریکاست تاخت، و نظرات او در سال 2016 را که تهدید کرده بود اگر ترامپ برنده انتخابات شود به کانادا نقل مکان خواهد کرد، «تند و زننده» خواند.

اما او در زندگی جدیدش به عنوان شاهزاده، برایش آرزوی بهترین ها را کرد.

این اظهارات بر سر ترامپ به انگلیس سایه خواهد انداخت.

ترامپ در انگلیس به شکل گسترده ای منفور است. بر اساس تحقیقات موسسه «یوگاو» اقبال عمومی در انگلیس به ترامپ تنها 21 درصد است؛ در حالی که این رقم برای «باراک اوباما» سلف او 72 درصد بود.

انتظار می رود روز سه شنبه یعنی یک روز بعد از ورود ترامپ به انگلیس، هزاران نفر از مردم در خیابان های پایتخت دست به اعتراض بزنند، همان گونه که در طول آخرین دیدارش در ماه ژوئیه دست به اعتراض زدند.

 

190521-trump-london-mc-1225_816bd8b5976774a812ea16cf61b02d16.fit-560w

 

این یک داستان مشابه برای «جورج دبلیو بوش» بود که سفرش به انگلیس 8 ماه پس از حمله به عراق به وقوع پیوست.

با این حال با توجه به سرخوردگی ها از فرایند برگزیت، این کشور بیش از پیش به این سفر نیاز دارد.

با توجه به نبود هیچ چشم اندازی برای توافق برگزیت و نامشخص بودن آینده ارتباطات تجاری با اروپا، روابط تجاری با ایالات متحده به طور فزاینده ای مهم است.

«لسلی وینجاموری» رئیس برنامه آمریکایی در اندیشکده چاتم هاوس گفت: «هر چه برگزیت شفاف تر باشد، برای آمریکا آسان تر است که به قرارداد تجارت آزاد با انگلیس دست یابد.»

ترامپ در آخرین سفرش به انگلیس هم برخورد خوبی نداشت.

او ترزا می را هدف حمله قرار داد و هشدار داد که طرح او می تواند توافق تجاری آمریکا با انگلیس را با مشکل مواجه کند.

ترامپ در مصاحبه روز جمعه خود با سان بار دیگر از نحوه مدیریت برگزیت توسط ترزا می انتقاد کرد.

وینجاموری در خصوص انتقادات ترامپ گفت: «هر گونه مداخله خارجی در چیزی مانند برگزیت، کاری حساس و خطرناک است و احتمالا مردم را در موقعیت سیاسی بدی قرار می دهد. مردم در اینجا بسیار عصبی هستند.»

این سومین سفر رئیس جمهور آمریکا به انگلیس از زمان روی کار آمدن ملکه در سال 1952 است. بوش در سال 2003 و اوباما در سال 2011 با ملکه دیدار داشتند. ملکه سالانه تنها یک یا دو میهمان خارجی را به حضور می پذیرد.

سفر ترامپ با سفر اوباما به ویژه در تضاد است.

اوباما و همسرش «میشل» توسط ملکه، و همچنین پرنس ویلیام و کیت، دوشس کمبریج، که تنها یک ماه قبل ازدواج کرده بودند، مورد استقبال قرار گرفتند. ضیافت بسیار مجللی در کاخ باکینگهام برگزار شد که میهمانانی نظیر نخست وزیران سابق و همچنین شهردار لندن و حتی «تام هنکس» بازیگر معروف در آن حضور داشتند.

 

190521-obama-state-visit-mc-1221_1b026de1741b4cd9502df325385d343c.fit-560w

 

با این حال، پیش از ورود ترامپ، برخی از سیاستمداران ارشد انگلیس گفته اند که این سفر اشتباه است و آنها در شام ملکه در کاخ باکینگهام حضور نخواهند داشت.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر هم حاضر نشده در این مراسم شرکت کند و گفته ترزا می نباید برای رئیس جمهوری که از معاهدات بین المللی حیاتی خارج شده، فرش قرمز پهن کند.

او تنها رهبر سیاسی ای نیست که از دیدار با رئیس جمهور آمریکا سر باز زده است. «وینس کیبل» رهبر لیبرال دموکرات ها هم حاضر نشده در ضیافت شام با ترامپ حاضر شود. و «صادق خان» شهردار لندن دعوت ترزا می از ترامپ را «دعوتی از روی بی فکری» خوانده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.