این دو کشور که درگیر جنگ تجاری روزافزون هستند بر سر چندین مساله استراتژیک اختلاف دارند از دریای چین جنوبی مورد مناقشه تا تایوان که چین آن را یکی از استان های خود می داند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، چین امروز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با حمایت از «تایوان» که از خودمختاری برخوردار است« با آتش بازی می کند.»

این سخنان اندکی پیش از دیدار «وی ونگ خه» وزیر دفاع چین با «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا بیان شده است.

این دو کشور که درگیر جنگ تجاری روزافزون هستند بر سر چندین مساله استراتژیک اختلاف دارند از دریای چین جنوبی مورد مناقشه تا تایوان که چین آن را یکی از استان های خود می داند و بازپس گیری آن را حتی در صورت لزوم با استفاده از زور بعید نمی داند.

وزرای دفاع آمریکا و چین قرار است در کنفرانس سالیانه «شانگری-لا»در سنگاپور که روز جمعه آغاز می شود شرکت کنند و انتظار می رود در آن جا با هم دیدار کنند.

چین به شدت از گشت زنی های نیروی دریایی آمریکا در تنگه تایوان که اخیرا صورت گرفته است و نیز تصویب لایحه حمایت از تایوان توسط آمریکا به علاوه دیدار میان «دیوید لی» رئیس شورای امنیت ملی تایوان با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به شدت عصبانی است.

«وو چیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی مطبوعاتی روابط نظامی میان پکن و واشنگتن را به طور کلی خوب توصیف کرد.

ولی لحن این سخنگو زمانی که از وی سئوالی درباره حمایت آمریکا از تایوان پرسیده شده تغییر کرد زیرا چین تایوان را از مدت ها پیش حساس ترین مساله در روابط دو کشور توصیف کرده است.

وو در این زمینه گفت:«طرف آمریکایی اخیرا مرتب تلاش بیهودی کرده است که از تایوان برای سیطره بر چین استفاده کند. این یک توهم است.»

وی افزود:«سلسله اقداماتی که طرف آمریکایی انجام داده است بازی با آتش به شمار می رود و به شدت به بهبود روابط نظامی میان چین و آمریکا آسیب می زند، همچنین به صلح و ثبات در منطقه تنگه تایوان نیز به شدت آسیب می زند.»

آمریکا با تایوان روابط رسمی ندارد اما یکی از مهمترین حامیان بین المللی این جزیره و منبع اصلی تأمین سلاح آن به شمار می رود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.