وزیر خارجه فرانسه که کشورش از متحدان ائتلاف عربستان و امارات است و به آنها سلاح می فروشد، از آنها خواست که به جنگ یمن پایان دهند.

 

به گزارش جماران ، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم نوشت: جنگ یمن  اخیرا وارد مرحله جدیدی از شدت گرفتن شده است به ویژه پس از اقدام جنبش «انصار الله» یمن و همپیمانانش در استفاده از پهپادها به شکل گسترده و بی سابقه و حمله به فرودگاه ها و اهداف حیاتی داخل عربستان سعودی و به طور خاص شهر های جنوبی این کشور  یعنی«جازان» و «نجران» و ایستگاه های پمپاژ نفت خط«پترولاین»در غرب ریاض پایتخت عربستان.

سرهنگ«ترکی المالکی»سخنگوی ائتلاف سعودی-اماراتی در کنفرانسی مطبوعاتی نگرانی شدیدی را به دلیل این افزایش شدت درگیری ها از خود نشان داد زمانی که دو شب پیش نسبت به تلاش ها برای هدف قرار دادن فرودگاه های اصلی از جمله فرودگاه های «نجران» و «جیزان» که هزاران عربستانی و مقیم این کشور از آنها استفاده می کنند، با پهپادهای بمب گذاری شده هشدار داد و گفت که ادامه «این اقدامات» با اقدام نظامی مواجه خواهد شد و افزود« هرگز با این گونه اقدام با ارسال پهپادها و هدف قرار دادن غیرنظامیان و مراکز حیاتی تسامح نمی کنیم.»

سرهنگ المالکی چگونگی واکنش به این تحول جدید با استفاده از پهپادهای بمب گذاری شده را توضیح نداد ولی بعد از بمباران گسترده یمن توسط هواپیماهای پیشرفته ائتلاف از نوع «اف16» و «اف15»طی پنج سال گذشته هدف نظامی ای دیگر باقی نمانده است تا مورد حمله قرار گیرد اگر چه اهداف نظامی یمنی در هر صورت محدود هستند اما حمله به اهداف غیرنظامی مانند بمباران مجالس ختم و بیمارستان ها، مدارس و مراسم های عروسی را عربستان انکار نکرده و تحقیقات درباره آنها را زیر فشار بین المللی آغاز کرده است. می گوییم بازگشت به حمله به اهداف غیرنظامی به شکل گسترده بر عربستان به شکل منفی منعکس می شود زیرا چهره این کشور در جهان به دلیل این اقداماتش به شدت متزلزل شد و باعث شد کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا و کانادا فروش سلاح به این کشور را برای اجتناب از استفاده از آنها در حمله به غیرنظامیان متوقف کنند.

پهپادها بمب گذاری شده سلاح جدید و قوی در دست جنبش انصار الله و همپیمانانش است این علاوه بر موشک های بالستیک و پیشرفته دارنده کلاهک های منفجره است که می توانند رادارهای زمینی را فریب دهند و زرادخانه انصار الله پر از آنهاست.بعید نیست که این سلاح جدید در واکنش انتقامجویانه به هر گونه هدف قرار دادن غیرنظامیان توسط ائتلاف سعودی-اماراتی در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

آقای «محمد الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در جنبش انصار الله تهدید کرد که بیش از 300 هدف نظامی مشخص شده است و این اهداف داخل کشورهای ائتلاف ممکن است به عنوان واکنش به هر گونه تجاوزی مورد حمله قرار گیرند. همچنین ویدیوئی توسط شبکه «المسیره» یمن منتشر شد که حاوی تصاویری زنده از حمله پهپاد حوثی ها به فرودگاه بین المللی ابوظبی در یک سال پیش است و این خود هشداری روشن و واضح است و نیاز به هیچ گونه توضیحی ندارد.

نوار ویدیوئی پهپادی را نشان می دهد که در آسمان فرودگاه پرواز می کند اما مساله خطرناک چگونگی دستیابی به این تصاویر گرفته شده توسط دوربین های نصب شده داخل فرودگاه است؛ امری که اشاره به نفوذ امنیتی خطرناک دارد.

آقای حوثی طبیعت بانک اهدافی که درباره آنها سخن گفت را فاش نکرد ولی منابع یمنی فاش کردند که از جمله این اهداف فرودگاه های بین المللی و ایستگاه های آب شیرین کن و پالایشگاه ها و نیز تأسیسات برقی است و اگر این اهداف در عمل مورد حمله قرار گیرند معنایش فاجعه واقعی سیاسی و اقتصادی است که نیاز به شرح ندارند.

سرهنگ المالکی در همین کنفرانس مطبوعاتی گفت« نیروهای ائتلاف بیش از «35 حمله» حوثی ها را در تنگه «باب المندب» و جنوب دریای سرخ خنثی کردند بدون آن که تفسیر و تشریحی در این زمینه بدهد. این یک اعتراف خطرناک است که تهدید واقعی برای کشتیرانی بین المللی  را در این منطقه حساس از جهان ،همان جایی که نزدیک به پنج میلیون بشکه از صادرات نفت عبور می کند، نشان می دهد.

بیش از دو هفته از حادثه انفجاری چهار نفتکش غول پیکر را در مقابل ساحل بندر«الفجیره» در خلیج عمان هدف قرار داد می گذرد ولی هنوز تا کنون هیچ گونه نتیجه ای از تحقیقات برای شناسایی طرفی که این حمله را انجام داده است صادر نشده است. به نظر می رسد که تلاش هایی برای تأخیر در اعلام نتایج برای مدتی طولانی تا جایی که ممکن است، وجود دارد.

بازگشت به توافقنامه استوکهلم برای آتش بس و آغاز مذاکرات جدی برای رسیدن به راه حل سیاسی توافقی بهترین راه حل برای آرامش و کاهش شدت درگیری و جلوگیری از خونریزی است به ویژه آن که جنگ دیگر محدود به مرزهای یمن همانطور که آن کسانی که گلوله نخست را شلیک کردند می خواستند یا باور داشتند  نیست و طرف ضعیف اکنون دلایل و اسباب قدرت را در اختیار دارد که قادرش ساخته به شیوه دردناک و موثر به کشورهای ائتلاف که بسیاری چیزها برای از دست دادن دارند از امنیت و ثبات شان گرفته تا شکوفایی اقتصادی شان،واکنش نشان دهد.

زمانی که «ژان ایو لودریان»  وزیر خارجه فرانسه جنگ یمن را «جنگ کثیف» توصیف می کند و از عربستان سعودی و امارات متحده عربی می خواهد که این جنگ را متوقف کنند این درخواست یا نصیحت باید جدی گرفته شود زیرا توسط شخصی بیان می شود که نماینده کشوری است که همپیمان این دو کشور است؛ کشوری که مهمترین منبع تسلیحاتی آنهاست و مختصر و مفید می گوید:« کاسه صبر دیگر لبریز شد».

ادامه جنگ در یمن دیگر به نفع عربستان و امارات نیست و دارد نتایج کاملا برعکسی برای شان به بار می آورد. طرف ضعیف دیگر ضعیف نیست و می تواند جنگ فرسایشی دردناک و پرهزینه به لحاظ نظامی،مادی و بشری و  در عین حال معنوی برای دشمن اش و با کمترین خسارت برای خودش، به راه بیندازد. پهپادهای بمب گذاری شده انقلابی در موازنه های بازدارندگی است و در عمل تهدیدی برای فرودگاه های عربستان و امارات هستند. پهپاد پیشرفته در حدود هزار دلار در بهترین حالت ها هزینه دارد و همین ها می توانند از سامانه های دفاعی که میلیون ها دلار هزینه دارند، اگر نگوییم بیشتر از این هزینه دارند، عبور کنند.

تشکیک در بی طرفی «مارتن گریفیت»فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن و نیز تشکیک در نتیجه تلاش ها و اقداماتش که جنگ در بندر«الحدیده» را متوقف کرد و به رسمیت نشناختن وی و مخالفت با همکاری با وی بهترین راه نیست بلکه اقدامی است که نتایج برعکسی خواهد داد و در عمل خدمتی به انصار الله و همپیمانانش است و این همان چیزی است که دارد اتفاق می افتد.

نصیحت وزیر خارجه فرانسه باید جدی گرفته شود و در سریع ترین زمان ممکن باید به آن عمل شود زیرا که سریع ترین راه برای بیرون آمدن از این جنگ کثیف است و نیز تبعیت از این نظریه نظامی است که می گوید: پیروزی را اعلام کن و در عمل شروع کن به خارج کردن نیروهایت و خسارت هایت را کم کن.

در طول تاریخ یمن هر کشوری در یمن دخالت نظامی کرد هرگز پیروز از آن بیرون نرفت و ما بر این باور نیستیم که ائتلاف عربستان و امارات استثنا باشد و هر کسی غیر از این را بگوید خودش را گول می زند...خاطرات«عبدالعزیز بن سعود» موسس عربستان یکی از بهترین دلایل و مدارک در این زمینه است...

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.