استیضاح ترامپ یکی از موضوعات جدی و مطرح در کارزارهای تبلیغات انتخاباتی 2020 آمریکاست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد رهبران دموکرات در کنگره استدلال کرده اند که استیضاح دونالد ترامپ در آستانه انتخابات 2020 یک اشتباه سیاسی است. به نظر می رسد اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری تا به امروز با این ایده موافقند.

کمتر از یک سوم از 23 کاندیدای دموکرات انتخابات 2020 با استناد به شواهد ارائه شده در گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه که نشان می دهد ترامپ در عدالت کارشکنی کرده، خواستار آغاز فرآیند استیضاح وی شده اند. بسیاری از دیگر کاندیداها، از جمله دموکرات های پیشرو در نظرسنجی ها چون «جو بایدن» و «برنی سندرز» از تحقیقاتی که می تواند به استیضاح منتهی شود، حمایت کرده و یا می گویند که جرم ترامپ مشمول استیضاح است ولی از هر درخواستی برای آغاز این فرآیند سر باز زده اند.

بی میلی کاندیداها، سیاست های مخاطره آمیز برای تحقیق از رئیس جمهور به دلیل جرائم سنگین و اشتباهات بزرگ را تضعیف می کند. مسائل مربوط به استیضاح عمیقا به پایگاه حزب مربوط می شود اما همچنان از دید اکثر آمریکایی ها منفور باقی مانده است.

«سو دوورسکی» رئیس سابق حزب دموکرات در ایالت آیووا در مصاحبه ای گفت: «مردم در مورد آن صحبت می کنند و در مورد آن نظر می دهند، اما بسیار مراقبت می شود تا کسی به آن نزدیک نشود. من  فعال دموکراتی را در اینجا نمی بینم که به دنبال استیضاح باشد. آنها به نانسی پلوسی اعتماد دارند.» 

کاندیداهای انتخابات 2020 از جناح چپ تحت فشار قرار دارند تا موضع سختگیرانه تری را در مورد استیضاح اتخاذ کنند؛ این در حالی است که احضاریه هایی در حال ارسال به مقامات دولت ترامپ است و تعداد فزاینده ای از قانونگذاران از پلوسی خواسته اند تا تحقیقاتی را آغاز کند که به برکناری ترامپ از قدرت بر اساس قانون اساسی بیانجامد. «لی گرینبرگ» یکی از بنیانگذاران گروه «مترقی غیر قابل انعطاف» فقدان صداهای بلندتر برای استضاح از سوی کاندیداها را به عنوان «شکاف واقعی رهبری» توصیف کرده است.

گرینبرگ در مصاحبه ای گفت: «آنچه ما می بینیم این است که برخی از دموکرات ها ترجیح می دهند بر جاهایی تمرکز کنند که راحت ترند.»

«تام استیر» میلیاردر کالیفرنیایی، تبلیغات تلویزیونی را انجام داده و اقداماتی را در راستای کارزار استیضاح ترامپ صورت داده است. او تاکید کرده که کاندیداهایی که تاکنون از این اقدام امتناع ورزیده اند «در بیان حقیقت درباره این موضوع» مشکل سیاسی دارند.

استیر گفت که اگر مردم حقایق را در تلویزیونی ببینند، و شاهد جلسات استماع فیلتر نشده ای در این مورد باشند که «رئیس جمهورشان تا چه اندازه بد است» دموکرات ها و جمهوری خواهان «این نوع رفتار را رد می کنند». استیر خودش از ورود به رقابت های ریاست جمهوری 2020 سر باز زده است.

هنوز هیچ یک از کاندیداها برای استیضاح ترامپ درخواست آن چنانی نداده اند. «جو بایدن» معاون رئیس جمهور پیشین ماه گذشته گفت: اگر دولت همچنان به سنگ اندازی مقابل تحقیقات کنگره ادامه دهد «هیچ جایگزینی» برای استیضاح وجود ندارد. اما بایدن پلوسی را برای اقدام جدی تحت فشار قرار نداد.

برنی سندرز، که در اکثر نظرسنجی ها در رتبه دوم قرار دارد، هفته گذشته به سی ان ان گفت: «ممکن است اکنون زمان آغاز فرایند استیضاح باشد. اما او در همان مصاحبه هشدار داد که ترامپ می تواند از همان تلاش ها برای استیضاح هم بهره برداری سیاسی کند.

«پیت بوتیگیگ» شهردار «ساوث بند» در ایالت ایندیانا هم در مصاحبه ای در روز یکشنبه گفت برداشتن گام های اول به سوی استیضاح ممکن است برای دموکرات مجلس معنا دار باشد اما افزود: «افرادی مانند من آنقدر کار دارند که فرصت ندارند به نانسی پلوسی مشاوره دهند.»

«کوری بوکر» سناتور ایالت نیوجرسی نیز روز جمعه به آسوشیتد پرس گفت که امتناع ترامپ برای همکاری با کنگره نقض بند 1 قانون اساسی است اما او به پلوسی منطقه گریز گسترده ای داد. او اذعان کرد که پلوسی از دموکرات ها در مجلس ناامید شده است.

حتی «کامالا هریس» سناتور ایالت کالیفرنیا که پس از انتشار گزارش مولر در ماه گذشته گفته بود که «کنگره باید گام ها را به سوی استیضاح بردارد»، بر بدبینی خود در این مورد تاکید کرده که جمهوری خواهان در مجلس سنا در صورت دریافت لایحه استیضاح عمل کنند.

کاندیدایی که بیش از سایرین در مورد استیضاح صحبت کرده اند، «الیزابت وارن» سناتور ایالت «ماساچوست»، «بتو او رورکه» نماینده سابق تگزاس و «جولیان کاسترو» وزیر مسکن دولت اوباما هستند. دو کاندیدای دیگر، «سث مولتون» نماینده ماساچوست و «اریک سوالول»  نماینده کالیفرنیا نیز از آغاز فرایند استیضاح حمایت کرده اند.

مولتون و سوالول در میان چهار کاندیدایی هستند که می توانند به عنوان اعضای فعلی مجلس رای به استیضاح دهند. پلوسی و دیگر رهبران مجلس به وضوح اعلام کرده اند که می خواهند تحقیقات در مورد ترامپ را ادامه دهند، تا اینکه بخواهند به فرآینده مبهم و نامشخص استیضاح روی بیاورند.

«دیوید موریل» نماینده نیوهمپشایر در مصاحبه ای گفت: «مردم ترجیح می دهند به جای اینکه بدانند کاندیداها نظرشان در مورد استیضاح چیست، بدانند رئیس جمهور جدید چه برنامه هایی برای بهتر شدن زندگی آنها دارد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.