دعوا بر سر 2500 تن زباله بین فیلیپین و کانادا به جای باریک کشیده شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری شین هوا گزارش داد کشمکش بر سر 2500 تن زباله بین فیلیپین و کانادا به جای باریک کشیده و مشخص نیست مقامات فیلیپینی در نهایت تهدیدشان را عملی می کنند یا خیر.

«رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین در جدیدترین اظهار نظر جنجالی خود کانادا را به جنگ تهدید کرد.

در عین حال دولت فیلیپین روز یکشنبه تایید کرد که تمامی مقامات و کارمندان دولتی را از سفر رسمی به کانادا منع کرده است؛ اقدامی که نشان می دهد این کشور در قطع روابط دیپلماتیک با کانادا بر سر مناقشه زباله جدی است.

«سالوادور پانلو» سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین در بیانیه ای اعلام کرد: «تمامی مسئولان وزارتخانه ها، روسای آژانس ها، شرکت های دولتی و نیمه دولتی و موسسات مالی دولتی نامه ای مبنی بر ممنوعیت سفر به کانادا دریافت کرده اند.»

در این بیانیه آمده است: «از مسئولان همچنین خواسته شده تا سطح تعاملات رسمی خود را با نمایندگان دولت کانادا کاهش دهند.»

ماجرا از این قرار است که کانادا بین سال‌ های 2013 و 2014، صدها کانتینر حاوی زباله بیمارستانی را به نام زباله های بازیافتی با کشتی وارد فیلیپین کرده است. دوترته به تازگی به دولت کانادا هشدار داد «بهتر است تا هفته آینده کانادا این زبانه‌ ها را از فیلیپین خارج کند در غیر این صورت ما با آنها وارد جنگ می‌ شویم.»

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است این زباله‌ ها در چندین کانتینر دپو شده است، ولی از آن زمان بر سر این که چه باید با این زباله‌ ها کرد دو کشور در حال مجادله هستند. مانیل هفته گذشته سفیرش را از اتاوا فراخواند چون کانادا ضرب‌ الاجل روز 15 مه برای برگرداندن این زباله‌ها را رد کرده بود.

سخنگوی ریاست‌ جمهوری فیلیپین گفته است که زباله‌ های کانادا «فورا» به این کشور بازگردانده می‌ شوند. کانادا موافقت کرده است که چند کانتینر از این زباله‌ ها را پس بگیرد، ولی زمانی برای انجام آن مشخص نکرده است.

فیلیپین می گوید این اقدام کانادا نوعی توهین به این کشور است. مردم فیلیپین نیز از اینکه کانادا کشور آنها را مانند سطل آشغال فرض می کند، بسیار عصبانی اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.