توئیت امروز ترامپ در حالی که در توکیو به سر می‌ برد، تازه‌ ترین نمونه از تمایل وی برای تضعیف علنی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکاست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد به نظر می رسد دونالد ترامپ در توئیت صبحگاهی اش به تضعیف سخنان روز گذشته مشاور امنیت ملی اش پرداخت زمانی که گفت در حالی که برخی در دولت من از آزمایش موشک بالستکی کره شمالی در اوایل ماه جاری «آزرده خاطر» شده اند، اما این آزمایش  برای خود رئیس جمهور مایه نگرانی نبوده است.

در این اقدام همچنین ترامپ از «کیم جونگ اون» به عنوان ابزاری علیه رقیب سیاسی داخلی اش - جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق - استفاده کرد و روابطش را با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در نخستین روز سفرش پیچیده ساخت.

توئیت روز یکشنبه ترامپ، حمله مستقیم او به بولتون مشاور امنیت ملی اش بود که روز شنبه در جمع خبرنگاران گفته بود « قطعنامه های شورای امنیت، کره شمالی را از شلیک موشک های بالستیک منع می کند. شکی درباره نقض قطعنامه های شورای امنیت وجود ندارد» و افزوده بود ترامپ فشار تحریم ها را بر کره شمالی ادامه خواهد داد تا زمانی که این کشور دست از این کار بردارد.

این در حالی است که در توئیت متناقض ترامپ آمده است: «کره‌ شمالی تعدادی تسلیحات کوچک شلیک کرد که برخی از افراد من و سایرین را نگران کرد، نه مرا. من مطمئنم رئیس کیم به قولش به من عمل می کند.»

 

Untitled2

 

اظهارات بولتون نخستین اذعان مقام ارشد دولت ترامپ به آزمایش موشک بالستیک در تناقض با قطعنامه های سازمان ملل محسوب می شود. زیرا مقامات تا به حال از بیان چنین بیانیه های واضحی خودداری می کردند تا تمایل خود را به از سرگیری مذاکرات نشان دهند.

تسلیحات کوچک مد نظر ترامپ در اصل موشک های کوتاه برد بالستیکی است که یکی از آنها پیش از سقوط در دریا، حدود 300 مایل به پرواز درآمد. این تهدید مستقیمی علیه کره جنوبی به عنوان متحد آمریکا بود، در حالی که موشک های با برد متوسط همچنین خطری برای ژاپن محسوب می شود. ژاپن همچنین آخرین آزمایش کره شمالی را نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرده است اما گفته که تهدید مستقیمی برای امنیت اش نیست.

اما توئیت ترامپ در اصل رد سخنان تند بولتون، و تضعیف مشاور امنیت ملی اش بود.

ترامپ و بولتون در هفته های اخیر در برخی از مسائل از جمله موضع گیری در قبال ایران و ونزوئلا با یکدیگر اختلاف نظر داشته اند؛ اختلافاتی که اخیرا علنی شده است. اوایل ماه جاری ترامپ در جمع خبرنگاران بولتون را ستود ولی در عین حال گفت که او و مشاور امنیت ملی اش اغلب دیدگاه های متفاوتی در مورد استفاده از فشار آمریکا و دخالت خارجی دارند.

این توئیت همچنین احتمال دارد دیدار ترامپ با آبه را با مشکل مواجه کند. ژاپن از دیرباز خواستار موضع گیری سخت علیه کره شمالی بوده و آبه خواسته تحریم های این کشور برداشته نشود.

رئیس جمهور آمریکا تحریم ها علیه کره شمالی را تشدید کرده اما در ماه مارس در توئیتی که بسیاری از جمله ژاپن را شوکه کرد، تحریم های جدید وزارت خزانه داری اش علیه این کشور را لغو کرد.

این درحالی است که سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی روز جمعه اعلام کرد مذاکرات هسته ای با آمریکا هرگز از سرگرفته نخواهد شد مگر اینکه دولت ترامپ از درخواست های یکجانبه برای خلع سلاح هسته ای فاصله بگیرد. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی که رسانه های دولتی این کشور آن را منتشر کردند، تازه ترین مورد ابراز ناخرسندی پیونگ یانگ از به بن بست رسیدن مذاکرات است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.