به رغم مخالفت جدی نمایندگان آمریکا با فروش سلاح به ریاض و متحدانش، ترامپ بدون تایید کنگره و به بهانه ایران، مجوز صدور میلیاردها دلار سلاح به عربستان و متحدانش را صادر می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مدعی شده است به دلیل وضعیت اضطراری ناشی از وجود تنش ها با ایران، مجوز صدور میلیاردها دلار سلاح به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر کشورها را صادر می کند.

شماری از سناتورهای آمریکایی روز جمعه این خبر را اعلام کردند.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه کنگره را از تصمیم دولت برای فروش سلاح به عربستان باخبر کرد. او در نامه‌ ای که در رسانه‌ های آمریکا به طور وسیعی انعکاس داشته، مدعی شده است فعالیت ایرانی‌ ها نیازمند فروش فوری این سلاح‌ هاست. پومپئو ادعا کرده است فعالیت‌ های ایران، تهدیدی برای ثبات در خاورمیانه و امنیت آمریکا در داخل و خارج این کشور است. او گفته است انتقال سلاح‌ ها باید به سرعت انجام شود.

این در حالی است که مخالفت جدی در میان نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه با فروش سلاح به ریاض و متحدانش وجود دارد. آنها از آن هراس دارند این سلاح‌ ها علیه شهروندان غیرنظامی به کار گرفته شوند. شماری از اعضای حزب دموکرات، ترامپ را به دور زدن کنگره متهم کرده‌ اند.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کانکتیکات» آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که دولت آمریکا در صدد است به بهانه تنش‌ های اخیر با ایران در منطقه بدون مجوز کنگره به عربستان سعودی بمب و سلاح بفروشد. کریس مورفی گفت، این گام یک اقدام خطرناک است.

سناتور «رابرت منندز» که در کمیته روابط خارجی سنا حضور دارد، ترامپ را متهم کرده است که همکاری با دولت‌ های مستبد را ترجیح می‌ دهد.»

منندز در بیانیه‌ ای تاکید کرد، دولت ترامپ در ارائه توجیه قانونی یا اساسی عملی برای تصمیمی که در قانونی بودن آن تردید وجود داشته و اقدامی بی‌ سابقه است، شکست خورده است.

سناتور «مارکو روبیو» نماینده ایالت «فلوریدا» گفته دور زدن کنگره برای فروش سلاح در خاورمیانه «اشتباهی بزرگ» است.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این مصوبه کنگره بر ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات برای استفاده در جنگ یمن را وتو کرده بود.

به گفته شماری از معاونان نمایندگان کنگره آمریکا، دولت دونالد ترامپ به کمیته های مجلس خبر داده که تصمیم دارد 22 فقره قرارداد فروش سلاح به ارزش دست کم 8 میلیارد دلار را به کنگره بیاورد.

فروش سلاح از جمله بمب‌ های هدایت شونده و سایر انواع بمب‌ ها باید با مجوز کنگره باشد و در صورت طرح این قرارداد فروش در کنگره، شدیدا با فروش این سلاح‌ ها به عربستان مخالفت می‌ شد.

پیش از این روزنامه نیویورک‌ تایمز گزارش داده بود دولت آمریکا قصد دارد از حفره‌ های قانونی استفاده کرده و اجازه تسریع روند فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را صادر کنند.

گزارش‌ ها حاکی است رئیس‌ جمهور آمریکا در صورت اعلام وضعیت اضطرار ملی می‌ تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.