برخورد ترکیه و آمریکا به زودی و چه بسا در هفته های آینده اگر نگوییم در روزهای آینده، رخ می دهد.

 

به گزارش جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم  به آخرین تحولات منطقه به ویژه تحولات سوریه و ترکیه پرداخت و نوشت: برای هر ناظری بسیار دشوار شده است که رویکردهای سیاسی ترکیه را این روزها بفهمد زیرا نشانه های متناقض زیادی دارد که آشکار کننده حالتی از ابهام و نبود چشم انداز در چندین مساله از جمله و به طور خاص روابط این کشور با سوریه است.

در حالی که این روزها واقعیت های قطعی درباره وجود تماس های سوری ترکی در سطح افسران اطلاعاتی فاش می شود که مسائل امنیتی حساس را در چارچوب هماهنگی روز افزون میان دو کشور بررسی می کنند اخباری از افزایش روند تسلیح گروه های مسلح سوری  توسط ترکیه و به طور خاص گروه «جبهه النصره» که در فهرست گروه های تروریستی قرار دارد، منتشر می شود. با وجود این یک نظریه ای وجود دارد که می گوید افزایش روند رویارویی نظامی در استان«ادلب» همان جایی که ارتش سوریه عملیات خود را برای بازپس گیری شهر ادلب ادامه می دهد با «عدم ممانعت» ترکیه صورت می گیرد.

«محمد یوفا» روزنامه نگار ترک که در روزنامه «ایدی لینک» ترکیه کار می کند برخی از واقعیت های دیدار اعلام نشده با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و گروهی از سیاستمداران و روزنامه نگاران ترک که نمایندگان روزنامه ها و احزاب مخالف به شمار می روند در روز 8 می جاری در کاخ ریاست جمهوری در دمشق را فاش کرد که بارزترین آنها سخنان بشار اسد در پاسخ به پرسش خبرنگاران بود که گفت:« ما با مسئولان ترک نه فقط از طریق دوستان روس مذاکره می کنیم بلکه به طور مستقیم از طریق دیدارهای امنیتی افسران بلندپایه دو طرف مذاکره می کنیم». این روزنامه نگار ترک تأکید کرد:« اسد رئیس جمهور سوریه فاش کرد که دو دیدار رسمی میان هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه که به اردوغان نزدیک است با یک هیأت امنیتی سوری بلندپایه صورت گرفته است دیدار اول در تهران پایتخت ایران و دیدار دوم که مهمتر بود در گذرگاه مرزی«کسب» صورت گرفته است. اسد همچنین تأکید کرد که افسران امنیتی ترکیه در مقایسه با همتاهای سیاسی شان از اوضاع داخلی سوریه بیشتر خبر دارند و بیشتر آن را درک می کنند.»

چه بسا این اطلاعات رویکرد جدید ترکیه را برای بازگشت به سیاست«صفر کردن مشکلات» با همسایگان به خاص با سوریه و پیوستن ترکیه به محور روسیه،سوریه و ایران را به ویژه در سایه وخامت روابط با ایالات متحده آمریکا به دلیل مخالفت واشنگتن با خرید سامانه موشکی اس 400 روسی توسط ترکیه را بازتاب می دهد.

اگر این اطلاعات که در گزارش شبکه تلویزیونی «سی ان بی اس» آمریکایی درست باشد که تأکید کرده است دولت«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دو هفته مهلت داده است تا از خرید این موشک ها عقب نشینی کند و گرنه با تحریم های اقتصادی رو به رو می شود و به نظر می رسد که درست است آن وقت ترکیه با جنگ اقتصادی آمریکا مواجه می شود که پول ملی اش را هدف قرار می دهد و صادراتش را نیز ممنوع می کند.

ترکیه همانطور که «خلوصی آکار» وزیر دفاعش تأکید کرد از این قرارداد(اس400) عقب نشینی نمی کند و در آن گام خواهد نهاد و در عمل تیم هایی را از ترکیه برای آموزش تحت نظر کارشناسان روس به مسکو اعزام کرده است و این یعنی برخورد ترکیه و آمریکا به زودی و چه بسا در هفته های آینده اگر نگوییم در روزهای آینده رخ می دهد.

در سایه این تحولات سریع ترکیه فقط یک بزرگراه با دو بخش پیش روی خود ندارد اولی شرق به سمت دمشق و بغداد و تهران و دومی شمال به سمت مسکو می رود، حالا آیا تحرک ترکیه زودهنگام به این دو سمت را به عنوان واکنش به هر گونه تحریم آمریکا و محدود کردن هر گونه تحریمی که اعمال می کند را خواهیم دید؟

ما در این روزنامه رأی الیوم نه از خاستگاه امید و آرزو بلکه از خاستگاه بررسی عمیق واقعیت های منطقه ای و واقعیت های ترکیه به طور خاص بر این باوریم که پس از آن که دخالت ترکیه در بحران سوریه تبدیل به باری بر دوش دولت و رئیس جمهور اش پس از هشت سال فرسایش شده است روی آوردن ترکیه به رویکرد فوق الذکر را بعید نمی دانیم و باید بگوییم که تغییر قطعی در راه است ...و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.