درخواست های نمایندگان دموکرات برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بالا گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا که به علت خودداری مسئولان کاخ سفید از حضور در جلسات کنگره برای پاسخ به مسائل مطرح به شدت مایوس و سرخورده شده اند، امروز در نشستی اضطراری طرح استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور را بررسی کردند. 

بر اساس این گزارش، در حالی که هر روز بر تعداد نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا که از طرح استیضاح ترامپ حمایت می کنند، افزوده می شود شماری از نمایندگان این حزب هم همچنان هشدار می دهند که استیضاح ترامپ می تواند عواقب ناگواری داشته باشد.

در پی آن که «دونالد مک گان» مشاور کاخ سفید روز سه شنبه از حضور در کمیته قضایی مجلس برای ارائه پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس خودداری کرد، نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا اکنون با انگیزه بیشتری خواهان استیضاح هستند.

مک گان که برای تقریبا دو سال به عنوان مشاور حقوقی کاخ سفید خدمت کرده بود در اکتبر 2018 استعفا داد. او گفته که به احترام درخواست رئیس جمهور در برابر کنگره حاضر نمی شود.

ترامپ در اقدامی فوق العاده قول داده است مانع پاسخگویی کارکنان کنونی و سابق کاخ سفید به احضاریه های کنگره شود.

کاخ سفید روز سه شنبه از حضور دان مک گان در کمیته قضایی مجلس آمریکا جلوگیری، و اعلام کرد مشاور کاخ سفید نمی تواند وادار به ارائه توضیح بشود. این اقدام کاخ سفید باعث شد که نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا صبح امروز در نشستی پشت درهای بسته گزینه استیضاح ترامپ را بررسی کنند. 

«جری نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان که در کنترل دموکرات هاست، در واکنش به این اقدام کاخ سفید گفت: «پاسخ دادن به احضاریه های ما اختیاری نیست. روشن می گویم: این کمیته شهادت مک گان را خواهد شنید، حتی اگر مجبور باشد برای آن از دادگاه حکم بگیرد.»

رئیس کمیته قضایی گفت: «ما این رئیس جمهور را به هر شکلی که ممکن باشد پاسخگو خواهیم کرد.»

در حالی که شماری از نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا از ابتدای ریاست جمهوری ترامپ از طرح استیضاح وی حمایت کرده اند اما برخی دیگر از نمایندگان دموکرات از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان مجلس آمریکا همچنان بر رفتار محتاطانه نمایندگان در این خصوص تاکید می کند. 

«جامیه راسکین» یکی از نمایندگان دموکرات حامی استیضاح دونالد ترامپ گفت: «ما با اسناد زیادی دال بر ارتکاب اقدامات مجرمانه و انجام کارهای اشتباه مواجه هستیم. بسیار عجیب است که رئیس جمهور پرده ای بر روی فعالیت های بخش اجرایی می کشد تا کسی از فعالیت آن باخبر نشود. رئیس جمهور با درخواست های قانونی نمایندگان برای ارائه اطلاعات درباره حوزه اجرایی خودداری می کند.»

«مارک پوکان» نماینده دموکرات که از اعضای جناح لیبرال تر حزب دموکرات است گفت: «سنگ اندازی جلوی کنگره در زمینه فراخواندن شاهدان و ارائه گزارش سانسور نشده رابرت مولر رئیس جمهور را گناهکارتر جلوه می دهد و در نتیجه او کنگره را به جایی رسانده که باید تحقیقات استیضاح را شروع کنیم.»

«الکساندر اوکاسیو-کورتز» که به تازگی از نیویورک به کنگره راه یافته در توییتی نوشت: «باید به وظیفه خود عمل کنیم و استیضاح را به رای بگذاریم.»

«جاستین آماش» نماینده جمهوری خواه «میشیگان» هم اولین عضو حزب جمهوری خواه آمریکا است که به طرح استیضاح دونالد ترامپ پیوسته است. وی گفت بعد از آن که گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه را درباره تبانی میان ترامپ و روس ها در سال 2016 مطالعه کرده است از طرح استیضاح ترامپ حمایت می کند.

دولت های قبلی آمریکا هم گاها احضاریه های کنگره را به چالش کشیده اند، اما به گفته تحلیلگران، اقدام ترامپ در جلوگیری از پاسخگویی به کلیه احضاریه های کمیته قضایی مجلس نمایندگان در ارتباط با گزارش مولر بی سابقه است.

مک گان در جریان تحقیقات مولر برای 30 ساعت به سوالات تیم او پاسخ داده بود و در گزارش 448 صفحه ای او که ماه آوریل منتشر شد بارها از او نام برده شده است.

احضاریه کنگره برای مک گان بخشی از تحقیقات وسیع تر کنگره درباره ادعای کارشکنی ترامپ در مسیر عدالت و سوء استفاده از قدرت است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.