دوحه هیچ گونه دعوتی برای حضور در دو کنفرانس عربی در عربستان سعودی دریافت نکرده است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مسئول قطری اعلام کرد که دوحه برای شرکت در دو نشست اضطراری کشورهای عربی در عربستان سعودی دعوت نشده است.

«سلطان بن سعد المریخی» وزیر دولت قطر در امور خارجی گفت که دوحه هیچ گونه دعوتی برای حضور در دو کنفرانس عربی در عربستان سعودی دریافت نکرده است.

پیش از این خبرگزاری رسمی عربستان «واس» به نقل از یکی از مسئولان وزارت خارجه عربستان سعودی، اعلام کرده که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و رهبران کشورهای عربی دعوت کرده است در تاریخ 30 ماه مه/ 9 خرداد در دو نشست اضطراری کشورهای حوزه خلیج‌فارس و نشست سران عرب با هدف بررسی حوادث اخیر علیه تأسیسات نفتی این کشور و انفجارهای بندر الفجیره امارات و پیامدهای خطرناک این دو اتفاق بر امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی و تاثیر آن بر انتقال نفت به بازارهای جهانی، در شهر مکه گرد هم آیند.

گفته می شود ملک سلمان روز شنبه دعوت‌نامه‌هایی را برای سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سران اتحادیه عرب برای برگزاری دو نشست فوق‌العاده فرستاده است. این دعوت با استقبال امارات، بحرین و جیبوتی روبرو شده است.

هفته گذشته ارتش یمن در پاسخ به حملات عربستان سعودی، با استفاده از پهبادهای خود دو ایستگاه پمپاژ نفت که به شرکت آرامکو تعلق داشت در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف» هدف قرار داد و پمپاژ نفت این کشور از شرق و به غرب سعودی برای ساعاتی متوقف شد. یک روز قبل از آن امارات اعلام کرد که چهار نفتکش در ساحل امارت الفجیره در اقدامی خرابکارانه آسیب دیده اند و عربستان سعودی اعلام کرد که دو نفتکش آسیب دیده، متعلق به ریاض است.

بنابراین گزارش، بحران میان قطر و برخی کشورهای عربی از ماه ژوئن سال 2017 با قطع کامل روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با این کشور آغاز شد.این چهار کشور همچنین با تحریم قطر یک درخواست 13 ماده ای را برای بازگشت روابط به حالت عادی اعلام کردند. دوحه این اقدام و خواسته‌ها را نقض قوانین بین المللی و غیرقابل قبول دانسته است. کویت پس از آغاز بحران خلیج میان قطر و برخی کشورهای عربی میان آنها میانجی‌گری می کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.