شهرهای مختلف اروپا شاهد برگزاری تظاهرات بزرگ علیه راستگرایان افراطی بود.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، ده‌ها هزار نفر در چندین شهر از کشورهای اروپایی روز گذشته -یکشنبه- ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) به خیابان‌ها آمدند و یک هفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا، علیه احزاب راست افراطی شعار دادند.

در آلمان تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «یک اروپا برای همه: صدای شما علیه ملی‌گرایان». از دیگر شعارهایی که معترضان سر دادند، «نه به نفرت، آری به تغییر» بود.

این راهپیمایی در آلمان در شهرهای «کلن، برلین، فرانکفورت، مونیخ، لایپزیگ و هامبورگ»برگزار شد. حضور مردم در برخی شهرها از جمله در بوداپست مجارستان، «جنوا»ی ایتالیا، «اوترخت» هلند، ورشو لهستان و بخارست رومانی گسترده بود.

۷۰ گروه حامی اتحادیه اروپا، این راهپیمایی‌ها را شهرهای اروپایی سازماندهی کردند. این گروه‌ها خواهان تغییر سیاست‌ها درباره مهاجران هستند و معتقدند باید از ماموریت‌های نجات پناهجویان در دریای مدیترانه حمایت شود.

در بخارست پایتخت رومانی، هزاران نفر در میدان «ویکتوریا»ی این شهر جمع شدند و این شعار را سر دادند: «رومانی اروپا را دوست دارد.»

یکی از ساکنان بخارست، پایتخت، درباره حضور خود در این راهپیمایی گفت: « می‌خواهیم بگوییم که رای دادن [در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا] مهم است. باید به اروپا نشان دهیم که رومانی اروپا را دوست دارد.»

طبق گزارش خبرگزاری دپ‌آ، تخمین زده شده‌ است که ۲۰ هزار نفر در برلین در این راهپیمایی حضور داشتند. طبق برآورد پلیس هم ۱۰ هزار نفر در مونیخ، ۱۴ هزار نفر در فرانکفورت و ۱۰ هزار نفر هم در هامبورگ به خیابان‌ها آمدند.

۲۶ مه (۵ خرداد) برای ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا انتخابات سراسری برگزار می‌شود. نتیجه آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که اتحاد احزاب راست افراطی اروپا با محوریت «لگا» خواهد توانست در پارلمان آینده اروپا چهارمین فراکسیون قدرتمند را تشکیل دهد. این در حالی است که «مارین لوپن» اعلام کرده است که احتمال پیوستن حزب «فیدز» مجارستان به رهبری «ویکتور اوربان» نخست وزیر این کشور به اتحاد احزاب راست افراطی وجود دارد.

این در حالی است که احزاب ملی گرا و راست افراطی کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز شنبه در یک گردهمایی در شهر میلان ایتالیا شرکت کردند.

این گردهمایی تنها چند روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا برگزار شد. هزاران نفر از هواداران حزب لیگ به رهبری «ماتئو سالوینی» معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا در یکی از میدان های مرکز شهر میلان تجمع کرده بودند.

رهبران احزاب راست افراطی 11 کشور عضو اتحادیه اروپا در این گردهمایی از برنامه خود برای کاهش قدرت اتحادیه اروپا و مقابله با ورود پناهجویان سخن گفتند.

اروپا گویی این روزها دو تکه شده است؛ در یک سو احزاب سنتی راست و چپ ایستاده و در آن سوی میدان نبرد، راست گرایان افراطی، ملی گرایان یا پوپولیست ها صف کشیده و آماده شده اند تا در انتخابات پارلمانی اروپا یکی از مراکز مهم تصمیم گیری در قاره سبز را تصاحب کنند.

در روز شنبه، صدها تن از مخالفان حزب لیگ و دیگر احزاب راست افراطی اروپا نیز در نزدیکی محل برگزاری این گردهمایی در میلان تجمع کرده بودند. مخالفان احزاب راست افراطی هنگام سخنرانی ماتئو سالوینی فریاد می زدند: «فاشیست ها میلان را ترک کنید!»

وزیر کشور ایتالیا در پاسخ به مخالفانش گفت: «هیچ افراط گرا، نژادپرست یا فاشیستی در این میدان حضور ندارد!»

«مارین لوپن» رهبر حزب اتحاد ملی (جبهه ملی سابق) فرانسه و «خیرت ویلدرس» رهبر حزب آزادی هلند از دیگر شرکت کنندگان در گردهمایی روز شنبه بودند.

راست گرایان افراطی کشورهای عضو اتحادیه اروپا امیدوارند بتوانند در انتخابات پارلمان اروپا تعداد کرسی های خود را در این نهاد افزایش دهند.

تجمع احزاب راست افراطی اتحادیه اروپا تا حدودی تحت الشعاع رسوایی رهبر حزب آزادی اتریش قرار گرفت که روز شنبه مجبور به کناره گیری از سمت خود شد. «هاینتس کریستیان اشتراخه» معاون صدراعظم اتریش و رهبر حزب آزادی این کشور روز شنبه به دنبال انتشار ویدئویی قدیمی از او مجبور به استعفا شد.

در ویدئوی منتشر شده اشتراخه در حال معامله با فردی دیده می شود که خود را از بستگان یک الیگارش روس معرفی می کند. معاون سابق صدراعظم اتریش در این ویدئو با این فرد در مورد اعطای قراردادهای دولتی در ازای کسب حمایت سیاسی مذاکره می کند.

حزب آزادی اتریش به دنبال این رسوایی نماینده ای در گردهمایی روز شنبه در میلان نداشت.

حزب راست افراطی جایگزین برای آلمان یکی دیگر از احزاب شرکت کننده در گردهمایی میلان بود.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.