در پی زلزله سیاسی در اتریش، معاون صدراعظم مجبور به استعفا شد. اما این رسوایی تنها اوضاع داخلی را تحت الشعاع قرار نمی دهد زیرا در لحظه سیاسی حساس و مهمی در اتحادیه اروپا رخ داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد پس از آن که ویدئویی از معاون صدراعظم اتریش منتشر شد که او را در حال وعده دادن قراردادهای دولتی در ازای حمایت رسانه‌ ای نشان می‌ داد، «هاینز کریستین استراخه» ناچار به استعفا شد و «سباستین کورتس» صدراعظم، درخواست انتخابات زودهنگام کرد.

سباستین کورتس رهبر جوان حزب راست‌ میانه رو مردم پس از پیروزی در انتخابات سال 2017 به قدرت رسید و هاینز-کریستین استراخه رهبر حزب راستگرای تندرو آزادی را به عنوان معاون خود برگزید. این دو نفر کابینه ائتلافی اتریش را تشکیل داده بودند که بسیاری آن را مهاجرستیز و متمایل به آرمان‌ های راست افراطی می‌ خوانند.

در ویدئویی که چاشنی اصلی این جنجال شده، استراخه در یک ویلا با زنی که خود را سرمایه‌ دار روس معرفی کرده گپ می‌ زند و به او وعده می‌ دهد که در صورت خریداری سهام یک روزنامه منتقد دولت و تغییر سردبیری او به نفع حزب استراخه، او حاضر است قراردادهای دولتی مانند آنچه در بخش ساختمانی وجود دارد را به این سرمایه‌ گذار روس دهد.

خود او اما گفته این سخنان را که به اعتراف خودش «بچه‌گانه» بوده در هنگام مستی بیان کرده اما همزمان پذیرفته که آنچه انجام داده «احمقانه و غیرمسئولانه» بوده و همزمان با تقدیم استعفایش تصریح کرده «از قدرت کنار می‌ کشم تا آسیب بیشتری به دولت نرسانم.»

در واکنش به این رسوایی، سباستین کورتس گفته به رئیس جمهور پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را داده و از او خواسته که این انتخابات در نخستین فرصت ممکن برگزار شود.

صدراعظم اتریش در جمع خبرنگاران در وین گفت: «بعد از علنی شدن ویدئوی دیروز باید صادقانه بگویم که دیگر بس است.»

این ویدئو بدترین مورد در مجموعه ای از گام های اشتباهی است که در نهایت ائتلاف حاکم اتریش را از هم پاشید. این رسوایی، نگرانی های تازه ای را در مورد این مسئله به وجود آورده که حزب آزادی همزمان با کمک به کورتس برای اداره کشور به عنوان یک حزب کوچک در این ائتلاف، در جهت تضعیف دموکراسی لیبرال و آزادی های رسانه ای در کشور کار کرده است.

هفته هاست که احزاب مخالف از کورتس خواسته اند تا ائتلاف سنتی خود را با حزب آزادی - با توجه به ارتباطش با افراط گراهای راست و با  روسیه - پایان دهد.

این رسوایی در لحظه سیاسی مهمی در اتحادیه اروپا رخ می دهد. در سراسر این قاره، رهبران پوپولیست راست افراطی پیش از انتخابات پیش روی پارلمان اروپا به طور فشرده در حال تبلیغات هستند و به نظر می رسد تمایل دارند سهم خود را از کرسی های پارلمانی افزایش دهند.

بسیاری از پوپولیست های اروپایی تمایلات مشترکی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دارند که همان گسترش شکاف های سیاسی و تضعیف موسسات غربی است. این تاکتیک ها شامل دخالت در کارزارهای داخلی از جمله انتخابات 2016 آمریکا می شود.

در گذشته ای نه چندان دور، احزاب راست افراطی در حاشیه سیاست اروپا بودند. اما مانند حزب آزادی اتریش، چندین حزب در حال حاضر بخشی از دولت های ائتلافی هستند. بعضی از رهبران پوپولیست، به ویژه در کشورهای اسکاندیناوی و لهستان، نسبت به روسیه هراسناک هستند. اما دیگران از تمایل خود برای پیوندهای بیشتر با کرملین سخن می گویند.

در حال حاضر اتریش در مرکز یک نبرد ایده ها بین دموکراسی های لیبرال غربی و نیروهای پوپولیستی متحد با پوتین است.

«پیتر پیلز» یکی از قانونگذاران مستقل اتریش گفت:«وین نقش کلیدی برای پوتین و برای راست گراهای افراطی ایفا می کند.احزاب راست گرای افراطی در سراسر اروپا تبدیل به یک نوع ستون پنجم برای روسیه شده اند.در اتریش، ستون پنجم در دولت بوده است. »

سرویس های اطلاعاتی خارجی اشتراک گذاری اطلاعات حساس با اتریش را از ترس اینکه ممکن است به مسکو درز کند، متوقف کرده اند. دیپلمات های اروپایی ماه هاست در مورد به اشتراک گذاری اطلاعات با اتریش به دلیل تسلط حزب راست افراطی بر سرویس های اطلاعاتی کشور ابراز تردید کرده اند. 

حزب آزادی ارتباطات طولانی ای با روسیه و توافقنامه همکاری رسمی با حزب متحد روسیه به رهبری پوتین دارد اما بدون حزب آزادی، حزب محافظه کار «مردم» به رهبری کورتز، در پارلمان اکثریت را در اختیار ندارد.

«توماس دروزدا» از رهبران حزب سوسیال دموکرات که مخالف دولت است به شبکه ملی او آر اف اتریش گفت: «این تازه فقط نوک کوه یخ است که نمایان شده است. من انتظار دارم که صدراعظم، که دستکم 48 ساعتی است که از وجود این ویدئو باخبر است و حزب ائتلافی او در حال غرق شدن در منجلاب فساد است، در این باره موضع‌ گیری کند.»

در ویدئویی که مخفیانه ضبط شده، استراخه و یوهان گوینوس - یکی دیگر از رهبران حزب آزادی دیده می‌ شوند که با زنی که مدعی است یک پولدار روس است و علاقمند به سرمایه‌ گذاری در اتریش، گپ می زنند.

آن طور که گزارش شده محل این دیدار ویلایی در جزیره ایبیزا اسپانیاست و دو سیاستمدار اتریشی در اتاقی خصوصی در حالی دیده می‌ شوند که روی مبل راحتی نشسته و مشغول نوشیدن مشروب و کشیدن سیگار هستند.

در این ویدئو «زن متمول روس» خود را خواهرزاده یکی از الیگارش‌ های روسیه معرفی می‌ کند و پیشنهاد می‌ دهد که حاضر است 50 درصد سهام روزنامه اتریشی «کرونن تسایتونگ» را بخرد و چینش تحریریه و سردبیری آن را به نحوی تغییر دهد که حامی حزب آزادی شود.

در پاسخ به این پیشنهاد، استراخه می‌ گوید که حاضر است در عوض قراردادهای دولتی و عمومی را به این زن روس واگذار کند و توضیح می‌ دهد که خیلی تمایل دارد عرصه مطبوعات اتریش را مشابه آنچه (ویکتور) اوربان کرده تغییر دهد. ویکتور اوربان، نخست‌ وزیر مجارستان است.

پس از آن معاون صدراعظم اتریش به زن روس می‌ گوید که در صورت تسخیر روزنامه کرونن تسایتونگ چگونه به گمان او محبوبیت حزب او تا 34 درصد بالا خواهد رفت.

استراخه همچنین در این گفت و گو نام چند روزنامه‌ نگار را بر زبان می‌ آورد که باید از روزنامه کرونن بیرون گذاشته شوند و می‌ گوید 5 نفر جدید مورد نظر او باید به تیم این روزنامه بپیوندند.

در نهایت آنچه در این فیلم اهمیت دارد، تمایل حزب آزادی برای داشتن ارتباط نزدیک با روسیه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.