بیست و هفتمین شنبه اعتراضات مردمی به سیاست های دولت فرانسه در حالی برگزار می شود که این سوال مطرح می شود که جلیقه زردها از ماه نوامبر گذشته، واقعا چه امتیازهایی را توانسته‌ اند از دولت بگیرند؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یورونیوز در گزارشی نوشت:جلیقه زردها امروز شنبه برای بیست و هفتمین هفته متوالی به خیابان‌ های فرانسه آمده اند. شش ماه پس از آغاز این جنبش به‌ نظر می‌ رسد برخی معترضان خسته شده‌ اند اما برخی از جلیقه زردها هنوز معتقدند که مسئولان اجرایی توجه کافی به اعتراض آنها نکرده اند.

جلیقه زردها از ماه نوامبر گذشته، واقعا چه امتیازهایی را توانسته‌ اند از دولت فرانسه بگیرند؟

شش ماه از زمانی‌ که جلیقه زردها به خیابان‌ ها آمدند و خواستار عدالت اجتماعی و قدرت خرید بیشتر شدند، می‌ گذرد. برای آرام کردن خشم معترضان در شش ماه گذشته، رئیس دولت مجبور شده است مماشات در مقابل این حرکت اعتراضی را چند برابر کند. «امانوئل ماکرون» به‌ طور رسمی دو بار درباره جلیقه زردها در تلویزیون فرانسه صحبت‌، و چندین اقدام را برای پایان دادن به این بحران اعلام کرده است.

امانوئل ماکرون در تاریخ 10 دسامبر 2018 (19 آذر 97) در کاخ الیزه به‌ طور مستقیم در تلویزیون ظاهر شد تا لغو مالیات بر سوخت،‌ حذف مالیات بر ساعات اضافه کاری و افزایش حداقل دستمزد از طریق پاداش دولتی کار را اعلام کند. او دومین بار در تاریخ 25 آوریل 2019 بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و اصلاحات در بخش دولتی و کاهش مالیات بر درآمد را اعلام کرد.

لغو مالیات سوخت

مالیات بر روی سوخت‌ های کربنی آغازگر جنبش جلیقه زردها در نوامبر گذشته بود. اما تنها سه هفته اعتراض کافی بود تا دولت از موضع خود عقب‌ نشینی کند و ابتدا تعلیق این مالیات و سپس لغو آن را اعلام کند. ابتدا «ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه اعلام کرد که اعمال این مالیات برای شش ماه تعلیق می‌ شود اما در نهایت دولت تصمیم به لغو کلی آن گرفت.

برای بسیاری از جلیقه زردها که در شهرهای کوچک و حومه شهرهای بزرگ زندگی می کنند بهای سوخت و مالیات بر آن اهمیت زیادی دارد.

افزایش 100 یورویی حداقل دستمزد از طریق پاداش کار

از ابتدای سال 2019، افراد با حداقل دستمزد، هر ماه 100 یورو اضافه‌ تر به‌ دلیل افزایش پاداش دولتی کار و کمک‌ های اجتماعی که امانوئل ماکرون آن را در دسامبر گذشته اعلام کرده بود، دریافت می‌ کنند. بنابراین از ابتدای سال میلادی جاری، حداقل دستمزد از 1185 یورو در ماه به 1210 یورو رسید و 100 یوروی بیشتر به این مبلغ اضافه می‌ شود.

کاهش «قابل توجه» مالیات بر درآمد

قدرت خرید یکی دیگر از خواسته‌ های جنبش جلیقه زردها بود که رئیس جمهور فرانسه قول داد که مالیات بر درآمد را با رقم «قابل توجهی» کاهش دهد اما مشخص نکرد که چگونه قرار است کسری بودجه ناشی از کاهش مالیات ها را جبران کند.

هنوز اطلاعات زیادی درباره روش دقیق این کاهش مالیات مشخص نشده است و قرار است در ماه ژوئن (خرداد ماه) درباره آن بحث شود.

حذف مالیات بر ساعات اضافه کاری و پاداش پایان سال

امانوئل ماکرون در دسامبر گذشته اعلام کرد که از این پس اخذ مالیات از اضافه کاری‌ ها حذف می‌ شود. او از شرکت‌ ها خواست به‌ صورت داوطلبانه، پاداش پایان سال کارمندان خود را بدون کسر مالیات یا هزینه اضافی پرداخت کنند.

رئیس جمهور فرانسه در ماه آوریل هم اعلام کرد که این امتیاز برای سال 2019 تمدید می‌ شود و شامل درآمدها تا سقف 3600 یورو در ماه خواهد شد.

قدرت خرید بازنشستگان

فرانسه حدود هفت میلیون و 500 هزار بازنشسته دارد. طبق اصلاحاتی که امانوئل ماکرون اعلام کرد، افرادی که حقوق بازنشستگی آنها کمتر از دو هزار یورو در ماه است، از طرح افزایش مالیات رفاه اجتماعی معاف می‌ شوند. طبق گفته وزیر کار فرانسه سه میلیون و 500 هزار نفر از بازنشستگان شامل این مورد اصلاحی شده‌ اند.

 

880x495_cmsv2_30ba17d2-4c76-51d7-9a3a-92b0f2d26aca-3898586

 

بازنگری در مستمری بازنشستگان بر اسـاس نرخ تورم

بازنگری در مستمری‌ بازنشستگان بر اساس تورم، یکی از اصلاحات مهمی است که توسط امانوئل ماکرون مطرح شد. طبق گفته رئیس جمهور فرانسه، حقوق بازنشستگی خانوارهایی که درآمدی کمتر از دو هزار یورو در ماه دارند از تاریخ اول ژانویه 2020 دوباره بر اساس نرخ تورم شاخص‌ گذاری می‌ شود و این موضوع تا سال 2021 شامل تمام بازنشستگان می‌ شود.

تعطیلی مدرسه ملی مدیریت اداری و اصلاحات در بخش مشاغل دولتی

در ماه‌ های اخیر، بحران مربوط به جلیقه زردها، بی‌ اعتمادی نسبت به مقام‌ های دولتی و نخبگان را تشدید کرده است. به‌ طوری که بسیاری از معترضان حتی خواهان تعطیلی دانشگاه ملی مدیریت اداری شدند. آنها معتقدند که این دانشگاه مسئول ایجاد یک طبقه دست چین شده در مسئولیت‌های اجرایی است که فارغ التحصیلان آن با آحاد جامعه فاصله دارند. بسیاری از سیاستمداران و مدیرعامل‌ های فرانسه از این دانشگاه که در شهر «استراسبورگ» قرار دارد فارغ التحصیل شده‌ اند. در پی این اعتراض‌ ها، امانوئل ماکرون به یکی از اعضای دولت ماموریت داد تا یک رشته اصلاحات در «بدنه‌ بزرگ دولت» را بررسی کند. این بررسی‌ ها باید در مدت شش ماه نهایی شود و از جمله آن تعطیلی دانشگاه ملی مدیریت اداری است.

علاوه بر این، رئیس جمهور فرانسه می‌ خواهد از دولت نیز تمرکز زدایی کند و حتی برخی از سمت‌ ها در هسته اصلی دولت را حذف کند.

آسان کردن برگزاری همه‌ پرسی

امانوئل ماکرون گرچه « همه‌ پرسی به پیشگامی شهروندان» را که جلیقه زردها خواستار آن هستند رد کرد، ولی اعلام کرد که برگزاری «همه‌ پرسی به پیشگامی مشترک» تسهیل می‌ شود. طبق قانون فرانسه اگر در موضوعات مختلف، یک میلیون امضا جمع شود می‌ توان تصمیم‌ گیری درباره آن را به رای عموم گذاشت. اما هم اکنون رئیس جمهور فرانسه در نظر دارد این میزان امضا را کاهش دهد تا امکان برگزاری همه‌ پرسی راحت‌ تر شود.

درگیر شدن و مداخله در موضوعات زیست محیطی

رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده بود که از ماه ژوئن 150 شهروند به‌ طور تصادفی انتخاب خواهند شد تا در جلسات شورای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شرکت جدی داشته باشند.

از سوی دیگر در مورد مسائل مربوط به محیط زیست امانوئل ماکرون از ایجاد «شورای دفاع از محیط زیست» خبر داده بود. نخستین جلسه این شورا قرار است روز 23 مه تشکیل شود تا برای موضوعاتی که در حوزه محیط زیست فوریت دارند راه حل بیاندیشد.

مقابله با تعطیلی مدارس و بیمارستان‌ ها

امانوئل ماکرون همچنین پس از اعتراض جلیقه زردها در یکی از برنامه‌ های خود اعلام کرد که اجازه تعطیلی هیچ مدرسه و بیمارستانی را تا سال 2022 نخواهد داد یعنی زمانی که دوره پنج ساله ریاست جمهوری وی به پایان می‌ رسد. او همچنین اعلام کرد از ابتدای سال تحصیلی 2020-2019 تعداد دانش آموزان در یک کلاس درس نباید از 24 نفر فراتر رود.

مقابله با فرار مالیاتی

رئیس جمهور فرانسه از دیوان محاسبات این کشور خواهد خواست تا با دقت تعداد افرادی را که فرار مالیاتی داشته‌ اند، تخمین بزند و اقدام‌ های مشخصی را پیشنهاد دهد.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون همچنان بر سر برخی مسائل در موضع خود باقی خواهد ماند. به‌ نظر می‌ رسد او مالیات بر ثروت را لغو نمی‌ کند. برای به رسمیت شناختن رای سفید اقدامی انجام نمی‌ دهد و در سن قانونی بازنشستگی که در فرانسه 62 سال تعیین شده است، تغییری نمی‌ دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.