وزیر خارجه نروژ در ماه مارس اعلام کرد که اوسلو آماده میانجیگری یا تسهیل مذاکرات میان دولت و مخالفان ونزوئلاست.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، چهار منبع آگاه از مخالفان ونزوئلایی گفتند که نمایندگانی از دولت و مخالفان ونزوئلا برای مذاکره درباره گزینه های ممکن پس از اعتراض ها علیه «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور این کشور به نروژ سفر کردند.

این رخداد اشاره به این دارد که چه بسا دو طرف در اوسلو پایتخت نروژ به دنبال رویکرد جدیدی پس از ناکامی مکرر برای مذاکره میان مخالفان و حزب سوسیالیست حاکم هستند.

به گفته منابع ونزوئلایی آگاه «خورخه رودریگز» وزیر اطلاع رسانی و «میراندا هکتور رودریگز» فرماندار ایالت «میراندا» به نمایندگی از حزب سوسیالیست به اوسلو سفر کردند.

در همین حال، «استالین جونتالت» نماینده مخالف دولت و  «گیراردو بلایدی» و «فرناندو مارتینز» مشاوران سیاسی نیز به نروژ سفر گرده اند.

نروژ پیش از این در حل نزاع هایی میانجیگری کرده است از جمله آن که به برقراری صلح میان دولت کلمبیا در سال 2016 با نیروهای مسلح انقلابی چپگرای کلمبیا(فارک) کمک کرده است.

وزیر خارجه نروژ در ماه مارس اعلام کرد که اوسلو آماده میانجیگری یا تسهیل مذاکرات میان دولت و مخالفان ونزوئلاست.

یکی از منابع در این زمینه گفت که دو طرف هنور نشستی برگزار نکردند و به شکل جداگانه با دیپلمات های نروژی دیدار خواهند کرد.

نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در سخنانی که تلویزیون رسمی این کشور پخش کرد شامگاه گذشته گفت که خورخه رودریگز «برای انجام ماموریت بسیار مهم در خارج به سر می برد»ولی به جزئیات بیشتر اشاره نکرد.

وزارت اطلاع رسانی ونزوئلا به درخواست ها برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداد و وزارت خارجه نروژ یا حتی شرکت کنندگان در مذاکرات احتمالی نیز حاضر به واکنش نشدند.

این مذاکرات در حالی برگزار خواهد شد که تلاش خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا در ۳۰ مارس برای بسیج ارتش علیه مادورو به شکست انجامید؛ اقدامی که دولت ونزوئلا آنرا تلاش برای کودتا توصیف کرد.

 گوایدو در ماه ژانویه با استناد به قانون اساسی ونزوئلا خود را رئیس‌جمهوری موقت این کشور خواند و انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی را که به روی کار آمدن مادور انجامید، حاوی تقلب ارزیابی کرد.

در پی این اقدام خوان گوایدو، آمریکا و متحدانش، او را به عنوان رئیس‌ جمهوری مشروع ونزوئلا به رسمیت شناختند.

ونزوئلا با تحریم‌های شدید آمریکا مواجه است که یکی از عوامل بحران عمیق اقتصادی در این کشور است. این بحران باعث افزایش تورم تا ۲ میلیون درصد شده است و ده ها هزار ونزوئلایی نیز در یک سال گذشته به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

خوان گوایدو که از سوی واشنگتن و بیشتر کشورهای اروپایی حمایت می شود، در ماههای گذشته جنبشی علیه نیکلاس مادورو، رئیس جمهور سوسیالیست ونزوئلا به راه انداخت اما این جنبش هنوز موفق به کنار زدن دولت مادورو نشده است.

ناظران امیدوارند مذاکرات میان دو طرف که بزودی در نروژ آغاز خواهد شد به راهی صلح آمیز برای پایان دادن به بحران ونزوئلا بینجامد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.