وزیر نفت عربستان سعودی اذعان کرد که تأسیسات نفتی این کشور توسط پهپادهای انصار الله یمن مورد حمله قرار گرفته است.

 

به گزارش جماران به نقل از المیادین،«خالد بن عبدالعزیز الفالح» وزیر نفت عربستان سعودی اذعان کرد که تأسیسات نفتی این کشور توسط پهپادهای انصار الله یمن مورد حمله قرار گرفته است.

الفالح در این زمنیه گفت که ایستگاه های پمپاژ نفت خط لوله انتقال نفت شرق به غرب عربستان از میدان نفتی منطقه «الشرقیه» به بندر«ینبع» در ساحل غربی توسط پهپادهای بمب گذاری شده مورد حمله قرار گرفت.

الفالح افزود که این حمله منجر به آتش سوزی در ایستگاه شماره 8 شد که تلفاتی را در پی داشت.

وزیر نفت عربستان تأکید کرد که در پی این حمله و آتش سوزی رخ داده، شرکت «آرامکوی» عربستان اقدام به توقف پمپاژ نفت در خط لوله گرفت و تلاش برای ارزیابی خسارت و تعمیر ایستگاه پمپاژ برای بازگردان خط انتقال نفت به حالت طبیعی در جریان است.

 یک سخنگوی امنیتی عربستانی نیز امروز سه شنبه اذعان کرد که دو ایستگاه پمپاژ نفت وابسته به شرکت آرامکو در مناطق «الداودمی» و «عفیف» در ریاض مورد حمله قرار گرفتند.

ایین منبع افزود که این حمله بین ساعت های شش و شش و نیم صبح امروز سه شنبه به وقوع پیوست.

پیش از این یک منبع نظامی یمنی امروز سه‌شنبه اعلام کرد عملیات پهپادی گسترده ای در خاک عربستان سعودی توسط انصار الله یمن انجام شده است.

این منبع افزود  این عملیات نظامی گسترده در پاسخ به ادامه محاصره و تجاوزات خصمانه ائتلاف سعودی علیه ملت یمن انجام گرفت.

این منبع نظامی به شبکه المسیره وابسته به انصارالله گفت: هفت پهپاد یگان هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حملاتی را به تاسیسات حیاتی عربستان صورت دادند.

وی اظهار کرد: ما آماده انجام عملیات بیشتر و حملات منحصر به فرد و شدید در صورت تداوم تجاوزات و محاصره ظالمانه ائتلاف سعودی - اماراتی هستیم.

بلافاصله پس از اذعان عربستان سعودی به این حمله قیمت جهانی نفت یک درصد افزایش یافت.

در پی حمله پهپادی انصار الله یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در نزدیکی ریاض شاخص بازار بورس عربستان 2 درصد سقوط کرد.

برخی منابع نیز گفتند که ارزش سهام در بازار بورس عربستان شاهد کاهش 2.52 درصدی است.

این منابع افزودند که 162 شرکت از مجموع 192 شرکتی که در بورس ثبت شده اند شاهد کاهش زیاد در ارزش سهام خود شدند.

انصار الله یمن اعلام کرد: حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی پیامی به این کشور است که تلاش می کند منطقه را به آتش بکشاند و پاسخی به تجاوزش به یمن است.

از جهتی دیگر، العالم گزارش داد:سخنگوی نیروهای مسلح یمن با تاکید بر اینکه «عملیات پهپادی امروز به ایستگاه پمپاژ نفت سعودی با هفت پهپاد یمنی انجام گرفت»، تهدید کرد که در صورت ادامه تجاوزات ائتلاف، «عملیات‌هایی در سطح گسترده‌تر در عمق خاک متجاوزان صورت خواهد گرفت».

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز سه‌شنبه‌ در سخنانی با اشاره به حملات پهپادی امروز ارتش یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی گفت که این «عملیات منحصر به فرد» در واکنش به ادامه جنایات ائتلاف سعودی و محاصره یمن صورت گرفت.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه گفت که «با هفت پهپاد، ایستگاه پمپاژ نفت عربستان در نزدیکی منطقه ینبع را هدف قرار دادیم که به دنبال آن، فرآیند انتقال نفت به طور کامل متوقف شد».

وی تاکید کرد: امروز خط لوله‌ انتقال سه میلیون بشکه نفت را هدف قرار دادیم.

یحیی سریع با بیان اینکه ارتش از همه امکانات و توان خود برای ممانعت از ادامه حملات دشمن به ملت یمن استفاده خواهد کرد، افزود: «پیشتر اعلام کرده بودیم که اماکن حساس و راهبردی دشمن را هدف قرار می‌دهیم».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن با تاکید بر «پایبندی نیروهای یمنی در هدف قرار دادن تاسیسات راهبردی و مناطق نظامی دشمن و نه اهداف غیرنظامی»، گفت که «قادریم عملیات‌هایی را در سطح گسترده‌تر در عمق خاک کشورهای متجاوز انجام دهیم».

وی گفت: هدف قرار داد تاسیسات حیاتی عربستان با هواپیماهای بدون سرنشین واکنشی به جنایت ها و محاصره یمن بود.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن  نیز  ساعاتی پس از هدف قرار گرفتن خط لوله انتقال نفت عربستان سعودی گفت «باید به ادامه تجاوزات دشمنان پاسخ داد».

عبدالسلام افزود: «ما وارد یک مرحله راهبردی می‌شویم و مرحله جدیدی از تشدید حملات علیه دشمن سعودی را آغاز می‌کنیم».

وی گفت:«ما هرگز نخواهیم پذیرفت که حمله به ملت یمن بدون پاسخ بماند و به متجاوزان می‌گوییم که منتظر پاسخ بیشتر باشند».

سخنگوی جنبش انصارالله تأکید کرد: «این ضربه‌ای به عربستان سعودی در عمق خاک این کشور بود».

عبدالسلام، امارات - عضو اصلی ائتلاف عربی علیه یمن - را تهدید کرد و گفت «هدف قرار گرفتن اماکن و تاسیسات حساس امارات را بعید نمی‌دانیم».

همچنین عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: عربستان و امارات باید در معادلات خود بازنگری کنند زیرا معادلات قدرت در حال تغییر به نفع گروه های ملی یمن است و آتش افروزی و مشکل آفرینی کشورهای متجاوز در منطقه دیگر پذیرفتنی نیست.

«محمد البخیتی » در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت : کشورهای متجاوز عموما باخته اند زیرا همه می دانند نفت منبع اصلی درآمد عربستان است بنابراین اصرار بر ادامه جنگ در یمن خسارت های زیادی به آنان می زند.

وی افزود: گروههای ملی یمن از مدت ها پیش به حملات موشکی و پهپادی به عربستان و امارات خودداری کردند تا کشورهای متجاوز در معادلات خود بازنگری کنند اما با مسخره کردن پیشنهاد خود روبرو شدند .

وی افزود: این پیام امروز به عربستان رسید . ریاض در برابر گروه های ملی یمن بازی را باخت .

البخیتی از مردم عربستان خواست پیش از اینکه محمد بن سلمان منطقه را آتش بکشد، علیه وی اقدام کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.