رهبر مخالفان ونزوئلا خواستار برقراری «رابطه مستقیم» با ارتش آمریکا شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا از نماینده خود مستقر در واشنگتن خواسته‌ است تا هر چه سریع تر با ارتش آمریکا رابطه برقرار کند.

گوایدو که مشروعیت «نیکلاس مادورو» را به‌ عنوان رئیس‌ جمهور ونزوئلا به چالش کشیده، از «کارلوس وکیو» خواسته است «روابط مستقیم» با ارتش آمریکا را در راستای ایجاد هماهنگی و تعاملات آغاز کند.

آمریکا و بیش از 50 کشور دیگر گوایدو را رئیس‌ جمهور موقت ونزوئلا می‌ دانند. کارلوس وکیو از سوی گوایدو به‌ عنوان «سفیر» در آمریکا برگزیده شده‌ است.

خوان گوایدو تاکید کرده برای براندازی دولت نیکلاس مادورو، همچنان «همه گزینه‌ ها روی میز است».

رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، در پی جلوگیری از ورود کمک‌ های خارجی توسط ارتش هم گفته بود «رسما به جامعه بین‌ المللی پیشنهاد می‌ کنم: ما باید همه گزینه‌ ها برای بازگشت آزادی به کشورمان را روی میز نگه داریم.»

مقام‌ های آمریکا از جمله رئیس‌ جمهور، معاون و مشاور امنیت ملی کاخ سفید همگی گفته‌ اند گزینه دخالت نظامی در ونزوئلا در میان گزینه‌ ها دیگر برای براندازی دولت مادورو قرار دارد.

پارلمان ونزوئلا به‌ دلیل آن‌ چه اختلافات و دستکاری‌ های گسترده، جلوگیری از حضور چهره‌ های سرشناس و تخلفات انتخاباتی دیگر می‌ داند، نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری سال پیش را که مادورو پیروز آن معرفی شد، رد کرده‌ است.

کشورهای غربی خواستار برگزاری انتخابات مجدد در ونزوئلا شده‌اند ولی مادورو تاکنون تسلیم این درخواست و فشارها نشده است.

مادورو از سوی دیگر آمریکا را به دخالت در امور کشورش و تحریم‌ های گسترده متهم کرده و خود را «رئیس‌ جمهور قانونی» ونزوئلا می‌ داند. او از حمایت کشورهایی مانند ایران، روسیه، چین، ترکیه یا کوبا برخوردار است.

مقا‌م‌ های پنتاگون یا وزارت خارجه آمریکا هنوز به اظهارات تازه گوایدو برای ایجاد رابطه مستقیم با ارتش آمریکا، واکنش نشان نداده‌ اند.

گوایدو در حالی به سراغ پنتاگون رفته که به نوشته رسانه‌ های آمریکایی پس از شکست نقشه کودتای دو هفته قبل در این کشور، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از دولت این کشور خواسته تا با احتیاط بیشتری در قبال ونزوئلا اقدام کند.

طی روزهای گذشته برخی مخالفان از جمله«ادگار زامبرانو» معاون گوایدو بازداشت شده‌ اند. شماری از نزدیکان و هواداران گوایدو نیز به خانه‌ های امن یا سفارت‌ خانه‌های خارجی پناه برده‌ اند.

در پی بازداشت‌ های اخیر، وزارت خزانه‌‌ داری آمریکا هشدار داد نیروهای امنیتی و نظامی بیشتری را در ونزوئلا تحت تحریم قرار خواهد داد.

در روز 8 ماه مه نیز ناوچه USCGC James با نقض مرز ونزوئلا به میزان 14 مایل دریایی به سوی ساحل این کشور آمریکای لاتین حرکت کرده و به بندر «لاگوائیرا» واقع در ایالت وارگاس نزدیک شد. یک کشتی گشتی نیروی دریایی ونزوئلا برای رهگیری ناوچه امریکایی اعزام شد و به دنبال آن ناوچه USCGC James حوزه ونزوئلا را ترک کرد.

حمایت کشورهای غربی از گوایدو موجب تشدید بحران سیاسی ونزوئلا شده است. هفته گذشته گوایدو سعی کرد تا با حمایت تعداد معدودی از فرماندهان ارتش، دولت قانونی نیکولاس مادورو را با یک کودتای برنامه ریزی شده سرنگون کند ولی این توطئه با شکست روبرو شده است. 

در خصوص توطئه‌ های آمریکا برای ونزوئلا، نیکلاس مادورو روز گذشته در سخنانی فاش کرد که ژنرال «مانوئل ریکاردو کرستوفر فیگوئه را» مدیرکل سابق سرویس اطلاعات ملی ونزوئلا، جاسوس سازمان سیا بوده و از حدود یک سال پیش در استخدام این نهاد جاسوسی آمریکایی بوده است.

رئیس جمهور ونزوئلا درباره کودتای نافرجام 30 آوریل نیز گفت: تحقیقات و بازجویی‌ ها نشان داد که نیروی محرکه پشت این کودتا ژنرال فیگوئه را بوده و این کار را به درخواست واشنگتن انجام داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.