با لغو سفر وزیر خارجه آمریکا به آلمان، سفر اروپایی وی نیمه کاره ماند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا سفری که قصد داشت امروز سه‌ شنبه به برلین داشته باشد را لغو کرد.

سفارت آمریکا در آلمان اعلام کرد وزیر خارجه آمریکا سفر از پیش برنامه‌ ریزی شده خود برای امروز به شهر برلین را به دلیل رسیدگی به «مسائل ضروری» در آخرین دقایق لغو کرده است.

قرار بود پومپئو امروز عصر پس از دیدار با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، با «هیکو ماس» وزیر خارجه اش در برلین دیدار داشته باشد.

طبق اعلام سفارت آمریکا در آلمان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: «با تاسف ما باید به دلیل مسائل ضروری برنامه زمانی نشست ها در برلین را تغییر دهیم. ما به دنبال برنامه‌ ریزی مجدد برای برگزاری این نشست های مهم هستیم و وزیر خارجه آمریکا مشتاق است که به زودی در برلین حضور پیدا کند.»

مقامات آلمانی هنوز واکنشی به لغو این سفر نشان نداشته‌اند.

این در حالی است که پومپئو روز دوشنبه در شهر «رووانیمی» فنلاند بود و در نشست شورای شمالگان سخنرانی کرد و تاکید کرد که آمریکا قصد دارد حضور دیپلماتیک و امنیتی خود را در این منطقه افزایش دهد.

وزیر خارجه آمریکا هدف این اقدام کشورش را تحت نظر قرار دادن رفتار تهاجمی روسیه و چین در منطقه سرشار از منابع طبیعی قطب شمال دانست. وی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به نوع فعالیت روسیه و چین در این منطقه، افزود: «هیچ کس انکار نمی‌ کند که روسیه در قطب شمال منافع چشمگیری دارد. اما این کشور باید عملکردی مسئولانه داشته باشد. تنها روسیه نیست که به دنبال مطالبه‌ های غیر قانونی است، چین که عضوی ناظر در این شورا است رفتاری مشابه دارد. رفتار چین تردیدهای زیادی را در مورد مقاصد این کشور در منطقه قطب شمال ایجاد کرده است.»

شورای شمالگان هشت عضو دارد و متشکل از کشورهای آمریکا، روسیه، کانادا، فنلاند، دانمارک، سوئد، نروژ و ایسلند است.

پومپئو در آنجا با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم دیداری یک ساعته داشت.

یکی از موضوعات دستور کار این دیدار که در پشت درهای بسته برگزار شد، مساله ونزوئلا بود که روسیه و آمریکا درباره آن اختلاف شدید دارند. 

لاوروف پس از این دیدار، در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره نتایج دیدار به سوالات آنها پاسخ داد. 

وی گفت: به عقیده من، ما گام خوبی در مسیر بحث هایی برداشتیم که دو روز پیش در گفت و گوی تلفنی بین پوتین و ترامپ انجام گرفت.

لاوروف ادامه داد که در ونزوئلا امکان مداخله نظامی در هیچ حالتی مشاهده نمی شود ضمن اینکه ما مخالف اقدامات نظامی در هر کجای جهان و نقض قوانین بین المللی هستیم و معتقدیم که فقط شورای امنیت می تواند اجازه به کارگیری نیروی نظامی را در پاسخ به تجاوز به یک کشور مستقل بدهد. 

لاوروف درباره امکان دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا خاطرنشان کرد که اطمینان دارد چنین امکانی وجود دارد اما اعلام خبری در این باره برعهده کاخ کرملین است.

یک منبع در وزارت خارجه روسیه ظهر امروز سه شنبه اعلام کرد که لاوروف و پومپئو برای انجام دیدار و گفت و گو در شهر ساحلی «سوچی» در 14 ماه مه (سه شنبه هفته آینده) آماده می شوند.

قرار بود وزیر خارجه آمریکا پس از برلین، روز چهارشنبه برای دیدار با «ترزا می» نخست وزیر، و «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس، به لندن سفر کند. همچنین قرار بود وی روز پنجشنبه برای دیدار با نخست وزیر گرینلند و وزیر خارجه دانمارک به جزیره گرینلند سفر کند. اگر چه گرینلند خودمختار است، به طور اسمی هنوز تحت کنترل دانمارک قرار دارد.

مشخص نیست که دیگر سفرهای اروپایی پومپئو هم لغو شده اند یا خیر.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.