یک مقام ارشد دولت آمریکا مدعی شده که معاون ترامپ قرار است «هویج‌ های» جدیدی به ارتش ونزوئلا پیشنهاد دهد!

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ونزوئلا از زمان آخرین تلاش های رهبر مخالفان این کشور و شکست اش برای کودتا علیه دولت «نیکلاس مادورو» هر روزه با تحولات مختلفی روبرو است.

در تازه ترین رویداد، خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گزارش داد «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا به منظور تحریک ارتش ونزوئلا علیه نیکلاس مادورو قصد دارد امروز سه‌ شنبه بسته‌ های تشویقی جدید به آنها پیشنهاد دهد.

این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، گفت: پنس در سخنرانی خود در ساعت 15:25 به وقت محلی خود برای «جامعه کشورهای آمریکایی» در وزارت خارجه آمریکا همچنین در صدد است هشدار دهد که واشنگتن به زودی 25 قاضی دیگر از دیوان‌ عالی ونزوئلا را تحریم می‌کند.

پنس همچنین یک بسته کمک اقتصادی برای انتقال سیاسی را در این سخنرانی ارائه خواهد کرد.

سخنرانی پنس نخستین نگاه به استراتژی دولت ترامپ پس از کودتای هفته پیش محسوب می شود.

گوایدو اقدامات خود را «مرحله پایانی» برای برکناری مادورو خوانده بود ولی در کودتای نظامی شکست خورد.

خود گوایدو هم به این شکست اذعان کرده است. وی اخیرا در مصاحبه با واشنگتن‌ پست، ضمن اعتراف به شکست کودتا در ونزوئلا، علت شکست کودتا را وفاداری ارتش به مادورو اعلام کرده بود.

گوایدو را بیش از 50 کشور که بیشتر شان متحدان آمریکا هستند، به رسمیت شناخته اند. با این حال مادورو کنترل کشور را در دست دارد و از حمایت جدی نیروهای مسلح کشورش برخوردار است.

«فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه ترین اظهار نظر در نشست دو روزه گروه بین‌ المللی تماس درباره ونزوئلا در شهر «سن خوزه» کاستاریکا اظهار داشته است: وقایع اخیر نتیجه ناامیدی و عدم وجود چشم‌ اندازی سیاسی است که بتواند بحران فعلی را پایان دهد. این شرایط همچنین لزوم اضطراری روندی سیاسی و صلح‌ آمیز را که به راهکاری دموکراتیک و ونزوئلایی بینجامد، تایید می‌ کند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد این راهکار باید ونزوئلایی باشد اما جامعه بین‌ المللی نیز وظیفه دارد که این روند را بدون هر گونه دخالت یا اعزام نیروی نظامی تسهیل کند.

با این حال گوایدو امید دارد که ارتش در نهایت همراه آنها شود. او به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما همچنان منتظریم تا تعداد بیشتری از افراد اعلام نارضایتی کنند و در «عملیات آزادی» مشارکت داشته باشند.»

مقامات آمریکایی از ماه ژانویه که «خوان گوایدو» خود را به عنوان رئیس‌ جمهور ونزوئلا معرفی کرد، ضمن حمایت از وی، اعمال فشار به دولت مادورو رئیس‌ جمهور منتخب ونزوئلا برای کناره‌ گیری از قدرت را افزایش دادند.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در سخنانی تهدید‌ آمیز، از احتمال گزینه نظامی  آمریکا در ونزوئلا برای خلع مادورو از قدرت خبر داده بودند.

علی رغم همه تلاش‌ های گوایدو و همپیمانان آمریکایی وی برای کودتا در ونزوئلا، مادورو از ارتش این کشور خواسته تا آمادگی خود را در صورت حمله نظامی محتمل آمریکا به کشورش حفظ کند.

این در حالی است که «آلفرد دِ زایاس» وکیل و حقوقدان آمریکایی و مقام ارشد پیشین سازمان ملل، از تلاش آمریکا برای ترور مادورو و احتمال ترور خوان گوایدو رئیس‌ جمهور خودخوانده خبر داده و البته تاکید کرده که تلاش آمریکا برای کودتا در ونزوئلا، خوب پیش نمی‌ رود. او که از 2012 تا 2018 توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان کارشناس مستقل سازمان ملل مشغول به کار بود، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «من از طریق منابع موثق اطلاع دارم که آمریکا طی چند ماه اخیر در حال ارائه پیشنهاد مبالغ کلان و دیگر وعده‌ ها به هر شخص نظامی در ونزوئلا برای جدا شدن (از دولت نیکلاس مادورو) است».

وی افزود: «من تردیدی ندارم که آنها (آمریکایی ها) از تک تک تلاش‌ ها برای کودتا از جمله تلاش‌ های ناکام برای ترور مادورو حمایت کرده‌ اند. آمریکا به این مسیر ادامه خواهد داد و شاید در قتل مادورو هم موفق شود.»

واشنگتن پیش از این با هدف اعمال فشار به دولت مادورو، در ماه ژانویه تحریم‌ هایی را علیه شرکت نفت ونزوئلا وضع کرد زیرا نفت، 90 درصد از درآمد صادرات ونزوئلا را تامین می‌ کند.

دولت ترامپ همچنین با هدف افزایش فشار اقتصادی به مادورو،  تحریم‌ های ثانویه علیه شرکت‌ های خارجی اعلام کرده است که با ونزوئلا تعامل تجاری دارند.

در عین حال برخی رسانه‌ های آمریکایی امروز گزارش کرده‌ اند که آمریکا در حال آماده کردن دور تازه‌ ای از تحریم‌ ها علیه روسیه و کوبا به دلیل ادامه حمایت آنها از مادورو است.

این رسانه ها به نقل از «الیوت آبرامز» نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا گزارش دادند دولت دونالد ترامپ بررسی‌ های خود را درباره گزینه نظامی ادامه می‌ دهد و هم‌ اکنون در حال کار روی بسته‌ های جدید تحریمی علیه هاوانا و مسکو به دلیل اقدامات بی‌ ثبات‌ کننده آنها در ونزوئلا است.

این در حالی است که «ادریس جزایری» گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تحریم های یک جانبه آمریکا علیه چند کشور از جمله ونزوئلا انتقاد کرده است. کارشناس شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز «نگرانی عمیق» از تبعات اقدامات آمریکا تاکید کرده که استفاده از تحریم اقتصادی با هدف سیاسی، نقض حقوق بشر و معیار رفتارهای بین المللی محسوب می شود.

به دنبال اعلام ریاست جمهوری خودخوانده از سوی خوان گوآیدو، این کشور واقع در آمریکای جنوبی درگیر بحران سیاسی شده است. هفته گذشته گوایدو هواداران خود و نیروهای نظامی ارتش ونزوئلا را به خیابان‌ ها فراخواند. مادورو تاکید دارد که فرماندهان نظامی تمام مناطق کشور به او ابراز وفاداری کرده‌ اند.

روسیه، چین و شماری دیگر از کشورها همچنان مادورو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌ شناسند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.