جدل بر سر گزارش رابرت مولر در حالی نبرد ترامپ با دموکرات ها را تشدید کرده که کارزار تبلیغاتی وی برای انتخابات 2020 شکل گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: رئیس جمهور آمریکا تغییر رویکرد داد و گفت که «رابرت مولر» بازرس ویژه رسیدگی به پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا نباید درباره یافته‌ هایش مربوط به این پرونده شهادت دهد.

دونالد ترامپ گفته است که این اقدام تلاشی از سوی دموکرات‌ ها برای از سرگیری بررسی‌ ها درباره کاخ سفید پس از انتشار گزارش مولر است.

ترامپ در یک سری توئیت نوشت: پس از صرف بیش از 35 میلیون دلار در یک بازه زمانی دو ساله، مصاحبه با 500 نفر، استفاده از 18 دموکرات ضد ترامپ و 49 مامور اف بی آی گزارشی بیش از 400 صفحه منتشر شد که در آن نشانی از تبانی نبود. چرا حالا باید دموکرات‌ ها در کنگره به دنبال شهادت مولر باشند؟!

وی ادامه داد: آنها تنها به این دلیل دنبال یک دوباره کاری هستند که می‌ بینند هیچ تبانی صورت نگرفته است. هیچ جرمی مگر در طرف دیگر (که در گزارش به آن اشاره نشده) وجود ندارد و هیچ انحرافی صورت نگرفته است. باب (رابرت مولر) نباید شهادت دهد. دوباره کاری از سوی دموکرات‌ ها نباید صورت گیرد.

این موقعیت برای ترامپ یک تغییر محسوب می‌ شود چون اخیرا وی گفته بود که این به ویلیام بار، دادستان کل بستگی دارد که اجازه دهد مولر شهادت دهد یا خیر.

جدل بر سر گزارش مولر در حالی نبرد ترامپ با دموکرات ها را تشدید کرده که کارزار تبلیغاتی وی برای انتخابات 2020 شکل گرفته است. این کار در کنار برخی دیگر از مخالفت های دولت برای ارائه اسنادی به کنگره از جمله اظهارنامه مالیاتی ترامپ صورت می گیرد. ترامپ همچنین برای ممانعت از شهادت «دونالد مک گان» مشاور سابق کاخ سفید هم تلاش می کند.

با این حال، رویارویی با مولر، اگر چه دموکرات ها را تحریک می کند، می تواند کوتاه مدت باشد. مولر، کارمند وزارت دادگستری است و احتمال دارد کار خود را در ماه جاری به پایان برساند. پس از آن، هر گونه تصمیم گیری برای شهادت در برابر کنگره دیگر توسط ویلیام بار صورت نخواهد گرفت؛ البته فرض بر این است که کاخ سفید، سعی در متوقف کردن او از طریق برخی کانال های دیگر و احتمالا از طریق دادگاه ها نداشته باشد.

در این تحقیقات دو ساله، مولر تقریبا هیچ چیز را در ملا عام بیان نکرده است. دموکرات ها اصرار دارند که مولر بهترین شخصی است که تفسیر مفصلی از گزارش 448 صفحه ای که در مارس به ویلیام بار تحویل داده شده، در اختیار دارد و قول داده اند که همچنان به جلو بروند.

سناتور «چاک شومر»، رهبر حزب دموکرات، با انتقاد از رئیس جمهور، گفت: او «بارها و بارها سعی کرد مولر را اخراج کند و پس از آن حاضر به مصاحبه با مولر نشد».

او افزود: «در حال حاضر او تلاش می کند مولر را ساکت کند. مولر باید به صورت علنی در برابر کنگره شهادت دهد.»

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به طور رسمی ماه گذشته از مولر برای شهادت دادن دعوت کرد در  و در 15 ماه مه در مورد جزئیات این حضور مذاکراتی داشت، اما هیچ تاریخی برای این کار تایید نشده است. به طور جداگانه، کمیته اطلاعاتی مجلس هم از مولر برای پاسخگویی به سوالاتی دعوت به عمل آورده است.

دو منبع نزدیک به ترامپ گفته اند که او در مواجهه با تلاش برخی از دموکرات برای استیضاح ویلیام بار، در چند روز گذشته در جهت مخالفت با شهادت مولر در کنگره گام برداشته است.

اما برخی از مشاوران ترامپ هشدار داده اند که او با ممانعت از شهادت مولر، در حال تبدیل کردن وی به شخصیتی اسطوره ای هستند. دیگر نزدیکان به رئیس جمهور می گویند او با تلاش برای مهار مولر، در حال انجام اشتباه است.

آنها می گویند بازرس ویژه به احتمال زیاد با پرسش های دشواری از سوی جمهوری خواهان در مورد «لیزا پیج» و «پیتر استرزوک» دو مامور اف بی آی مواجه خواهند شد که دخالت روسیه در انتخابات 2016 را بررسی می کردند. نزدیکان ترامپ می گویند طرح این سوالات تحقیقات مولر را تضعیف خواهد کرد، و به آنها اجازه خواهد داد آن را حمله حزبی به ترامپ تلقی کنند.

دموکرات ها می گویند ضروری است از خود مولر در مورد اختلاف میان دفتر مشاور ویژه و ویلیام بار در مورد چگونگی توصیف گزارش توضیحاتی درخواست شود.

پس از آنکه مولر گزارش خود را در ماه مارس تحویل ویلیام بار داد، دادستان کل خلاصه چهار صفحه ای از آن را منتشر کرد که در آن او گفت هیچ شواهدی در مورد تبانی ترامپ و روسیه دیده نمی شود.  اما او همچنین به نقل از مولر گفت که او نمی تواند رئیس جمهور را در مورد مسئله مانع تراشی در اجرای عدالت تبرئه کند.

مولر سپس در نامه ای به ویلیام بار شکایت کرد که این گزارش نسبتا کوتاه، فاقد زمینه و توضیح کامل است. 

ترامپ و بسیاری از متحدانش این موضوع را مطرح کرده اند که گزارش مولر خودش گویا است و نیازی به شنیدن یا شهادت بیشتر نیست. 

سناتور «لیندسی گراهام» نماینده جمهوری خواه کارولینای جنوبی و رئیس کمیته قضایی، در میان چندین حامی رئیس جمهور است که تلاش کرده اند پرونده مولر را ببندند. او گفته است: «همه چیز تمام شده است.»

دموکرات‌ ها از زمانی خواستار شهادت مولر شدند که به نامه وی خطاب به دادستان کل درباره ابراز ناامیدی‌ اش از نحوه ارائه گزارش دست یافتند.

در این نامه آمده است: حالا مردم درباره جنبه‌ های اصلی و مهم نتایج این تحقیق گیج می‌ شوند زیرا این گزارش ناقص است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.