آمریکا و ترکیه بازی بسیار خطرناکی را بر سر خرید سامانه ضد موشکی از روسیه توسط آنکارا آغاز کرده‌ اند و مشخص نیست در نهایت در این بازی کدام یک تسلیم خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد آمریکا از همان ابتدا مخالفت خود را با خرید اس 400 توسط ترکیه ابراز کرده است. در تازه ترین اظهارنظر، «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: اگر ترکیه از خرید سامانه دفاع هوایی اس 400 روسیه دست نکشد، آمریکا برنامه عرضه جنگنده های نسل پنجم اف-35 به این کشور را منحل خواهد کرد.

خرید تسلیحات نظامی سنگین مثل سامانه های دفاع موشکی باعث می شود تا ترکیه روابط راهبردی خود با روسیه را در سال های آینده بر اساس این تجهیزات تنظیم و تقویت کند و این مساله ممکن است همزمان باعث کاهش روابط راهبردی ترکیه با آمریکا شود بنابراین واشنگتن نزدیک شدن بیش از حد ترکیه به روسیه را مخالف منافع  خود می داند.

این در حالی است که آمریکا نگران آن است که ترکیه با دریافت سامانه های موشکی روسی اس 400 سیاست مستقلانه تر و پرتحرک تری را در خاورمیانه دنبال کند.

علاوه بر این، پس از آغاز عملیات ترکیه علیه اعضای پ ک ک، با توجه به  استقرار اس 400 ارتش آمریکا نخواهد توانست به پشتیبانی هوایی از این شبه نظامیان بپردازد.

به علاوه رژیم صهیونیستی، متحد نزدیک واشنگتن در منطقه از اس 400 هراس دارد. این رژیم دارای طرح های بلند مدتی در رابطه با آب های ساحلی ترکیه در دریای مدیترانه است که دارای منابع طبیعی غنی هستند و آمریکا نیز امیدوار است از این معادن سود ببرد اما حضور اس 400 در ترکیه این طرح ها را تخریب می کند. 

اما یکی از مهم ترین دلایل مخالت آمریکا با خرید اس 400 آسیب زیادی است که به صادرات صنایع نظامی آمریکا وارد می شود زیرا با خرید اس 400 عملا جنگنده های اف 15 و اف 16 در اطراف این سامانه ها بی مصرف خواهند شد و رقابت برای خرید اس 400 در خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش پیدا می کند. 

اختلاف نظر های آمریکا و ترکیه از سال 1991 کلید خورد که عملیات جنگی آمریکا علیه عراق شروع شد و ترکیه که دارای روابط تجاری و نفتی با بغداد بود، در رابطه با آن متحمل ضررهای زیادی شد اما آمریکا آنها را جبران نکرد. در آن زمان آنکارا با استفاده از خاک ترکیه برای حمله آمریکا به عراق مخالفت کرد که باعث سردی روابط دو کشور شد.

ترکیه برای دفاع از منافع خود باید از زیر چتر حمایتی آمریکا و غرب خارج شود و دریافت اس 400 از روسیه در راستای این هدف قرار دارد و با استفاده از آن آنکارا خواهد توانست امنیت خود را تامین کند.

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 یا تریومف برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.

علی‌ رغم تلاش‌ های مختلف یک ساله ترکیه برای رفع نگرانی‌ ها و مخالفت آمریکا و ناتو نسبت به خرید سامانه اس400 از روسیه، همچنان این چالش در روابط آنکارا - واشنگتن به قوت خود باقی است. با این حال اصرار آنکارا بر خرید این سلاح در نهایت منجر به انعقاد قرارداد با مسکو شد. «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه سوم آوریل 2019 در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در واشنگتن طی یک سخنرانی اعلام کرد: «قرارداد خرید سامانه موشکی اس-400 از روسیه یک معامله تمام شده است». اما علی رغم این تاکید مقامات آمریکایی همچنان به ترکیه نسبت به تاثیرات منفی انجام این قرارداد بر روابط آنکارا و غرب هشدار می‌ دهند که این امر در شرایط نامساعد اقتصادی ترکیه طبیعتا مطلوب حکومت اردوغان نخواهد بود.

با این حال اس 400 برای ترکیه اهمیت شایانی از چند نظر دارد: ترکیه با روسیه منافع ژئوپلتیکی دائمی دارد و نمی‌ تواند آن را نادیده بگیرد، اردوغان به دنبال حفظ شخصیت کاریزماتیک خود به عنوان مهمترین چهره حزب عدالت و توسعه و همچنین افکار عمومی منطقه است، آمریکا همواره از تحویل سامانه های پاتریوت به ترکیه خودداری می کرد اما اردوغان با این اقدام باعث ایجاد سیاست موازنه مثبت و رقابت بین روسیه و آمریکا برای جلب نظر ترکیه شد، و در نهایت اینکه سامانه اس 400 برای ترکیه مقرون به صرفه تر است.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.