پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

شکست دو حزب اصلی انگلیس در انتخابات محلی؛

آیا سیاست انگلیس سه حزبی می شود؟

انتخابات محلی انگلیس برای انتخاب اعضای شوراها در نتایجی کم سابقه به شکست دو حزب اصلی منتهی شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد نتایج انتخابات شوراهای محلی نشان داد حزب محافظه‌ کار انگلیس 1269 کرسی را در این انتخابات از دست داده است. حزب کارگر هم در این انتخابات 63 کرسی را از دست داد.

ناظران، شکست دو حزب اصلی را به بن‌ بست خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) مرتبط می‌ دانند.

این نتایج نشان می دهد مردم از هر دو حزب بزرگ این کشور روی برگرداندند و اکنون سیاست این کشور، دوباره سه حزبی می شود.

لیبرال دموکرات ها، سبزها و کاندیداهای مستقل برندگان اصلی این انتخابات بوده اند. حزب لیبرال‌ دموکرات، که چند سال پیش و پس از تشکیل دولت ائتلافی با محافظه‌ کاران، به نخست‌ وزیری «دیوید کامرون» شکست‌ های سنگینی را متحمل شد، توانسته 676 کرسی بیشتر از انتخابات قبلی را به دست بیاورد.

شمار کرسی‌ های حزب سبز هم چند برابر شده است. این حزب توانسته 185 کرسی بیشتر از انتخابات قبلی را به دست بیاورد.

هم حزب لیبرال‌ دموکرات و هم حزب سبز، مخالف خروج از اتحادیه اروپا هستند و می‌ گویند باید با برگزاری یک‌ همه‌ پرسی برگزیت دوباره، انگلیس در اتحادیه اروپا بماند.

کاندیداهای مستقل هم توانسته اند 242 کرسی بیشتر از انتخابات قبلی را به دست بیاورد.

انتخابات محلی انگلیس شامل انتخابات شوراهای شهری در 248 حوزه، مقامات اجرایی در 47 حوزه و مقامات شهرداری ها در 33 شهر بزرگ برگزار شد. 

حزب محافظه‌ کار در ماه‌ های اخیر گرفتار چند دستگی شده است و «ترزا می» رهبر این حزب و نخست‌ وزیر این کشور، نتوانسته بخش بزرگی از نمایندگانش را برای حمایت از توافق مورد نظرش برای برگزیت قانع کند.

برخی ناظران می‌ گویند سیاست مبهم حزب کارگر در قبال برگزیت باعث شده ریزش آرای محافظه‌ کاران نه تنها زمینه‌ ساز جلب آرای بیشتر برای حزب کارگر نشود، بلکه این حزب کرسی‌ هایی را هم از دست بدهد.

البته ترزا می گفته نتیجه انتخابات نشان می‌ دهد که رای‌ دهندگان از بن‌ بست برگزیت مستاصل شده‌ اند و از دو حزب اصلی می‌ خواهند که این بحران را حل کنند.

سه هفته دیگر هم قرار است انتخابات پارلمان اروپا در کشورهای اتحادیه اروپا برگزار شود، که انگلیسی ها هم قرار است در آن شرکت کنند.

در همه پرسی 23 ژوئن 2016 (3 تیر 1395) 51.9 درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1 درصد نیز به ماندن در این اتحادیه رای دادند. 

مهلت دو ساله اتحادیه اروپا برای خارج شدن انگلیس از این اتحادیه جمعه 9 فروردین به پایان رسید و نخست وزیر انگلیس مجبور شد از اتحادیه اروپا وقت اضافه بگیرد اما جامعه، مجلس و دولت این کشور به اندازه ای دچار اختلاف و چند دستگی است که هنوز نتوانسته اند برای چگونگی ترک اتحادیه اروپا به جمع بندی برسند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.