تحولات مرتبط با ونزوئلا به دنبال کودتای شکست خورده در این کشور در روز سه شنبه ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در حالی که دولت ونزوئلا توانست یک کودتای مختصر را سرکوب کند، «خوان گوآیدو» رهبر مخالفان این کشور از مردم خواسته در خیابان‌ ها بمانند.

خوان گوایدو روز سه شنبه در پیامی ویدئویی خطاب به طرفداران خود ادامه تظاهرات را در روز چهارشنبه در این کشور خواستار شد.

وی نیروهای نظامی و شهروندان این کشور را به نافرمانی و برگزاری تظاهرات گسترده دعوت کرد. وی در این ویدئو گفت: «مرحله نهایی» سرنگونی حکومت نیکلاس مادورو فرا رسیده است.

 

611

 

گوایدو همراه با «لئوپولدو لوپز» یکی دیگر از رهبران مخالفان در یکی از پایگاه‌ های نظامی نیروی هوایی (پایگاه هوایی لا کارلوتا) در حومه «کاراکاس» پایتخت اعلام کرد که ارتش این کشور دیگر به نیکلاس مادورو وفادار نیست. وی از آغاز «عملیات آزادی ونزوئلا» خبر داد.

شکست کودتا در ونزوئلا/ مادورو: کودتاچیان مجازات خواهند شد

«خورخه آررئاسا» وزیر خارجه ونزوئلا با بیان اینکه تلاش برای کودتای نظامی ناکام مانده است، هرگونه کودتای نظامی از سوی نیروهای مسلح ونزوئلا را تکذیب کرد و افزود: خوان گوایدو سرکرده مخالفان ونزوئلایی تحت فرمان کاخ سفید اقدام به تحریک نظامیان برای شورش علیه نیکلاس مادورو کرده است.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا هم در نشستی که «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع و «دیوسدادو کابیو» رئیس مجلس این کشور نیز در آن حضور داشتند خطاب به مردم ونزوئلا گفت تلاش برای کودتا در کشور بدون مجازات نخواهد ماند.

وی در این سخنرانی که به طور زنده از تلویزیون پخش می شد، افزود دادستان هایی را برای تحقیق درباره تلاش برای کودتا در کشورش مامور کرده است. وی همچنین افزود از تعدادی در ارتباط با این موضوع نیز بازجویی شده است.

مادورو در سخنرانی تلویزیونی خود تصریح کرد لئوپولدو لوپز ( رئیس حزب اراده ملی) این کودتا را رهبری کرده است. 

مادورو گفت در جریان ناآرامی های سه شنبه پنج تن از نیروهای ارتش زخمی شدند که حال دو تن از آنها وخیم است.

مادورو در سخنرانی تلویزیونی خود همچنین گفت: این اقدام بدون مجازات نخواهد ماند. با دادستان کل صحبت کرده ام و وی سه دادستان را مامور کرده است تا از همه افرادی که در این حادثه نقش داشته اند، بازجویی کنند. آنها همچنین موظف شده اند درباره این موضوع تحقیق کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا همچنین گفت گوستاو گونزالس لوپز در سمت خود به عنوان رئیس سازمان اطلاعات ونزوئلا ابقاء شده است.

وزیر دفاع ونزوئلا: شورشیان در ونزوئلا فریب خورده اند

وزیر دفاع ونزوئلا گفت 80 درصد از نظامیانی که اقدام به شورش در کاراکاس کرده اند، از سوی گوایدو سرکرده مخالفان فریب خورده اند.

ولادمیر پادرینو لوپز با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی افزود: نظامیان متمرد با حمل سلاح های جنگی در خیابان های پایتخت مرتکب اقدامی تروریستی شده اند. 

وی تصریح کرد گروه کوچکی از نظامیان حامی گوایدو از محدوده نزدیک به محل شورش به سمت مرکز شهر نقل مکان کرده اند و بخش قابل توجهی از این نظامیان نیز به یگان های خود در نیروهای مسلح بازگشته اند. 

وی مخالفان در ونزوئلا را «فاشیست» نامید و مسئولیت بروز هرگونه حوادث خشونت بار را متوجه سرکردگان مخالفان دانست.

فرار لوپز

پیش از سخنرانی مادورو، وزیر خارجه شیلی گفت لئوپولدو لوپز رهبر مخالفان به سفارت این کشور در کاراکاس فرار کرده است البته پس از آن اعلام شد لوپز به سفارت اسپانیا گریخته است.

فراخوان گوایدو برای «بزرگترین راهپیمایی تاریخ»

رهبر مخالفان ونزوئلا از هواداران خود خواسته است امروز چهارشنبه همزمان با روز جهانی کارگر در «بزرگترین راهپیمایی» تاریخ این کشور شرکت کنند.

وی بر ادامه اعمال فشار بر دولت نیکلاس مادورو تاکید کرده است.

هشدار روسیه به آمریکا

روسیه بار دیگر از حضور نظامیانش که طی روزهای اخیر وارد ونزوئلا شدند، دفاع و به آمریکا توصیه کرد این کشور را که با بحران عمیق سیاسی و اجتماعی مواجه است، تهدید نکند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت:«ما به آمریکا توصیه می کنیم تهدید کردن ونزوئلا، خفه کردن اقتصاد این کشور و سوق دادن آن به سوی جنگ داخلی را متوقف کند. چنین اقداماتی ناقض قوانین بین المللی است. از تمام نیروهای سیاسی ونزوئلا هم می خواهیم برای گفت و گو منافع این کشور را بالاتر از منافع شخصی قرار دهند.»

تجمع در حمایت از مادورو

هزاران تن در حمایت از مادورو رئیس جمهور قانونی ونزوئلا در مرکز کاراکاس تجمع کردند.

هواداران دولت ونزوئلا در حمایت از فراخوان حزب سوسیالیست متحد این کشور در مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند. 

تجمع کنندگان با حمایت از نیکلاس مادورو تلاش مخالفان راستگرا برای کودتای نظامی در ونزوئلا را محکوم کردند.

 

پومپئو: مادورو می خواست به کوبا برود، روسیه نگذاشت

این در حالی است که «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است نیکلاس مادورو روز سه شنبه آماده خروج از این کشور به مقصد کوبا بود اما روسیه او را از این کار منصرف کرد.

وی گفت: «مادورو هواپیمایش روی باند بود. بنا به اطلاعات ما او آماده بود برود اما روس ها به وی گفتند بماند.»

 

تهدید کوبا توسط ترامپ

«دونالد ترامپ» که فورا به ابراز خوشحالی‌ اش نسبت به درگیری‌ های اخیر در ونزوئلا پرداخته، کوبا را تهدید به اعمال «محاصره و تحریم تجاری» در صورتی که نیروهایش را از ونزوئلا خارج نکند، کرد.

دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: اگر نیروهای نظامی و شبه نظامی کوبا فورا عملیات نظامی و دیگر اقدامات خود را که با هدف قتل و تخریب قانون اساسی ونزوئلا انجام می‌شود، به طور کامل و تمام متوقف نکنند، تحریم‌ ها شدید در بالاترین سطح علیه کوبا اعمال خواهد شد. امیدوارم سربازان کوبایی فورا و به صورت صلح آمیز به جزیره خود بازگردند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفته است که وفاداران حکومت ونزوئلا توافق دارند که مادورو باید برود.

«الیوت آبراهامز» نماینده آمریکا در امور ونزوئلا هم در این زمینه اظهار داشت: آنها در حال مذاکره در خصوص استقرار پایدار دموکراسی هستند اما به نظر می رسد نتوانسته‌ اند پیشرفتی داشته باشند. این در حالی است که نماینده ونزوئلا در سازمان ملل اظهارات مقام‌ های آمریکایی در خصوص مذاکرات مقامات این کشور با رهبران مخالفان را رد کرد.

 

3

 

قدردانی ونزوئلا از حمایت ترکیه 

وزیر خارجه ونزوئلا از رئیس جمهور ترکیه که تلاش برای کودتای نظامی در ونزوئلا را محکوم کرده است، تشکر کرد.

خورخه آرئاسا در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: از رئیس جمهور اردوغان به خاطر حمایت صریح و قاطع از موازین حقوقی بین المللی و صلح و همچنین احترام به دموکراسی ونزوئلا تشکر می کنیم. 

رئیس جمهور ترکیه دیروز در حساب شخصی خود در توئیتر با محکوم کردن تلاش برای کودتا در ونزوئلا تاکید کرد، در دموکراسی ها اصل و اساس صندوق رای است. جهان باید به انتخاب دموکراتیک مردم ونزوئلا احترام بگذارد.

گروه لیما از ارتش ونزوئلا خواست از گوایدو حمایت کند

ارتش ونزوئلا کشورهای گروه لیما در بیانیه‌ ای از نیروهای مسلح ونزوئلا درخواست کردند که از رهبر اپوزیسیون این کشور حمایت کنند.

در این بیانیه آمده است: دولت های آرژانتین، برزیل، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، گواتمالا، هندوراس، پاناما، پاراگوئه و پرو بار دیگر از نیروهای مسلح ونزوئلا می‌ خواهند که وفاداری خود را به گوایدو، رهبر مخالفان نشان دهند. 

گوآیدو، صبح سه‌ شنبه در کودتایی نافرجام در حالی دیده شد که اطراف او را افرادی با یونیفورم ارتشی گرفته بودند. اما تلاش های او در این زمینه با شکست مواجه شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.