ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر که وابسته به دولت شرق لیبی است سه هفته پیش حمله خود به طرابلس را آغاز کرد اما به رغم درگیری های شدید تا کنون نتوانسته است که استحکامات دفاعی جنوبی طرابلس را در هم بشکند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، نیروهای دولت وفاق ملی که جامعه جهانی آن را به رسمیت شناخته است با نیروهای شرق لیبی موسوم به ارتش ملی به فرماندهی «خلیفه حفتر» در مناطق جنوبی طرابلس پایتخت لیبی وارد جنگ خیابانی و منزل به منزل شدند.

نیروهای دولت وفاق ملی که برخی از آنها لباس غیرنظامی به تن کردند در ساختمان های متروکه جنوب طرابلس سنگر گرفته و از این ساختمان ها به سمت نیروهای حفتر آتش گشودند. برخی از آنها نیز مجبور به پایین آوردن ضد هوایی از کامیون های کوچک کردند زیرا جا به جایی شان داخل خیابان های تنگ امکان پذیر نیست.

ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر که وابسته به دولت شرق لیبی است سه هفته پیش حمله خود به طرابلس را آغاز کرد اما به رغم درگیری های شدید تا کنون نتوانسته است که استحکامات دفاعی جنوبی طرابلس را در هم بشکند.

جنگ طرابلس تقریبا همه تلاش های مورد حمایت سازمان ملل برای اعلام توافق صلح میان گروه های درگیر و رقیب را از بین برد و تهدیدی جدی و بیشتر برای تعطیلی صنعت نفت لیبی به شمار می رود.

در تحولی دیگر، دو واحد نفتی در شرق لیبی که وابسته به موسسه ملی نفت هستند برای نخستین بار روز یکشنبه حمله حفتر به طرابلس را تأیید کردند. این دو واحد در گذشته بیانیه هایی در تأیید حفتر صادر کرده بودند اما موسسه ملی نفت لیبی به طور کلی تلاش کرده است که از درگیری ها به دور و بی طرف باشد.

تیم خبرگزاری رویترز که روز یکشنبه از منطقه «عین زاره» در جنوب طرابلس بازدید کرد گفت که نیروهای دولت طرابلس حداقل هزار و 500 متر در مقایسه با چند روز پیش پیشروی کردند.

همچنین به نظر می رسد که در مناطق دیگر در خط جبهه تغییری ایجاد نشده و اوضاع همچنان مبهم است.دو طرف در روزها یا ساعت های درگیری پیروزی ها و شکست هایی داشتند.

«صلاح بادی» یکی از فرماندهان نظامی شهر«مصراته» که با دولت طرابلس همپیمان است به خبرگزاری رویترز گفت که نیروهایش پیشروی کرده اند.وی تأکید کرد که « ما اکنون در مرحله بیرون کردن دشمن به خارج از شهر هستیم.»

در همین حال، دولت وفاق ملی لیبی از حمله جنگنده‌های خارجی به دستور ژنرال خلیفه حفتر به مناطق مسکونی طرابلس خبر داد.

وزارت خارجه وابسته به دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد: حمله جنگنده‌های کشورهای خارجی به منطقه پرجمعیت «ابوسلیم» در طرابلس که به درخواست جنایتکار جنگی ژنرال خلیفه حفتر صورت گرفته و منجر به مرگ و مجروحیت شمار بسیاری از غیرنظامیان شده است، را به شدت محکوم می‌کنیم.

thumbs_b_c_2055801e559e07e1674e9f2337496540

در ادامه این بیانیه آمده است: شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد، دولت‌های بزرگ و جامعه جهانی را به توقف این حملات، محافظت از غیرنظامیان و مجازات فوری عاملان خارجی آن فرامی‌خوانیم.

در این بیانیه آمده است:نیروهای مسلح وابسته به حفتر اقدام به اشغال تاسیسات نفتی که اصلی‌ترین منبع درآمد لیبی به شمار رفته و هرج و مرج در بازارهای جهانی را در پی دارد، کرده‌اند.

از سوی دیگر، یک گروه مسلح بامداد امروز به بزرگترین میدان نفتی لیبی «الشراره» در جنوب این کشور حمله کردند.

یک منبع امنیتی لیبی به خبرگزاری آناتولی گفت که یک گروه مسلح بامداد امروز به بزرگترین میدان نفتی این کشور «الشراره» در جنوب آن حمله کرده اند.

وی افزود: این میدان نفتی تحت کنترل نظامیان وابسته به ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر قرار دارد.

وی تصریح کرد: این نخستین حمله به این مناطق بوده و خسارات جانی نداشته است.

 میدان نفتی «الشراره»، بزرگترین میدان نفتی در لیبی بوده و روزانه بیش از 300 هزار بشکه تولید می کند که تقریبا یک سوم تولید نفت خام این کشور را تشکیل می دهد.

بنابراین گزارش، ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر، فرمانده نظامیان مستقر در شرق لیبی در تاریخ 4 آوریل جاری از آغاز عملیات برای تصرف شهر طرابلس پایتخت این کشور خبر داد. 

این در حالی است که قرار بود کنفرانس گفت‌وگوی ملی در شهر «غدامس» در جنوب غرب این کشور طی این ماه آغاز شود. 

«فائز السراج» رئیس شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده، پس از تحرکات نظامی نیروهای ژنرال خلیفه حفتر به سوی طرابلس، حالت آماده باش اعلام کرد. 

لیبی دارای دو دولت مستقل است؛ «دولت وفاق ملی» که توسط سازمان ملل پشتیبانی می‌شود و «دولت موقت» که از سوی پارلمان طبرق حامی ژنرال خلیفه حفتر در شهر البیضا در شرق این کشور تشکیل شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.