تب جدایی اسکاتلند از انگلیس که پس از همه پرسی قبلی فروکش کرده بود، با برگزیت بالا گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد اسکاتلندی ها که در همه پرسی برگزیت بیشترشان به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند، بار دیگر ساز جدایی از انگلیس را به صدا درآوردند و پرچم استقلال خواهی را برافراشتند.

«نیکولا استورجن» رهبر حزب ملی اسکاتلند در نشست ویژه این حزب در «ادینبورگ» مرکز اسکاتلند، نظام پارلمانی انگلیس را در هم شکسته توصیف و تصریح کرد: مردم اسکاتلند خودشان باید راه آینده و سرنوشتشان را انتخاب کنند.

وی با اشاره به رای بالای مردم اسکاتلند در همه پرسی 2014 برای ماندن در اتحادیه اروپا و نیز شکست دولت مرکزی در پیشبرد مطلوب برگزیت گفت: رویکرد استقلال از انگلیس بر اساس منافع مردم اسکاتلند در دستور کار است و هیچ چیز نمی تواند مانع از اجرای خواست مردم شود.

رهبر حزب ملی اسکاتلند که بارها خروج از اتحادیه اروپا را به زیان اسکاتلند توصیف کرده است، گفت: خواست مردم و منافع اسکاتلند راه آینده را ترسیم خواهد کرد و لندن هم نمی تواند مانع آن شود. 

در نشست بهاره حزب ملی اسکاتلند همچنین درباره ارکان و ساختار اقتصادی و واحد پول مستقل اسکاتلند پس از استقلال تصمیم گیری شد تا در صورت جدایی از انگلیس به سرعت جایگزین و خلا های احتمالی پر شود. 

چالش های اقتصادی و پولی از جمله مواردی بود که در همه پرسی قبلی موجب شد استقلال اسکاتلند از انگلیس با اندکی تفاوت رای نیاورد. 

با این‌ حال یک سخنگوی دفتر نخست‌ وزیری انگلیس از مخالفت دولت لندن با این مساله خبر داد و افزود: همان‌طور که بارها اعلام کرده ایم اسکاتلند در سال 2014 همه‌ پرسی استقلال را برگزار کرد و مردم این منطقه به ادامه حضور در انگلیس رای دادند. این رای باید محترم شمرده شود.

اما استرجن و سایر حامیان برگزاری همه‌ پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند رای انگلیسی‌ ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده است.

نیکلا استرجن از زمان برگزاری این همه‌ پرسی بارها اعلام کرده است که گزینه برگزاری همه‌ پرسی جدید در خصوص استقلال از انگلیس، همچنان «روی میز» است.

تب جدایی اسکاتلند از انگلیس که پس از همه پرسی قبلی فروکش کرده بود، با برگزیت بالا گرفته است و با ابهامات و نابسامانی های ناشی از برگزیت روز به روز بیشتر شده است. 

انگلستان شامل چهار منطقه انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است که درخواست های جدایی طلبانه که وزن سیاسی و اقتصادی انگلیس را بیش از پیش تضعیف می کند، موجب نگرانی دولت مرکزی شده است.

اولین همه‌ پرسی استقلال اسکاتلند در روز 18 سپتامبر 2014 (شهریور 1393) برگزار شد که در جریان آن 55 درصد از رای‌ دهندگان به ماندن در انگلیس و 45 درصد به ترک انگلیس رای دادند که این نتیجه منجر به استعفای «الکس سالموند» از رهبری حزب ملی‌ گرای اسکاتلند و سر وزیری اسکاتلند شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.