این توافق در حالی صورت می گیرد که مخالفان همچنان در تلاش برای انتقال قدرت به غیرنظامیان ادامه می دهند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، مخالفان سودانی شب گذشته با شورای نظامی انتقالی سودان بر سر تشکیل کمیته ای جهت حل اختلاف های شان به توافق رسیدند این در حالی است که تنش میان دو طرف بر سر طولانی شدن مدتی که قدرت پس از سرنگونی«عمر البشیر»رئیس جمهور سابق به غیرنظامیان منتقل می شود، افزایش یافته بود.

«شمس الدین الکباشی» سخنگوی شورای نظامی حاکم بر سودان پس از برگزاری نشست این شورا با مخالفان به تلویزیون رسمی این کشور گفت که « ما شریک هستیم و با هم تلاش می کنیم که کشور را به ساحل امن برسانیم.»

الکباشی افزود: بر سر تشکیل کمیته مشترک از دو طرف برای رایزنی درباره این نقاط اختلاف برانگیز و ارائه پیشنهاد مشترک برای شورای نظامی و نیروهای اعلام آزادی و تغییر به توافق رسیدیم.

از سوی دیگر، شورای نظامی انتقالی سودان از استعفای 3 نفر از اعضای ارشد نظام عمر البشیر خبر داد.

شورای نظامی انتقالی سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عمر زین العابدین، جلال‌الدین الشیخ و بابکر الطیب» سه نفر از افراد عالی رتبه  نظام عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع از عضویت در این شورا استعفا دادند.

«ساطع الحاج» نماینده جنبش‌های مردمی سودان پیش از این در گفت‌وگو با آناتولی از تایید استعفای اشخاص مذکور از سوی شورا خبر داده و تصریح کرد: گروه «اتحاد برای آزادی و تغییر» سودان شرکت در جلسه شورا را منوط به این استعفا دانسته‌اند.

بنابراین گزارش،به دنبال گسترش تظاهرات علیه دولت سودان، نیروهای ارتش دو روز پیش نهادهای دولتی را محاصره و بیش از 100 عضو حزب کنگره ملی حاکم این کشور را بازداشت کردند. 35 تن دیگر نیز در جریان تظاهرات مردم سودان کشته شدند. 

«عوض بن عوف» وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی انتقالی سودان از بازداشت عمر البشیر و آغاز دوره انتقال سیاسی در این کشور خبر داد و اعلام کرد: قانون اساسی سودان به حالت تعلیق درآمده و نهادهای نخست وزیری، مجلس و ادارات ایالتی نیز منحل شده‌اند. وضعیت فوق‌العاده به مدت سه ماه و مقررات منع رفت‌وآمد برای یک ماه در سراسر سودان از ساعت 19:00 برقرار خواهد شد.

بن عوف پس از چند روز از سمت خود استعفا کرد و ژنرال «عبدالفتاح البرهان» به عنوان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان تعیین شد. ژنرال «کمال عبدالمعروف» نیز از سمت معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان برکنار شد.

عبدالفتاح البرهان، رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان طی سخنانی در برنامه زنده تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که مقررات منع رفت و آمد لغو و تمامی استانداران در تمام استان های سودان برکنار شد‌ه‌اند.

رئیس شورای نظامی انتقالی سودان همچنین با بیان اینکه دوره گذار حداکثر 2 سال خواهد بود، گفت پس از این مرحله نیز دولت مدنی تشکیل خواهد شد.

همچنین بلافاصله کشورهای عربستان، امارات و بحرین حمایت خود را از شورای نظامی حاکم بر سودان به دلیل آن که البرهان و برخی دیگر از اعضای آن عامل اصلی شرکت نیروهای سودان در تجاوز عربستان و متحدانش به یمن هستند، اعلام کردند. علاوه بر آن عربستان و امارات کمکی سه میلیارد دلاری به سودان تقدیم کردند، کمکی که از البشیر با وجود آن که نیروهای سودانی به دستور او و به امید دریافت کمک مالی از عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در تجاوز به یمن شرکت کردند، دریغ کرده بودند. نیروهای سودانی شرکت کننده در تجاوز به یمن تا کنون متحمل تلفات سنگینی شده و هزاران تن از این نیروها توسط انصار الله و ارتش یمن کشته شدند.

از جهتی دیگر، شورای نظامی حاکم بر سودان تلاش می کند که با آمریکا از در دوستی درآمده و نام این کشور را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کند به همین جهت هیأتی را به واشنگتن اعزام کرد تا در این زمینه با آمریکایی ها مذاکره کنند.

از سوی دیگر مخالفان سودان تحصن خود را در مقابل مقر ارتش این کشور در خارطوم ادامه داده و خواستار انتقال قدرت به دولت مدنی هستند. مخالفان امیدوار هستند که با ادامه تحصن خود بتوانند قدرت را از نظامیان تحویل گرفته و دولت مدنی تشکیل دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.