پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به مناسب سفر رهبر کره شمالی به روسیه؛

لحظات کلیدی دیپلماسی «کیم جونگ اون»

آسوشیتدپرس به مناسب سفر رهبر کره شمالی به روسیه، گاه شماری از لحظات کلیدی دیپلماسی «کیم جونگ اون» را ارائه کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دیدار این هفته «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، دیدارهای جذاب دیپلماتیک را که شامل جلسات با رهبران چین، کره جنوبی و آمریکا است، تکمیل می کند. برخی از لحظات کلیدی این دیدارهای دیپلماتیک عبارتند از:

1 ژانویه 2018: کیم در پیام خود برای سال نوی میلادی، خواستار بهبود روابط با کره جنوبی شد و پیشنهاد داد که یک هیئت به المپیک زمستانی در آنجا ارسال کند.

فوریه 2018: کره شمالی صدها نفر از جمله خواهر کیم را به بازی های پیونگ چانگ در کره جنوبی فرستاد، که پیام رهبر کره شمالی را برای دیدار با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی منتقل کردند.

7 مارس 2018: «چانگ یو یونگ» فرستاده ریاست جمهوری کره جنوبی پس از دیدار با کیم در پیونگ یانگ اعلام کردند که کیم مایل است در مورد سرنوشت زرادخانه هسته ای خود با آمریکا مذاکره کند. چند روز پس از آن، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دعوت کیم برای دیدار را پذیرفت.

27 مارس 2018: کیم برای دیدار با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین سفر غافلگیرانه ای به پکن داشت. این یک حرکت آشکار برای تقویت اهرم وی پیش از مذاکراتش با ترامپ محسوب می شد.

21 آوریل 2018: کره شمالی اعلام کرد آزمایش های موشکی هسته ای دور برد خود را متوقف کرده است و برنامه هایی برای تعطیلی سایت آزمایش هسته ای خود به عنوان بخشی از تلاش برای تمرکز ملی و بهبود اقتصاد کشورش دارد. ترامپ توئیت کرد: «این خبر بسیار خوبی برای کره شمالی و جهان است» و «پیشرفت بزرگ!»

27 فوریه 2018: کیم با مون نشستی داشت. رهبران اهداف مبهمی را از آرزوی خود برای داشتن شبه جزیره کره ای عاری از سلاح هسته ای و صلح دائمی اعلام کردند.

7 مه 2018: کیم دوباره با شی در چین ملاقات کرد و خواستار همکاری استراتژیک قوی تر میان متحدان سنتی شد.

9 مه 2018: «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا برای تدارک سفر برنامه ریزی شده ترامپ - کیم به پیونگ یانگ سفر کرد. کره شمالی سه آمریکایی در بند را آزاد کرد و آنها با پومپئو به آمریکا بازگشتند.

24 مه 2018: «چوئه سان هوی» دیپلمات کره شمالی با انتشار بیانیه ای با اشاره به «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا او را به دلیل اظهارات تندش در مورد کره شمالی، «عروسک سیاسی» خواند و اعلام کرد که این امر به آمریکایی ها بستگی دارد که با ما در اتاق مذاکره دیدار داشته باشد  که یا با ما برخورد هسته ای به هسته ای داشته باشد. ترامپ اعلام کرد که به دلیل «خشم بزرگ و خصومت باز» از دیدارش با کیم منصرف شده است.

26 مه 2018: کیم و مون در تلاش برای از سرگیری مذاکرات با ترامپ، در یک روستای مرزی با هم ملاقات کردند. مون گفت کیم مجددا تعهد خود را نسبت به خلع سلاح هسته ای تکرار کرد اما همچنین گفت که او مطمئن نیست که آیا می تواند به آمریکا اعتماد کند تا بتواند تضمین امنیتی معتبری ارائه کند یا خیر.

1 ژوئن 2018: ترامپ پس از دیدار با «کیم یونگ چول» نماینده کره شمالی در کاخ سفید گفت که دیدار او با کیم جونگ اون 12 ژوئن برگزار می شود.

12 ژوئن 2018: ترامپ و کیم در سنگاپور ملاقات کردند؛ جایی که آنها نخستین بیانیه خود را درباره عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره منتشر کردند؛ بدون اینکه مشخص شود کجا و چگونه این اتفاق می افتد.

19 ژوئن 2018: کیم برای سومین دیدارش با شی به پکن رفت که او در آنجا «نتیجه مثبت» جلسه ترامپ - کیم را ستود.

24 اوت 2018: ترامپ سفر برنامه ریزی شده پومپئو به کره شمالی را با اشاره به عدم پیشرفت کافی در زمینه خلع سلاح هسته ای لغو کرد.

19 سپتامبر 2018: کیم و مون سومین نشست خود را در پیونگ یانگ برگزار کردند و کره شمالی اعلام کرد که اگر ایالات متحده اقدامات متناظر غیرمستقیم انجام دهد، مایل است سایت هسته ای اصلی خود را برای همیشه منهدم کند. دو کره همچنین متعهد شدند تا در صورت امکان فعالیت های مشترک اقتصادی را از سر بگیرد، و ابراز خوش بینی کردند که تحریم های بین المللی می تواند پایان یابد و چنین پروژه هایی اجرایی شود.

1 ژانویه 2019: کیم در سخنرانی سال نوی خود اعلام کرد که امیدوار است مذاکرات خود را با ترامپ ادامه دهد اما گفت اگر آمریکا بر تداوم تحریم ها و ادامه فشار بر کره شمالی اصرار بورزد، به دنبال راهی جدید خواهد بود.

8 ژانویه 2019: کیم برای چهارمین دیدارش با جینپینگ به پکن رفت.

8 فوریه 2019: ترامپ اعلام کرد شهر «هانوی» پایتخت ویتنام میزبان دومین دیدارش با کیم خواهد بود.

27 . 28 فوریه 2019: دومین دیدار کیم و ترامپ برگزار، و شکست خورد.

13 آوریل 2019: کیم اعلام کرد که برای سومین دیدار با ترامپ آمادگی دارد، اما پایان سال را مهلت نهایی برای واشنگتن برای ارائه شرایط قابل قبول برای توافق نامه تعیین کرد.

23 آوریل 2019: کره شمالی اعلام کرد کیم برای دیدار با پوتین به روسیه سفر خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.