به گفته هم حزبی های نخست وزیر انگلیس، «مدیریت فاجعه آمیز مذاکرات برگزیت» توسط ترزا می به معنای این است که او باید برود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت بیزنس اینسایدر در گزارشی نوشت: به دنبال خشم عمومی از مدیریت برگزیت، نمایندگان محافظه کار امروز سه شنبه بعد از ظهر جلسه ای خواهند داشت تا ترزا می را مجبور کنند از سمت خود به عنوان نخست وزیر «در عرض چند روز» کناره گیری کند.

رهبری کمیته 1922، که نماینده همه نمایندگان محافظه کار است، دیدار خواهند داشت تا در مورد تغییر قوانین رهبری حزب تصمیم گیری کنند؛ تغییراتی که اجازه می دهد قبل از تعطیلات تابستان در مورد رهبری ترزا می رای اعتماد گرفته شود.

طبق قوانین کنونی ممکن است ترزا می پس از آنکه سال گذشته از رای گیری پیشین جان سالم به در برد، تا ماه دسامبر هم از چنین چالشی مصون بماند.

با این حال «نایجل اِوانز» دبیر اجرایی کمیته مشترک امروز سه شنبه در مصاحبه رادیویی گفت «مدیریت فاجعه آمیز مذاکرات برگزیت» توسط ترزا می به معنای این است که او باید برود.

اوانز گفت: «توصیه من این است که ما باید به نخست وزیری بگوییم که او باید در اسرع وقت برود ... و من در مورد این کار ظرف چند روز در حال صحبت کردن هستم.»

او بعدا به بی بی سی گفت: «صادقانه بگویم اگر امروز اعلام شود که او استعفایش را اعلام کرده، من خوشحال خواهم شد. پس از آن ما می توانیم یک انتخاب منظم برای انتخاب رهبر جدید حزب محافظه کار داشته باشیم.»

یکی از برنامه هایی که توسط این کمیته در نظر گرفته شده این است که تلاش شود ترزا می با عدم رای اعتماد مواجه شود؛ این بدان معناست که رای گیری دیگری می تواند در تاریخ 12 ژوئن برگزار شود.

این فشار پس از آن صورت می گیرد که نمایندگان محافظه کار پس از یک تعطیلات عید پاک به کار خود باز می گردند. طی این تعطیلات میزان اقبال عمومی این حزب در نظرسنجی ها سقوط فاحشی داشته و در یکی از نظرسنجی های اصلی، به 23 درصد کاهش یافته است.

به نظر می رسد تصمیم ترزا می برای به تعویق انداختن برگزیت به حزب بسیار آسیب زده است؛ این در حالی ست که «نایجل فاراژ» رهبر پیشین حزب استقلال انگلیس و رهبر حزب جدیدی برگزیت از این موقعیت بسیار بهره برده است.

این در حالی است که اخیرا اعضای 70 انجمن محلی حزب حاکم محافظه کار با امضای توماری ادامه نخست وزیری ترزا می را به چالش کشیده اند. 

در این اقدام که بی سابقه توصیف شده است میزان محبوبیت رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس از جانب حامیان مردمی این حزب به رای گذاشته می شود. 

نتیجه این رای غیر الزام آور است اما می تواند موقعیت ترزا می را به چالش بکشد و فشار را برای کنار گذاشتن یا برکناری وی که از ماه ها پیش آغاز شده است، افزایش دهد. 

«گلوبر» عضو برجسته حزب محافظه کار در شرق لندن در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف که از مبتکران تهیه این تومار بود گفت: ما متاسفم که مجبور به تهیه چنین توماری شدیم.

وی افزود: در یک سال اخیر ترزا می به جای اینکه راه حل باشد به عاملی برای بن بن بست رسیدن برگزیت مبدل شده است و ما معتقدیم با ادامه رهبری ترزا می بر حزب محافظه کار برگزیت به وقوع نخواهد پیوست و ما خواهان نخست وزیری هستیم که معتقد به برگزیت باشد. 

تازه ترین نظرسنجی ها نیز نشان می دهد در صورت کناره گیری یا برکناری نخست وزیر انگلیس، «بوریس جانسون» وزیر خارجه مستعفی وی و از حامیان اصلی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بخت بیشتری برای رهبری حزب محافظه کار دارد.

دوستان جانسون به بیزنس اینسایدر گفته اند که او ترجیح می دهد تا بعد از برگزیت منتظر بماند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.