دو روز بعد از رشته بمب‌ گذاری ها در سریلانکا، افزایش شمار قربانیان و تحولات مرتبط با حملات هنوز ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سخنگوی پلیس سریلانکا امروز سه شنبه اعلام کرد شمار کشته شدگان در حملات اخیر در این کشور به 310 نفر رسید.

وی افزود: تا به این لحظه در چارچوب تحقیقات در ارتباط با حملات روز یکشنبه در این کشور، 42 نفر بازداشت شده اند.

رئیس‌ جمهور سریلانکا شرایط اضطراری اعلام کرده و به نیروهای نظامی و پلیس آن کشور اجازه داده‌ است بدون کسب اجازه مقام‌ های قضایی، مظنونان به طرح‌ ریزی و یا ارتباط با حملات در آن کشور را بازداشت، یا بازجویی کنند. در همین حال دولت سریلانکا حکومت نظامی را تمدید کرد و از هشت شب امشب تا چهار صبح فردا به وقت محلی حکومت نظامی اعلام شد.

افزایش اختیارات ارتش و نیروهای پلیس که رئیس‌ جمهور سریلانکا مجوز آن را داده‌ است، در جریان جنگ داخلی آن کشور استفاده می‌ شد، اما با پایان جنگ عملا کنار گذاشته شد. سریلانکا بیش از دو دهه درگیر جنگ داخلی مرگبار میان شبه‌ نظامیان جدایی‌ طلب «ببرهای تامیل» و نیروهای دولتی بود.

دولت سریلانکا می‌ گوید شبکه‌ ای بین‌ المللی به انجام حملات مرگبار عید پاک در روز یکشنبه کمک کرده‌ است. 

کارشناسان امور مقابله با تروریسم می‌ گویند با در نظر گرفتن گستره و شدت حملات، احتمال این‌ که گروهی مانند القاعده و یا داعش در آن دخیل بودند زیاد است؛ حتی اگر مسئول اصلی انجام آن‌ ها یک گروه محلی باشد.

310 نفر در جریان انفجارها، از جمله ناشی از حملات انتحاری، در کلیساها و هتل‌ های سریلانکا، جان خود را از دست داده‌ اند. 6 مورد از 8 انفجار در «کلمبو» پایتخت سریلانکا رخ داده‌‌است، یک انفجار در شهر شرقی «باتیکالوا» و حمله‌ ای دیگر نیز در «نـگومبو» نزدیک پایتخت آن کشور.

 

12586124-6949249-Pictured_are_footwear_and_personal_belongings_of_victims_from_th-a-20_1555997003335

 

علاوه بر قربانیان، صدها تن زخمی شده‌ اند و نیروهای امنیتی از یافتن 87 چاشنی انفجاری در ایستگاه مرکزی اتوبوس کلمبو خبر داده‌ اند. بمبی نیز در جریان تلاش نیروهای پلیس برای خنثی‌ کردن آن در نزدیکی یک کلیسا منفجر شده‌ است.

منابع محلی در سریلانکا هم امروز از کشف یک بسته مشکوک در ایستگاه راه آهن «کولوپیتیا» در شهر کلمبو خبر می‌ دهند.

«رانیل ویکرمسینگه» نخست‌ وزیر سریلانکا در مورد وقوع تنش‌ های قومی و مذهبی و بی‌ ثباتی در کشورش ابراز نگرانی کرده و از «نیروهای دفاعی» خواسته برای جلوگیری از بحران «از تمامی ظرفیت‌ های ممکن استفاده کنند».

ساعاتی پس از آن‌ که نخست‌ وزیر سریلانکا رسما اعلام کرد مقام‌ های امنیتی هشدارهایی در مورد احتمال وقوع حملات داده بودند، برخی منابع آگاه در دهلی‌ نو گفتند هند اوایل آوریل به سریلانکا هشدار داده بود.

وزیر بهداشت هند نیز روز دوشنبه به شماری از خبرنگاران گفت سازمان‌ های امنیتی بین‌ المللی در روز چهارم آوریل، بیشتر از دو هفته پیش از وقوع حملات به دولت سریلانکا، هشدار داده بودند.

کلمبو گروهی به‌ نام «جماعت ملی توحید» را مسئول انجام حملات معرفی کرده‌ است.

نامه‌ای که در 11 آوریل از سوی یک مقام ارشد پلیس به مقام‌ های دولتی ارسال شده و حال در رسانه‌ های بین‌ المللی و شبکه‌ های اجتماعی نیز بازتاب یافته، حاکی‌ است فردی به نام «محمد زهران» رهبر این گروه، و هوادارانش مشغول طرح‌ ریزی حملات انتحاری هستند.

بنا بر هشدار صادر شده، این احتمال نیز مطرح شده بود که حملات، کلیساهای کاتولیک و سفارت‌ هند در کلمبو را هدف قرار خواهند داد.

 

12547268-6949249-Blood_stains_are_seen_on_the_wall_and_on_a_Jesus_Christ_statue_a-a-23_1555997003387

 

مقام‌ های ارشد سریلانکا گفته‌ اند این هشدار به دست آنها نرسیده‌ است. با این حال رسانه‌ های هند می‌ گویند سفارت آن کشور از چند هفته پیش بر تدابیر امنیتی افزوده بود.

نامه هشدارآمیز که حال در رسانه‌ هایی مانند نیویورک‌ تایمز یا رویترز نیز منتشر شده، ساعاتی پس از حملات در شبکه‌ های اجتماعی دست‌ به‌ دست شده بود.

دولت سریلانکا برخی از شبکه‌ های اجتماعی و پیام‌ رسان‌ ها را به‌ دلیل آن‌ چه «جلوگیری از انتشار اخبار جعلی و دامن‌ زدن به تنش‌ ها» عنوان شده، فیلتر کرده‌ است.

سریلانکا در جنوب آسیا است و بیش از 21 میلیون نفر جمعیت دارد. بودایی ها سه چهارم جمعیت این کشور را تشکیل می‌ دهند. مسلمانان آن کشور، از اقلیت تامیل زبان هستند، حدود 9 درصد جمعیت هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.